Byggahus.se

Ny dosa i källare?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej, har isolerat källaren för länge sedan, men har en grej kvar att göra.

Har byggt vägg med djup på 45 mm o sen gips på det, o nu sitter eldosan i betongväggen, finns det nån typ av distans ring att köpa?, eller ska jag sätta en ny dosa ovanför o dra kablarna genom den?, frågan är om kablarna räcker då.

Har ringt elektriker, men dom vägrar komma eftersom dom har fullbokat, och tyvärr känner jag ingen annan.

Har ni några bra förslag?

Mvh Micke

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Det finns en dosa som passar den är öppen i botten och passar när man har flyttat ut en vägg men tyvärr kommer jag inte på vad dom heter eller vilket fabrikat det är men nån elektriker kan säkert hjälpa dig att hitta dom.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Hej, okay ska kolla upp det, tack för svaret

Mvh Micke

4. J
    Medlem Nivå 5
    Återlivar denna tråden lite

Har fått samma problem som trådskaparen. Någon som vet vad dosorna heter som "Elmont" rekomenderar?

5. F
    Medlem Nivå 4
    Det finns förhöjningsringar att sätta dit om dosan är så pass ny så den har skruvar i sig.

Annars ta en vanlig dosa, skär av botten, skruva fast i väggen mot den andra dosan, täta skarven lite om du vill så inte skit dimper ner mellan dosorna efter väggen är monterad. Dra om trådarna om dom skulle vara förkorta.

Problemet löst :)

6. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    Vet inte riktigt hur jag ska tolka måtten som nämns i denna tråden. Är det så att det bara är måtten på gipsskivan (är det 12 mm?) som skiljer för den tänkta installationen? De flesta elaffärer säljer distansringar att sätta imellan, så då är det inte mer problem än att du samtidigt måste köpa längre skruv än vad som sitter orginal i dosan. Skruva ut dem så långt det går men fortfarande så att all gänga på skruven används. mät hur mycket som saknas. Därefter kan du köpa nya, längre skruv som går även genom distansringarna.