Byggahus.se

Ny källartrappa på ny plats inomhus – vad kostar det och hur krångligt är det?

1. L
    Medlem · Stockholm · 1 inlägg

LaLoppa

Medlem
    Vi vill bygga en källartrappa och funderar på vad det kan kosta. Vi ska förstås ta in några som får ge offerter, men jag ville bolla lite med er här först.

Vi ska bygga ett badrum där dagens trappa finns, därför behövs en ny placering. Dessutom är nuvarande placering lite skum - längst inne i ett rum i hörnet av huset. Den nya trappan skulle passa perfekt mitt i huset invid trappan till övervåningen, om det är möjligt att bygga en trappa där. Idag finns där ett litet sunkigt badrum som vi ändå har planerat att riva ut. Utrymmet under badrummet, där nya trappan är tänkt att vara, består idag till stor del av en hålighet (som en outbyggd del av källaren, liksom). Dock finns där även berg upp till ca 65 cm höjd från källargolvet. Idag finns en lucka till håligheten från det källarrum där trappan hamnar.

Jag har gjort ungefärliga måttberäkningar* och bedömer att en trappa om 11 steg à 19,5 cm höjd och 19 cm djup skulle funka. Då landar den på ett bra ställe i källaren - 40 cm innan väggen till befintligt källarrum - och man borde därmed inte slå i huvudet nånstans. Det blir en brant trappa, jag vet. Men kan inte källartrappor få vara lite branta? Det finns en bra utgång från källaren rakt ut i trädgården (utan trappa), så där kan man bära ut och in stora grejor i källaren om man vill det. Vi använder källaren till förvaring, till en extrafrys och till verkstad.

Alternativet är att göra en trappa med 11 steg à 19,5 cm höjd och 24 cm djup, vilket skulle vara skönare att gå i. Dock skulle man då behöva använda en bit av vårt kontor för att kunna behålla ståhöjd i hela trappan Det skulle kräva ca 100 x 50 cm av kontoret, som en “låda på golvet”...om det funkar konstruktionsmässigt. För detta alternativ behövs mindre stenknäckande och sista trappsteget skulle hamna någon dm in i källarrummet.

Vi tänker att vi tar in folk som fixar detta. Eventuellt river vi ut badrummet själva. Vi kan även fixa den slutliga tillsnyggningen uppe och nere om det sparar pengar. Så, hur krångligt skulle det vara, dvs vad kan det kosta att ta in nån som
    -River ut ett litet badrum (toa, handfat, golvbrunn) och dess rör
    -Knäcker och transporterar ut ca 0.3 kbm sten från källarhåligheten
    -Bygger trappan (materialet är inte så viktigt, men trä är trevligt om det inte blir för dyrt)
    -Fixar till ytor och snyggt längs trappan och vid trappans anslutningar (dörr uppe t ex).

Jättetacksam för er kloka input och era erfarenheter!

* Trapphöjd "golv till golv" 214 cm. Takhöjd källare 187 cm. Trappdjup "vägg till vägg" 230 cm.

2. R
    Medlem · västra götaland · 323 inlägg

Roundup

Medlem
    Jag satte in källartrappa nyss. Lejde bort det helt och hållet så en lokal trappbyggare gjorde en L-trapp med eksteg och räcken i ek, furu och MDF för övrigt. Ca 50 000. Det sved men trappan blev bra plus att jag också trodde jag skulle få ha nån brant nödlösning, men med trappbyggarns hjälp blev det både normallutning och normalbredd.

Snickare tog upp trapphål och monterade i mitt träbjälklag, inklusive klä in trapphål och montera räcke runt trapphålet. Ca 13 000 efter rot. Det sved nästan ännu mer. Hur som helst, nu är jag fattig men nöjd med trappan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.