Silikonfogen i duschen hade blivit möglig och äcklig och jag tänkte ge mig på att byta den. När jag började ta bort silikonet upptäckte jag dock att det inte var någon vanlig hård fog under, utan det var ett rejält lager silikon som fyllde hela utrymmet.
Vad jag nu har läst är det inte så bra att ha det så eftersom vatten innanför kaklet då inte kan passera ner till golvbrunnen.
Därför tänkte jag istället för silikon använda vanlig fog.
Problemet är att jag inte lyckats komma åt att skrapa bort all silikon eftersom det är ganska tajt mellan kakel och klinkers på ett parti. Eftersom det är insprutat i hela glipan mellan plattorna känns det också som att det kommer vara svårt att få bort allt med hjälp av silikonborttagningsmedel eller liknande, framför allt när man inte kommer åt.
Min tanke var då att jag kanske bara kunde lägga fogmassa över silikonresterna ändå, eller kommer det inte att fungera?
Eftersom det är ett mindre parti tänker jag att nackdelen med att ha silikonet kvar inte kommer vara någon fara när det kommer till problemet med vatten bakom kaklet. Eller vad tror ni om det?
Kommer fogen att släppa?
Här ser ni lite bilder på hur det ser ut nu.
Är förresten det vita man ser när jag skrapar bort silikonet själva tätskiktet? Det känns i alla fall inte som fogmassa.
Förresten, det var lite svårt att se på bilderna kanske men varken kakelplatta eller klinkers går ner/in under den andra. Spelar det någon roll när det kommer till tillvägagångssätt?
Eller ska jag bara lägga dit silikon igen som dessutom är enklare att ta bort och ersätta vid behov?
Ursäkta det långa inlägget men jag hoppas att jag kan få svar på mina frågor
Tack så mycket!
Vad jag nu har läst är det inte så bra att ha det så eftersom vatten innanför kaklet då inte kan passera ner till golvbrunnen.
Därför tänkte jag istället för silikon använda vanlig fog.
Problemet är att jag inte lyckats komma åt att skrapa bort all silikon eftersom det är ganska tajt mellan kakel och klinkers på ett parti. Eftersom det är insprutat i hela glipan mellan plattorna känns det också som att det kommer vara svårt att få bort allt med hjälp av silikonborttagningsmedel eller liknande, framför allt när man inte kommer åt.
Min tanke var då att jag kanske bara kunde lägga fogmassa över silikonresterna ändå, eller kommer det inte att fungera?
Eftersom det är ett mindre parti tänker jag att nackdelen med att ha silikonet kvar inte kommer vara någon fara när det kommer till problemet med vatten bakom kaklet. Eller vad tror ni om det?
Kommer fogen att släppa?
Här ser ni lite bilder på hur det ser ut nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är förresten det vita man ser när jag skrapar bort silikonet själva tätskiktet? Det känns i alla fall inte som fogmassa.
Förresten, det var lite svårt att se på bilderna kanske men varken kakelplatta eller klinkers går ner/in under den andra. Spelar det någon roll när det kommer till tillvägagångssätt?
Eller ska jag bara lägga dit silikon igen som dessutom är enklare att ta bort och ersätta vid behov?
Ursäkta det långa inlägget men jag hoppas att jag kan få svar på mina frågor
Tack så mycket!
Lättare för dig att dra en ny silikon än att köpa en påse med fog , jag kör alltid silikon golv vägg vinkel på jobbet ,
Nej det har ingen betydelse sitter tätskikt under plattorna ändå
Liknande trådar
-
Räcker granne-medgivande vid ny väg till fastighet i samfällighet?
Juridik -
Hur undviker man 10 mm² PEN vid installation av ny parallell undercentral?
El -
Val av pump vid nyinstllation
Vatten & Avlopp -
Vad ska jag tänka på vid inhandling av rördelar till nytt badrum?
Badrum -
Praxis att använda samma märke av uttag/brytare vid nyrenovering?
El