Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ny elmätare

1. lsoderlund
    Husägare · 2018 · 108 inlägg

lsoderlund

Husägare
    Hej,
    Fick nyligen en ny elmätare installerad i huset, den gamla hade tydligen slutat sända info till nätägaren.
    Det jag dock noterat, är att sedan nya mätaren installerades, så har förbrukningen mer eller mindre fördubblats. Jag följer noggrant via Greenley-appen min förbrukning och även via avläsning på mätaren, och sett till tidigare år legat på en 20-30 KwH per dygn vintertid, men nu ligger jag tydligen och loggar en 48-55KwH per dygn, nog för att det är kallt ute och luftvärmepumpen går dygnet om, men börjar tro att det är något som inte stämmer. Under senaste fyra dagarna har jag förbrukat över 200kWh mot det normala kanske 80-120kWh, och har inte haft något annat än värmepumpen igång. Har nämligen inte varit hemma de senaste dagarna, och har således inte haft andra förbrukare igång, bortsett från det vanliga med kylskåp och likande.

Har jag fått en glädjemätare?

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

2. T
    Medlem · Stockholm · 1 818 inlägg

Tiger79

Medlem
    Det blir ca 1500kwH per månad och låter som din förra mätare var en glädjemätare...

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Västmanland · 597 inlägg

mattoys

Medlem
    Finns det någon logg på värmepumpen när värmepatronen gått in.
    Är förbrukningen jämn över dygnet eller när är pikarna?

Bor du själv?
    Något tonårsbarn som börjat duscha lite längre?

4. lsoderlund

lsoderlund

Husägare
    Radhus, 130kvm boyta. Värms upp med luftluft (Mitsubishi Heavy), två innedelar och en utedel. Inte satt igång några element (oljefyllda elelement) och som sagt, inte varit hemma sedan bytet och det är först nu jag noterar hög förbrukning, som verkligen sticker ut från det normala. Inne temperatur kring 19-20 grader.
    Tyvärr ingen logg på luftvärmepumpen. Vore dock intressant att veta.

Tvivlar starkt på att den förra elmätaren visade 50% fel. Inga tonårsbarn, utan två småbarn som badar typ tre ggr i veckan, men det har de inte gjort sedan vi kom hem.
    Förbrukningen är jämn över dygnet, och man kan även se när vi lagat mat, kört diskmaskin och även duschat då strömmen peakar.

Lite märkligt att det skall se ut så här över dygnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1234.jpg

Måndagen

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    52234234.jpg

Söndagen, då vi inte ens var hemma. Låter helt orimligt tycker jag att luftvärmepumpen drar 2.54kWh i timmen.

Skall även tilläggas att 2019 så hade vi en förbrukning på 1062kWh under februari månad, och 2020 896kWh under februari månad. Det var under dessa åren likvärdiga temperaturer som nu. Grannarna ligger på ungefär samma siffror, omkring 10.000-12.000kWh/året på totalen med uppvärmning inkluderat.

Låter det gå några dagar till, innan jag felanmäler mätaren till Ellevio (som jag förövrigt ogillar starkt).

Annars får man väl stänga av luftluftpumpen i några timmar och typ testköra något man exakt vet vad det drar.

5. harka
    Medlem · Stockholm · 1 181 inlägg

harka

Medlem
    hur kallt var det ute då? eller hellre -- i vilket landskap ligger huset?

är värmepumpen fast ansluten eller ansluten med stickpropp? om det senare så går det ju att sticka emellan en enkel el-/energimätare från Kjell/Jula/Klasse för att få ett hum om hur mycket energi den drar

• Laddar…
  6. lsoderlund

lsoderlund

Husägare
    Just nu är det ca -4, men har väl varit ned åt -16 grader nattetid. Huset beläget i Stockholm. Värmepumpen är fast ansluten.

7. harka

harka

Medlem
    • Laddar…
  8. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Inget konstigt, kylan har slagit till och med den högre förbrukning och priser.

9. Magnus E K
    Husägare · Östergötland · 2 630 inlägg

Magnus E K

Husägare
    2,54 kW låter högt för luftvärmepumpen, osäker på om det finns någon modell som drar så mycket. Men det var väl inte enbart värmepumpen igång? Antar att ni också har kyl och frys? Kanske någon form av ventilation? Nätverksutrustning? Allt som är igång även om ingen är hemma. Så totalt sett håller jag med övriga att det verkar fullt rimligt i rådande väder; mätarbytet råkade komma "olägligt".

• Laddar…
  10. lsoderlund

lsoderlund

Husägare
    Kan kanske vara så.
    Skall testa stänga av pumpen under natten, och således enbart låta övriga strömförbrukare vara på standby (kylskåp och dylikt). Lär ju kunna se hur det ser ut.

Får väl hoppas att mätarbytet kom olägligt. Börjar överväga kamin och solceller mer och mer....

11. harka

harka

Medlem
    ...jag antar att det produceras och varmhålls varmvatten i huset också...

finns det något värmegolv i badrum? elektrisk handdukstork? och som Magnus skrev -- mekanisk ventilation, fiber/Wi-Fi, satellitbox..

12. lsoderlund

lsoderlund

Husägare
    Varmvattenberedaren går givetvis, men där har jag en mätare, och den förbrukar enligt tidigare.
    Inga värmegolv på, ingen elektrisk handdukstork på, självdrag, wifi är igång. Samtliga lampor i huset är av LED-typ. Som sagt, förra året (2020) förbrukade vi under 8000kWh, och 2019 under 9500kWh.

Köpte huset 2018 och tidigare ägare körde uteslutande elelement, jag har bytt dessa mot oljefyllda sådan (dock inte ingång nu) och satt in en luftluft-pump typ duo, men två innedelar och en utedel, tror den är på 6kWh något. Allt detta installerades under hösten 2018.

Tror dock att mina fönster är boven i dramat, byter ut dem undan för undan, men det är dyrt att köpa bra fönster och vill inte låna till att göra alla samtidigt, utan vi tar dem pö om pö.

Misstänker att det är LVP som står för förbrukningen...

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

13. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 447 inlägg
    Det går väl att se momentaneffekten på elmätaren? I så fall är det bara att stänga av prylar, slå på en i taget och kolla vad den visar och om det verkar rimligt.

14. V
    Medlem · 1 inlägg

Vemkanseglaförutanvind

Medlem
    Jag ser ganska mycket samma sak efter att Ellevio har bytt hos mig också, januari visade 50% över genomsnitt för liknande perioder (temperatur etc.). 2300 kW/h istället för kanske 1400. Har du kontaktat Ellevio och i så fall vad fick du för svar? Jag försöker nå dem också, det här känns inte rimligt.

Redigerat 21 feb 09:31
  15. E
    Medlem · Södermanland · 179 inlägg

Elajomannen

Medlem
    Ganska förvirrande att läsa när enheterna blandas hej vilt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.