Byggahus.se
.. trycka visitkort kan inte heller vara helt fel ...

Micc: om jag startar en enskild firma och bygger hus i egen regi ska alltså eventuell vinst i samband med husförsäljningen behandlas som lön? Om jag däremot låter bli att starta enskild firma beskattas vinsten som kapital? Förstår jag dig rätt och är det helt säkert? Det blir en rejäl skillnad i skatt och avgifter. Inkomstskatt (ca 30%-55%) + sociala avgifter (pålägg på lönen 31.4%) jämfört med endast reavinst vid husförsäljning som privatperson (22.5%). Eller 27% då enligt skattehandläggaren om jag bygger hus som privatperson i vinstsyfte utan att själv bo där.

Hej igen!
Ja, man kommer ju inte ifrån att det blir betydligt högre skatt om Du kör firma. I gengäld får Du pensionspoäng och sjukpenning om Du skulle bli allvarligt sjuk och ej kan slutföra bygget (OBS - ej samma regler som när Du är anställd av utomstående bolag) och möjlighet till A-kassa (OBS - naturligtvis endast om Du blir medlem i en A-kassa - kolla noga upp vad som gäller för just Dig...). På köpet får Du den härliga känslan av att vara med och betala för dagisverksamhet, skola och åldringsvård mm ..;). Hur viktiga de där grejerna är kan bara Du värdera...

På en bruttoinkomst/vinst på 1000 kr i den enskilda firman kan Du räkna med att ca 760 kr blir betraktat som personlig inkomst/lön och ca 240 går till sociala avgifter (760 kr x ca 32% = 243 kr). Av de 760 kronorna dras ju sedan skatt. Ligger Du under brytpunkten blir det ju endast kommunal skatt och landstingsskatt, totalt omkring 32 - 34 % beroende på var Du bor. Kommer Du upp över brytpunkten blir det ju 20 % ytterligare (statlig skatt) på den del som ligger över brytpunkten. Denna är ju dock relativt hög nu, tror den är 430 000 kr för 2015.

Så på en tusenlapp i inkomst blir den totala skatten alltså 240 + 258 kr (kommunalskatt 34% av 760 kr) = 498 kr på inkomst under brytpunkten.

På den del av inkomsten som ligger över brytpunkten blir skatten 240 kr + 410 kr (kommunalskatt 34% + statlig skatt 20% av 760 kr) = 650 kr.

Fortfarande någorlunda rimlig skatt så länge inkomsten är "normal", men surt mycket skatt på allt över 430 000. Och handlar det om att renovera ett hus som sedan säljs så att inkomsten kommer in vid ett och samma tillfälle kan det ju bli höga belopp om projektet gått riktigt bra. Då är det ju bättre att registrera ett aktiebolag, så att vinstmedel kan ackumuleras och sparas till "sämre tider". Vinst i ett AB är dock inte heller befriat från skatt, förr var bolagsskatten 28 %, men den är sänkt nu till under 25% tror jag.

Så sammanfattningsvis blir det mer pengar kvar i fickan om Du kör utan någon form av bolag. Värt att beakta är ju dock att i firma eller AB så får Du dra av för alla kostnader för verktyg, resor mm också. I ett AB man rätt att fondera/avsätta vissa belopp så att dessa ej beskattas med bolagsskatt (kan plockas fram senare vid ett dåligt år för att slippa redovisa underskott). Vet inte om man kan göra det i en enskild firma, kanske kan det vara så, men det är fortfarande så att huvuddelen av årets inkomst beskattas enligt ovan.

Jag vågar säga att jag är tämligen säker på att ovanstående stämmer, har drivit rörelse i 30 år. Men självklart skall Du lägga en slant på att tala en timme eller så med en "bokhållare" (redovisningskonsult heter det väl på finspråk numera...), innan Du väljer. /Micc

• Gilla
Gnarpjohan
  • Laddar…
... och om inkomsten hamnar över 629 00 kr vill farbror staten ha ytterligare 5% av det som överstigen 629 000 kr. Det är tufft att betala skatt sa någon om jag minns rätt... /Micc

Ja, just det - "häftigt" var ordet Mona sa! När hon sedan avgick som partiledare blev hon egen företagare. Tog 20 000 för en föreläsning på nån timme. Det gäller att välja rätt nisch!

Mycken tack. OT fascineras jag av hur hårt man beskattar arbete jämfört med kapital här i landet.

En god kompromiss i mitt fall skulle kunna vara att bedriva en verksamhet i enskild firma/AB inom ett område som inte har med bygg att göra men bara i sådan omfattning att jag fortfarande har gott om tid för husbyggande. Tror mig ha sådana möjligheter. Det arbetsvillkor som krävs för att inte uteslutas ur a-kassa är (om jag förstår saken rätt) halvtidsarbete under sex månader per år. Det blir i effektiv tid tre månaders arbete per år (hur arbetstiden nu går att verifiera exakt som egenföretagare, antar att inkomsternas storlek har betydelse här). Ger i effektiv tid nio månader per år att bygga hus på.

Gnarpjohan skrev:
Mycken tack. OT fascineras jag av hur hårt man beskattar arbete jämfört med kapital här i landet...
Och det är en av anledningarna till att vi har ROT- och RUT-avdrag.
Som just gäller branscher där arbetskostnaden är dramatiskt övervägande.

Speciellt när det gäller RUT. Där är det arbetstimmar 99% och lite grönsåpa 1%.
Och kostnaden med vår skatte- och företagsbeskattning blir makaber.

Får se hur länge dessa avdrag får vara kvar,
när partier som hatar arbete och älskar bidrag får bestämma :p

Micc skrev:
Då är det ju bättre att registrera ett aktiebolag, så att vinstmedel kan ackumuleras och sparas till "sämre tider".
Egenföretagare kan också använda sig av periodisering till viss del.

Micc skrev:
Vinst i ett AB är dock inte heller befriat från skatt, förr var bolagsskatten 28 %, men den är sänkt nu till under 25% tror jag.
Bolagsskatt betalar man på företagets vinst. Vill TS ha ut lön så skattar inte företaget vinst, utan med sociala avgifter och sedan skattar TS sin lön. Dvs vill TS ha ut pengar så blir skatten inte bolagsskatt.

Micc skrev:
(kan plockas fram senare vid ett dåligt år för att slippa redovisa underskott). Vet inte om man kan göra det i en enskild firma, kanske kan det vara så, men det är fortfarande så att huvuddelen av årets inkomst beskattas enligt ovan.
Egenföretagare kan "spara" förluster till framtiden, och då ta fram dem och minska sin skatt.

Den stora skillnaden mellan AB och eget företag, är att aktiebolaget är en egen juridisk person och "står för sina egna handlingar" så att säga. Går det i konkurs så kan man bara om felaktigheter begåtts få pengar av tex styrelsen. Ett eget företag är däremot oseparerbart från din egen personliga ekonomi, du har fullt ekonomiskt ansvar för alla åtaganden företaget gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.