9 640 läst ·
24 svar
10k läst
24 svar
Ny huvudsäkring efter Ny luft/vatten värmepump
Sida 1 av 2
Hej!
Köpte i Februari 2020 en Nibe Luft/Vatten värmepump (VVM S325) som ersatte min Ecotec A3 Pelletsbrännare.
Både i Februari när det var kallt men även nu igen i December så går en av huvudsäkringarna då och då. Jag ska ta dit en elektriker inom kort men ville få lite mer kunskap kring hur man beräknar vilken säkring man ska ha.
På vattenfalls hemsida står det lite mer kring riktlinjerna: https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/valj-ratt-huvudsakring/c
Är det så enkelt som att man räknar in varje förbrukares "maximala effekt" och summerar dem?
Tex
Luft/Vatten Värmepump - 12kw
Varmvattenberedare - 3kW
Ugn - 3kw
Jag har idag 20A vilket enligt vattenfalls guide har ett maximalt effektuttag på 14 kW.
Kan säga att säkringarna har gått just när jag kommer hem efter jobbet och sätter igång ugnen, händer dock inte alltid men gissar på att det beror på om pannan är i "arbetsläge" och arbetar med att få upp tempen eller om den bara vilar.
Någon som har kunskap i det här ?
Kalle
Köpte i Februari 2020 en Nibe Luft/Vatten värmepump (VVM S325) som ersatte min Ecotec A3 Pelletsbrännare.
Både i Februari när det var kallt men även nu igen i December så går en av huvudsäkringarna då och då. Jag ska ta dit en elektriker inom kort men ville få lite mer kunskap kring hur man beräknar vilken säkring man ska ha.
På vattenfalls hemsida står det lite mer kring riktlinjerna: https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/valj-ratt-huvudsakring/c
Är det så enkelt som att man räknar in varje förbrukares "maximala effekt" och summerar dem?
Tex
Varmvattenberedare - 3kW
Ugn - 3kw
Jag har idag 20A vilket enligt vattenfalls guide har ett maximalt effektuttag på 14 kW.
Kan säga att säkringarna har gått just när jag kommer hem efter jobbet och sätter igång ugnen, händer dock inte alltid men gissar på att det beror på om pannan är i "arbetsläge" och arbetar med att få upp tempen eller om den bara vilar.
Kalle
Om en huvudsäkring går låter det som snebelastning, värmepump, vvb och ugn är väl alla tre trefas? Har varit med om det fenomenet när jag flyttade till vårt hus och där det satt en enfasspis.Kalle91 skrev:
Hej!
På vattenfalls hemsida står det lite mer kring riktlinjerna: [länk]
Tex
Varmvattenberedare - 3kW
Ugn - 3kw
Kalle
20A och värmepump bör inte vara ett problem i sig.
Krokben skrev:
Jag har tre huvudsäkringar i fasadmätarskåpet. Det är alltid samma säkring som går och den blir ordentligt varm trots att jag inte har igång mer än Värmepumpen, VVB, samt sätter igång en ugn. Jag är ingen elektriker men känns som nåt där ska kopplas om. Jag pratade med elektrikern lite snabbt som sa att vi behövde göra en uppsäkring. Jag är dock lite skeptisk till att det är nåt som behöver göras, ska det balanseras ut på något annat sätt? Rent praktiskt har jag ingen aning, lite därför jag frågar vad som kan vara bäst så jag inte gör en uppsäkring i onödan.
Hej, Yes dem är inkopplade, tre stycken som elektrikern lade in. Jag satte igång funktionen igår i pannan men hjälpte inte av någon anledning. Säkringen gick igen några timmar efter. Jag har sänkt lite på värmen till 10 med förskjutning "0". Får se om det blir någon skillnad.Immobil skrev:
Hej! På vår 16 år gamla CTC luft till vatten värmepump kan man se på displayen när effekten till värmepumpen begränsas. Vi har 20A huvudsäkringar och värmenpumpen är på 10kW så det är rätt ofta effekten begränsas och det sker även på det varmare halvåret. Våra huvudsäkringar har aldrig gått, så frågan är fungerar verkligen effektbegränsaren?
intressant. jag ska kolla på det och se om man kan se det på något sätt. Jag satte igång funktionen på "on" mer än så har jag inte gjort. ska dubbelkolla när jag är hemma och kanske ta lite bilder.hlph skrev:
Hej! På vår 16 år gamla CTC luft till vatten värmepump kan man se på displayen när effekten till värmepumpen begränsas. Vi har 20A huvudsäkringar och värmenpumpen är på 10kW så det är rätt ofta effekten begränsas och det sker även på det varmare halvåret. Våra huvudsäkringar har aldrig gått, så frågan är fungerar verkligen effektbegränsaren?
Om du har varmvattenberedare, värmepump och spis på samma fas är det kanske inte så konstigt att huvudsäkringen går. Kan du inte på elektrikern fördela belastningen jämnare över faserna i första hand innan du eventuellt byter huvudsäkring?
Byt ut ugnen till en som går på trefas.