Jag köpte ugn o häll på ikea för 10 år sedan. Ugnen är i princip oanvänd, hällen ser fin ut, dock "bensin"-liknande flammor på den platta som används mest - annars fin häll.

Jag har just monteat ny köksbänk o skall göra hål för häll, funderar dock på om jag ändå ska skaffa ny häll. För några år sedan vet jag att min ugn/spis-lösning inte finns kvar på ikea, dvs att spisplattorna styrs via rattar på ugnen, därmed är hällen ihopkopplad till ugnen med kablar (se bild) Ungen fungerar utan hällen, men inte tvärt om.

Nya hällar har mig veterligen vanliga kontakter(?) som man kopplar direkt i eluttaget, eller? Jag vill minnas att jag för 10 år sedan fick ett special-uttag just för spis, o sladden från ugnen in i uttaget har också en special-koppling. I kontakten 3 stora piggar om jag inte minns fel. "en-fas"-koppling?

Hur som helst, vad bör jag göra om jag köper ny häll? ...skaffa nytt "vanligt" el-uttag bredvid ugnens special, eller modifiera en ny hälls kablar så dem passar direkt i min gamla ugn? (få ström den vägen alltså)

(Jag känner en elektriker via omvägar som kan komma hit o göra installationen.)

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Du skall inte blanda in ugnen i försörjningen av den nya hällen.

Om man skall fortsätta att köra den gamla ugnen separat behövs mer information om hur den är kopplad internt. Dełs vilken fas som driver ugnen och om ugnselementen är 220 eller 380 V. Är elementen 380 v, då bör inte ugnen användas tillsammans med den nya hällen i samma gruppledning. Detta eftersom man inte skall blanda mellanfaskopplade laster med fas - nolla kopplade laster i samma gruppledning av säkerhetsskäl.

Det viktiga är att du kontrollerar att du har tre faser, nolla och skyddsjord (fem ledare) framdraget till kopplingspunkten för häll o ugn. Har du det kan du välja ny häll fritt (välj en tvåfashäll). Detta under förutsättning att din gamla ugn har elementspänningen 230 V, annars blir det inte klockrent bra, men det går. Jag tror inte man behöver överdriva risken med en blandning i detta fall.

Det blir nog o inte blanda samman gamla ugnen o hällen. MEN, kräver nya hällen någon speciell matning el säkring?
Jag bor i en lägenhet som bara har en fas. När jag skulle kopplar ur strömmen i lyan för att demontera hällen upptäckte jag att spisen inte är kopplad till en säkring, fick slå av all ström. Jordfelsbrytare finns, vet dock inte om den bara är för badrummet eller hela lyan? (när jag flyttade in för 10 år sen gjorde elektriker om all el, nya ledningar, elcentral, brytare o uttag)

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
I enfaslägenheter brukar det vara en 20 A säkring till spisen. Ett normalt vägguttag får inte avsäkras högre än 16 A. Den nya hällen lär inte behöva någon mer speciell matning än den gamla, men ett vanligt vägguttag är inte bra. Antingen Norwesco eller fast anslutet bör det vara.

Det verkar konstigt att inte säkra av spis matningen med en säkring t.ex 20 a.
Är det automatsäkringar eller diazed (proppar)?
Huvudsäkringen är gissningsvis 25 a.

Möjligtvis har någon anslutet spisen direkt till matande ledning , men jag undrar om det är tillåtet. Elektriskt fungerar det?

Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
Det verkar konstigt att inte säkra av spis matningen med en säkring t.ex 20 a.
Är det automatsäkringar eller diazed (proppar)?
Huvudsäkringen är gissningsvis 25 a.

Möjligtvis har någon anslutet spisen direkt till matande ledning , men jag undrar om det är tillåtet. Elektriskt fungerar det?
Jag har inte räknat men jag tror det sitter 6 automatsäkringar (flip-knapp för av o på) men ingen av dessa säkringar går till ugnen. Jag fick stänga av huvudsäkringen(?) (ett vred som skruvas 180 grader) för att matning till ugn skulle upphöra. ...så är detta en okej lösning? Man blir ju lite orolig.

Turligt nog kan jag nog leta rätt på elektrikern, om jag kommer på vad han hette, han bor i min kommun. Men gräver gärna lite mer här på forumet innan jag ringer honom.

Jag ser faktiskt inget krav på att en gruppledning måste ha en egen säkring i matande elcentral, men det är samtidigt så självklart att det inte behöver nämnas... De allmänna elinstallationsreglerna detaljstyr inte hur en elcentral ska vara uppbyggd, utan ställer bara allmänna krav på hur en ledning ska dimensioneras. Så om huvudsäkringen i källaren visar sig även skydda spisledningen så ser jag inget annat än att det är formellt korrekt men olämpligt. Vet du vad spisledningen har för area och vad du har för storlek på mätarsäkringen?

Bo.Siltberg skrev:
Jag ser faktiskt inget krav på att en gruppledning måste ha en egen säkring i matande elcentral, men det är samtidigt så självklart att det inte behöver nämnas... De allmänna elinstallationsreglerna detaljstyr inte hur en elcentral ska vara uppbyggd, utan ställer bara allmänna krav på hur en ledning ska dimensioneras. Så om huvudsäkringen i källaren visar sig även skydda spisledningen så ser jag inget annat än att det är formellt korrekt men olämpligt. Vet du vad spisledningen har för area och vad du har för storlek på mätarsäkringen?
Minns jag rätt så är det en grov svart gummikabel som matar ström till ugnen. kanske 7-8 mm kabel. Minns att kotanten är av kraftigare typ med 3 större raka/platta kontakt-piggar. Jag kommer dock se mer när jag snart börjar såga upp bänken. (ska såga ett mindre hål till att börja med) Jag visar bild på centralen om det hjälper nått.

Matarsäkring? Den som sitter i källaren? Vet ej. Det ska va standard för mindre lägenhet i allfall, när jag ringde elleverantören för en tid sedan. (ville inte ha för högt säkrat för att inte betala för mkt) Om jag går ner o kollar på plats-boxen, framgår det där vilken säkring jag har?

el central.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har ju en 20 A säkring där (den blå), vad används den till?

Problemet är att all styrning av hällen sker via ugnen, dvs troligen även effektbegränsning. Det blir jobbigt med effekten om allting går på 230 V, men jag ser inte någon 3-fas säkring i din central, så jag antar att detta är någon jobbig kombination som går på 230 Volt. Till höger om huvudbrytaren tycker jag mig se en 2 modulers JFB vilket indikjerar enfas, dvs 230 Volt. Jag hade definitivt behållit häll och ugn, köp bra hällrengöring och skrubba/polera in i h--vete så blir det nog bra. Alternativet som jag ser det är att byta bägge men det förutsätter nog 3-fasmatning. Kolla med styrelsen om dom planerar elrenovering i närtid med 3-fas. Men som sagt, jag hade behållit skiten alt letat på Blocket, folk slänger nästan nya grejor för ingenting. STHLM och Skåne är i min erfarenhet de ställen där nästan nytt slängs mest så du bör ha chans att hitta grejer i nyskick för ingenting.

Och det vanliga i nyinstallationer är att dra 3-fas 16A till ett perilex (ser inte ut som ett vanligt uttag) för hällen och sedan ett separat Schuko (vanligt jordat uttag, alltid godkänt för 16A men skitmärken klarar inte alltids det) till ugnen som alltdi klarar sig på 230V/16A. I äldre befintliga installationer från typ 70-talet brukar man splitta upp 3-fasmatningen i dosan till 2 faser till ett perilex som matar hällen och så drar man tredje fasen till ugnen men som sagt jag tror inte du har 3-fas.

Det är en helt normal anläggning för en enfaslägenhet. Den blå säkringen märkt C20 är säkringen för spisen. I källaren sitter det förmodligen en 25 a diazed säkring vid mätaren. Den bör ej bytas till mindre. Den är egentligen i minsta laget idag. Dagens maskinpark har betydligt högre effekter än 1960 talets maskinpark. Däremot är dom mer energisnåla .

En bostad som är av säkrad med 3 x 16 a huvudsäkringar motsvarar ungefär en enfas mätning av säkrad 50 a. Den enfasmatning används inte i Sverige men är vanlig i andra länder.

Bo.Siltberg skrev:
Du har ju en 20 A säkring där (den blå), vad används den till?
Skulle gissa på värmegolvet i badrummet? Anledningen att jag inte tror att den blå säkringen går till ugnen är för att min "el-penna" gav utslag för spänning i ugnens kablar när jag hade alla säkringar av-slagna, men gav inte utslag när jag drog av huvudströmbrytaren.

Det låter inte som ett helt tillförlitligt sätt att prova på. Slå av 20A-säkringen och slå på ugnen. Tänds lampan i ugnen då? Det verkar helt obegripligt varför någon skulle lägga golvvärme på en 20A-säkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.