Hej alla, jag håller på att montera upp en ny vägg och tänkte göra lite eldragning från ett bef. uttag till bla. den väggen samt till två nya utanpålig. uttag, belysning och strömbrytare.

eldragning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär som bilden visar är det jag vill ha.

Ser det bra ut eller har ni några invändningar?:)

Anledningen till att jag har en kopplingsdosa till innan de första uttagen är för att jag inte ska behöva dra två sladdar till den nya väggen utan att jag sätter en ny dosa på den nya väggen (kommer vara under sängen så den syns inte).

Redigerat:
Mycke kopplingsdosor blir det, kan du inte vidarekoppla i apparatdosorna ( där du ska ha infällda uttag) och i uttagen där du ska ha utanpåliggande.

Grejen är att jag ska dra en sladd under sängen till en vägg, alternativet är isåfall att dra ett rör direkt in i väggen och upp i ena uttaget och sedan vidare till nästa uttag.. ?

Om jag förstår dig rätt så blir det bra. Rita upp rummet och "sätt" ut apparaterna, och varför inte behålla uttaget där du ska ta matningen.

EL1.jpg
Skapa konto
el2.jpg
Skapa konto
el3.jpg
Skapa konto

Ungefär något sånt hade jag tänkt mig..

K står för kopplingsdosa och A för antenn..

Menar du att du tänker dra en kabel över golvet?

Lite tveksam till att dra kabel övergolvet sådär. Men Det finns kanske golvlister / kabelkanaler som är gjorde för golvmontage och som man får lägga EKK i. Förslagsvis så möter man ju med rör vid väggarna som är bra fastsatta så de inte kan försvinna in.

Har du inte lagt golvet ännu så hade jag lagt ner ett rör från en dosa till din nya vägg och gjort en riktigt installation istället. Skulle man riva väggen i framtiden så kan man ju koppla bort all el från din nya vägg på ett smidigt sätt. Man åker ju ändå på att byta golv eller man känner nog det i samband med att man gör om rummet när den tiden kommer så ett hål i golvet är inte bekymret här.

Det ser ju ut som du ska göra i ordning rummet ordentligt. Varför då inte göra elen ordentligt också?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja, ring en elektriker. Du verkar göra om rummet mycket, varför ska då elen se ut som ett ollon? En elektriker kommer kunna få till det myyyycket bättre. Sen använder man aldrig en kapslad kopplingsdosa i ett boningsrum för att det går inte att få snyggt.
Sen använder man aldrig EKK i ett boningsrum heller.

//Patrik

Redigerat:
Hela lägenheten är redan helrenoverad (inkl. golv), det är bara en ny vägg och ev. garderober som ska upp. Jag såg nu när jag var där att det finns ett uttag i taket precis där väggen ska stå, jag borde väl förslagsvis kunna ta el därifrån och skippa någon kabeldragning genom hela rummet (som jag är skeptisk till). Det borde väl vara en bra mycket bättre lösning..?

Det enda som fortfarande måste vara kvar är ju antennsladden som jag måste dra genom golvet under sängen..?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.