615 läst ·
7 svar
615 läst
7 svar
Ny HA på raspberry med P1-mätare som ska ges bort..
https://www.byggahus.se/forum/threa...elfoerbrukning-export-till-han-porten.559129/
i tråden
Funkar proceduren tror ni?
Summering av fråga - jag ska ge bort en nyinstallerad HA med en P1-dongle men vill inte sabba min egen HA)
Jag har idag P1-porten till min NUC via serial-USB converter till min HA som jag inte vill krångla med:
1) om jag stänger ner nuvarande HA server (INtel NUC)
2) pluggar ur min Serial-USB från elmätaren e360
3) pluggar in in homewizzards dongle
4) sätter upp denna dongel med den nya Homessistant (som min vän ska få) och testar med min elmätare.
5) sparar config och stänger av HA på raspberry och byter tillbaka till min egen P1-kabel
6) startar min egen HA
Då tänker jag raspberry HA med dongel ska kunna flyttas till vännens närverk, men jag får nog problem med IP-adress.
Rätt?
Elmätaren har väl ingen egen adress eller har jag fel?
i tråden
Funkar proceduren tror ni?
Summering av fråga - jag ska ge bort en nyinstallerad HA med en P1-dongle men vill inte sabba min egen HA)
Jag har idag P1-porten till min NUC via serial-USB converter till min HA som jag inte vill krångla med:
1) om jag stänger ner nuvarande HA server (INtel NUC)
2) pluggar ur min Serial-USB från elmätaren e360
3) pluggar in in homewizzards dongle
4) sätter upp denna dongel med den nya Homessistant (som min vän ska få) och testar med min elmätare.
5) sparar config och stänger av HA på raspberry och byter tillbaka till min egen P1-kabel
6) startar min egen HA
Då tänker jag raspberry HA med dongel ska kunna flyttas till vännens närverk, men jag får nog problem med IP-adress.
Rätt?
Elmätaren har väl ingen egen adress eller har jag fel?
Jo du har nog rätt, jag tror det slutar där.O olofh skrev:
Jag tänkte vara förberedd men kanske bäst att sätta upp systemet hos mig och kolla integrationen mot homewizz dongel, funkar det med energy-integrationen så fimpar jag allt och installerar om på plats hos hen som får visa uppskattning på annat vis.
Jag gissar jag inte pajjar min egen integration om jag stänger av min HA under tiden jag byter dongle
Tänker att det är enklare att du väntar med konfigureringen av HomeWizard tills du är på rätt plats, med rätt WiFi.
Och du sätter ju upp den med ett konto i molnet, så det bästa är väl att din vän skapar det, som ska äga det i framtiden?
Och du sätter ju upp den med ett konto i molnet, så det bästa är väl att din vän skapar det, som ska äga det i framtiden?
Hej,
Jag tänkte inte använda moln för det finns en kostnad,
sedan att jag tänkte förbereda det hemma är att jag är bara "på plats" några timmar och det är inte bara HA som ska installeras utan dongle, Lets-encrypt, duckdns osv. Men jag tror ni har rätt att det blir svårt.
Kanska ska installera i mottagarens nät och få igång det viktiga så kan jag fixa resten remote.
Men "Homewizard dongle" Är det en bra modul mot HA?
Själv har jag en RJ11 -> Serial-to-USB -> NUC.
Det funkade med DSMR-integrationen perfekt.
Hur gör man med homewizard?
sedan att jag tänkte förbereda det hemma är att jag är bara "på plats" några timmar och det är inte bara HA som ska installeras utan dongle, Lets-encrypt, duckdns osv. Men jag tror ni har rätt att det blir svårt.
Kanska ska installera i mottagarens nät och få igång det viktiga så kan jag fixa resten remote.
Med Homewizard behöver du inte betala för molntjänsten om du inte vill.T turbo100 skrev:Hej,
Betalar du så får du dock vissa premiumfunktioner.
Sätta igång Homewizard tar inte många minuter.
Du ansluter home Wizard som en integration. Du anger IP-adressen efter att du aktiverat lokal kommunikation. https://www.home-assistant.io/integrations/homewizardT turbo100 skrev:Hej,
Tycker att du skjuter lite över målet med remote access. Det borde räcka med lokal åtkomst. Du har ju även home Wizards Cloud lösning som ger 12 månader historik åtkomlig utanför hemmet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lägg nytt eller behandla furugolvet?
Golv -
Undergolv med spikad massonit, kan det bli snyggt att ha som golv?
Golv -
Guide: Välj en ytterdörr som håller länge – snygg, säker och energisnål
Artikelkommentarer -
Dörrhandtag pekar uppåt, ny dörr.
Fönster & Dörrar -
Ny puts i källare, spricka mellan betonghålsten
Byggmaterial & Byggteknik