Hej!

Jag har efter en del möda lyckats få bort en riktigt gammal igenrostad gjutjärnsbrunn i en gammal tvättstuga som nu ska bli hall. Ny golvbrunn ska dit i vilket fall eftersom fjärrvärmeväxlaren sitter i ett skåp i rummet. (även om det visat sig att läckage rinner rakt genom rörgenomföringar ner i källaren istället för till golvbrunnen)

Nu sitter en stump gjutjärnsrör, diam. ca 75 mm, kvar i det svarta plaströret, och går ca 15-20 cm in. Antar att det sitter som sjutton och är typ limmat eller nåt, har inte börjat gå loss på det ännu. Huset är byggt -76 och har plaströr överallt där de är dragna synligt. De rören är gråa från början verkar det som, medan det röret som är ingjutet här på bilden är svart.

Nu är frågan vad jag ska göra innan jag sätter ny brunn:
1. Bila upp en bit till och sen kapa plaströret så att allt gjutjärn försvinner?
2. Knacka bort gjutjärnsröret så att det på något vis kollapsar i plaströret och jag kan dra ut det?
3. Koppla nya brunnen direkt i stumpen gjutjärn som är kvar?

Tacksam för tips gällande vad som är rätt och riktigt och arbetsmetod. Det skulle ju kännas bra att få bort all rostig skit så klart.

Röret i röret
Beton med ett hål, rörgenomföring, sönderbruten betong, verktyg, renoveringsarbete, skräp och damm syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insidan av rören
Rostig, rund metallrör i betongvägg med mörk öppning, tecken på åldrande och förfall.
Skapa konto

Tack för svar!

Jag tycker att det ser ut som helt "vanlig" plast som ser ut och känns hållbar. Märker väl hur det ligger till när jag bilar längre...
Sedan ser det ut som att det är ett helt vanligt rör som den är insjuten i, dvs ingen muff med skarv en bit in.

Men fast lär det sitta så jag påbörjar väl bilning i morgon!

Hej @Demmpa och alla andra!

Nu har jag bilat upp en bra bit till. Sedan lyckades jag spräcka gjutjärnsröret inne i plaströret med hjälp av ett välriktat släggslag. Därefter drog jag ut delarna med polygrip och hammare. Det är inte mycket till åverkan på plaströret som är riktigt tåligt och flexibelt. Definitivt inte av äggskalstyp.
Rostig spade, krossad sten, gammal avloppsrörbit och tång på betonggrund.
Skapa konto

Nu är det ett efter rensning bara ett väldigt hållbart plaströr kvar med innerdiameter på ca 87-88 mm någonstans. Borde det inte gå att hitta ett bra sätt att koppla på nya rör och brunnen här? Jag är ju extremt tacksam om jag slipper bila bort mer och sen kapa röret som längre in kanske är ca 90 mm. Tacksam för alla råd!
Ett rör som sticker ut ur betong, med smuts och damm inuti.
Skapa konto

Ser ut att vara en krympmuff,
Inuti ett rör med smuts och sot, markerat med blå och röd pil.
Skapa konto

Vid röd pil satt tätningsringen.
Vid blå pil ser det ut att vara en skarv

Kan funka med en gummiövergång, likt följande,
https://www.bauhaus.se/overgang-mellan-75-89-till-100-110mm-ror

• Gilla
Pysseltarzan
  • Laddar…
Tack igen!

Det är nog helt rätt med en skarv borta vid blåa pilen, där påbörjas böj 90 grader rakt ner i källaren.

Jag kan försöka bila runt men undviker det gärna, och skulle då behöva en övergång från 90 mm till 75/50 mm. Eller tror du den du länkade till går att dra åt även runt 90 mm rör?

Jag tänkte ju stoppa in det nya röret som troligen är 50 eller 75 mm däri, och kan det funka med en sån här?
https://www.k-rauta.se/produkt/gumminippel-96mm-83x75-50mm-50243/7393593014992
Purus kombinippel som ska kunna funka med 83-86 mm enligt guiden här:
https://res.cloudinary.com/evoleska/image/upload/v1524424076/product/1626266.jpg

Den är möjligen något för liten men kanske expanderar den lite när jag trycker i 75 mm-röret och kanske kan jag dra i en massa silikon eller liknande på den innan jag stoppar in i röret så att det tätar. Misstänker att minimala läckage just där inte spelar jättestor roll med all betong som ska dit runtom. Golvbrunnen är i en hall och ska inte användas. Förutom om fjärrvärmeanläggningen börjar läcka av någon anledning...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.