Jag söker förslag på häcktyp.

Jag vill få bort detta staket och ha en häck istället. Jag får inte ha den högre än 80 cm hög 6m in från korsningen så den behöver vara lättklippt. Den skall vara tät i växten, vara grön och inte blomma värst mycket. Några förslag?

• Tomt med lågt staket, gräs och buskar nära en gata. Bakgrund med vit villa och flera hus i ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en tät och grön buxbomshäck som finns i ett 10-pack på en webbplats för trädgårdsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Utter6300
  • Laddar…
Måbär eller liguster är ju klassikerna i detta fall.

• Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
Vill du ha något som är säkrare än stängslet för att hålla ute/inne folk finns ju alltid Berberis. :)

• Gilla
  • Haha
Niclas Jergard och 2 till
  • Laddar…
Hagtorn är ännu bättre 😁

• Gilla
Niclas Jergard
  • Laddar…
80 cm - räcker verkligen 6 m? 10 m på var sida hörnan - såvida det inte finns trottoir som får inräknas i de 10 metrarna.

Efter de 8 m + 2 m trottoir har jag hög häck på ena hörnsidan - på andra sidan utan trottoir börjar höga häcken efter 10 m.

Jag har bok som är snygg även på vintern.

6m för 30kmh eller lägre. 10m för över 30 kmh så det är beroende på hastighetsbegränsningen.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Kul att lära sig något nytt! Tydligen lokal bestämmelse. Ser att Järfälla skriver 5 m vid 30 km/tim.

I min enfald 😳 trodde jag att bestämmelserna numera var lika i hela landet.

N Niclas Jergard skrev:
Jag söker förslag på häcktyp.

Jag vill få bort detta staket och ha en häck istället. Jag får inte ha den högre än 80 cm hög 6m in från korsningen så den behöver vara lättklippt. Den skall vara tät i växten, vara grön och inte blomma värst mycket. Några förslag?
Låter som liguster som du redan fått förslag på :) Vissa sorter är vintergröna.

Finns också en lågväxande liguster som heter 'Lodense'. I och med att den växer svagare än vanlig liguster kan den vara lämplig om du vill hålla häcken max 80 cm hög. Mindre klippjobb helt enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.