Ny granne kräver att min mor flyttar häck och staket

40k läst  126 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Min mor som är 89 år och änka sedan många år har fått ett problem som jag inte riktigt vet hur vi skall kunna lösa. Hon har bott i sitt hus i ca 60 år. På 60-talet gränsade hennes tomt mot en obebyggd tomt. Gränsen är ca 30 meter lång. Ägaren till denna obebyggda tomt bodde i en fastighet som även den gränsade till den obebyggda tomten. Han hade alltså någon gång på 40-talet köpt den bebyggda tomten plus den obebyggda tomten. Till saken hör att vår familj var mycket goda vänner med familjen som ägde dessa två fastigheter. Vi barn hade den obebyggda tomten som allmän lekplats. Allt funkade perfekt.
    Nåväl. En dag kom ägaren till den obebyggda tomten in till min far och ville bygga ett staket mellan vårt hus och mot den obebyggda tomten. Han undrade om min pappa kunde tänka sig att dela på kostnaden för staketet. Själv tog han på sig att mäta upp tomtgränsen och göra hela arbetet. Jag kommer väl ihåg att pappa i och för sig tyckte att det var onödigt med ett staket men eftersom han alltid varit en medgörlig man sade han ok. Grannen byggde staketet, pappa betalade sin del och allt var frid och fröjd.
    Så gick åren. 1972 sålde grannen den obebyggda tomten och där byggdes en stor villa. 1984 dog min far. Ca 1990 såldes den nya villan till nya ägare som i sin tur för ca 2 månader sedan sålde den igen.
    Den 15:e december sent på kvällen knackar det på min mors köksdörr. Där står en främmande man som min mor aldrig sett förut. Han presenterar sig som "din nya granne" och påstår att han haft lantmätaren där och staketet mellan deras tomter är felplacerat. I ena hörnan står det på rätt ställe men i den andra hörnan står det en meter in på hans tomt. Dessutom står där en oxelhäck som den ursprunglige ägaren planterade på sin sida staketet någon gång sent sextiotal. Även denna häck betalade min far halva kostnaden för.
    Nu kräver denne trevlige nye granne att min mor skall flytta staketet och häcken så att staketet står exakt i tomtgränsen. Hon sade till honom att hon tyckte att detta var en orimlig begäran och stängde dörren.
    Nästa dag efter att hon rapporterat till mig ringde jag grannen och berättade hur det hela gått till. Hans kommentar var: "Det är inte mina problem, häcken och staketet skall flyttas". Till saken hör att både hans tomt och min mors tomt är på över 2000 kvm och det har ingen som helst praktisk betydelse var staketet står. Jag förklarade att ville han flytta något så stod det honom fritt men han kunde inte räkna med att min mamma skulle vara med och betala. Och sedan sade jag hej då och lade på luren.
    Det skall bli intressant att se hur detta kommer att fortskrida. Att få fram ett flertal vittnen till att det gått till exakt som jag redogjort för här ovanför är inga svårigheter.
    Allvarligt talat: Hur oförskämd får man vara? Mitt tips är att han lägger ner alltihop. En kuriositet i det hela är att när grannen satte häcken (som min far egentligen inte ville ha) så skrev han själv ihop ett avtal som gick ut på att det var ägaren till den obebyggda tomten som åtog sig att varje år hålla efter häcken och klippa den. Detta skrev både han och min far på och jag har originalet. Fast det är det bara jag som vet.

2. ricebridge
    Husägare Nivå 10
    Sicket dumarsle.

Kneppe, Poontus, broragne och 8 till gillar
  3. E
    Medlem Nivå 2
    Låter som en praktidiot.

4. Nefrums
    Hobbysnickare Nivå 6
    Om det inte finns nåt servitut och staketet står inne på grannens tomt så äger grannen staketet med tillhörande ansvar för skötsel mm. Vem som betalade för att bygga saker på hans tomt spelar ingen roll.

Dvs grannen får göra vad han vill med staketet, men kan inte begära att din mor gör någonting åt det. Såvida hen inte kan bevisa att det är din mor som på eget bevåg har satt upp staketet på hans tomt, vilket han inte kan.

5. slacker
    Renoverare · Nivå 15
    Jag tolkar det som att både häck och staket står på den nya grannens tomt - Således dennes problem och inte er mors. Oavsett vem som byggde staketet samt anlade häcken tidigare.

Har ett liknande exempel här där vi har en häck vid infarten, nya grannar och efter 2 år med en häck som spårat ut totalt, full med brännässlor och i generellt dåligt skick ringde jag på och frågade om dom avser att ta hand om häcken då jag tycker den ser förskräcklig ut. Får till svar att det är inte deras och att skötseln ligger på mig.
    Pekar tydligt ut tomtgränsen och det råder ingen tvekan om att häcken står på deras sida gränsen.
    Gav dem ett ultimatum att antigen sköter dom om häcken annars får dom gärna tycka att det är min och då jämnar jag den med marken och gräver upp allt med rötter för att sedan bygga ett staket på min sida gränsen.

Den ser onekligen bättre ut nu för tiden...

6. fia_mstd
    Husägare · Nivå 10
    Hans tomt hans staket. Att det ordinarie are skötselavtalet finns kvar spelar ingen roll idag då de gäller ursprungliga avtalsparter, inte nuvarande fastighetsägare. Såvida de inte är i registrerade servitut.

Men vill nya grannen bli av med staketet får han allt riva det själv.

Atom, J-stedt, Appendix och 4 till gillar
  7. S
    Medlem Nivå 6
    Informera grannen om att ni kommer att ta dit lantmätaren för att göra en ny utstakning. Om det då visar sig att staketet står på ett sådant sätt att din Mor inte har det fulla egna ansvaret för staketet, så kommer din granne få stå kostnaden för utstakningen.
    Sedan kan du ju alltid kontakta lantmäteriet och fråga dem vem som var där och och vilket datum. Då kommer du nog få bekräftat att de aldrig varit där... Ty, de åker inte omkring och kollar gränser för skojs skull.

8. K
    Medlem Nivå 1
    Bäst är att kolla med lantmätaren.
    De gör ingenting gratis så det finns absolut registrerat om de har varit på plats och kontrollerat tomtgränsen.
    Vid ett grävarbete, försvann några tomtmarkeringar och det kostar minst 15 000 kr att få dem på plats.
    Är det sannolikt att grannen lagt ner en större summa pengar för någon meter?

9. B
    Medlem Nivå 2
    Lantmäteriet gör aldrig en gränsbestämning utan att blanda in båda parterna.

10. J
    Medlem Nivå 1
    Om lantmäteriet har varit där så så kommer din mor troligen få en faktura på några 10-tusental kr eftersom lantmäteriet delar upp kostnaden på de som har nytta av mätningen tex grannar på båda sidor av tomtgränsen som mätts upp.

Spitzie, Buford, Ewerth och 1 till gillar
  11. B
    Medlem Nivå 2
    Precis, därför är det en lätt lögn från grannen att upptäcka...

Appendix, maxmsm och ricebridge gillar
  12. J
    Medlem · Nivå 7
    Stämmer verkligen det?
    Jag beställde mätning av tomtgräns, mellan mig o grannen efter dispyt om vart tomtgränsen gick, den fakturan fick jag betala själv.
    Åandra sidan var det värt det, för jag fick mer mark, grannen fick mindre :)

Lattematte och JapeFox gillar
  13. R
    Medlem · Nivå 7
    Det är grannen själv som har valt var staket och häck ska stå.
    Ny ägare kan inte lägga på andra att göra ändringar av åtgärder som vidtagits för hans egen fastighets räkning. Sådant ärver man med fastigheten när man köper den.

Antingen betraktar man staket och häck som ensamt ägda av honom och då kan han ta bort dem själv.

Eller så betraktar man dem som samägda och då kan han med mors tillåtelse få ta bort dem själv. Men hon måste inte ge tillåtelse eller bidra till finansiering om hon inte vill då det kräver att de är eniga.

Att det skulle kunna vara enbart mors staket, men felplacerat finns inte som möjlighet. och han kan inte producera något stöd för att hävda det. Kör han med tjatmetoden för att få igenom det så ignorera.

14. kikarhus
    Medlem Nivå 5
    Jag tror inte häller lantmäteriet varit där. Om de har varit där ska det isf vara diarifört så om du är intresserad så kan du ringa lantmäteriet och fråga om du vill ta reda på om din granne ljuger.

15. R
    Medlem · Nivå 7
    Utstakning: Lantmätare pekar ut var gränspunkt är placerad enligt de koordinater som finns i akt från när gränsen fastställdes. Sätter ut träpinne e.dyl. Betalas av den som beställer tjänsten. Kan göras av andra än LM som har mätinstrumment. Ingen juridisk giltighet, enbart informativt.

Gränsbestämmning: Myndighetsutövning där det fastställs var gränsen ska vara. T.ex. om den är angiven med låg exakthet i gamla handlingar, eller om oenighet råder. Betalas som alla förrättningar av de som har nytta = alla berörda av gränsens dragning. Utförs inte utan kontakt med ägare, möjlighet att yttra sig, överklaga osv. Fastställs med formellt beslut, karta upprättas och gränsrör slås ner.

Redigerat 7 feb 10:44

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: