Byggahus.se

Ny dörr ska sättas in snett?

1. O
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Har köpt altandörr Traryd och enligt instruktion ska dörrbladet ha mindre springa upptill på låssidan än vad den är på gångjärnssidan. Det står ingenting om hur man uppnår detta, bara att det ska kontrolleras att det blir så.

instruktionen innan säger att allting ska vara i våg men om karmen som bör vara rak, monteras i våg/lod hur ska då dörrbladet hänga lite snett i den?
    Jag satte in dörren utan att ha tittat på detta ordentligt och det gick bra tyckte jag då allt verkar ha blivit rakt och fint men springan för dörrbladet är lika stor/liten hela vägen där uppe nu. Kan man justera detta i efterhand?

2. T
    Medlem · Nivå 11
    8. Kontrollera att springan mellan karm och dörrblad upptill är mindre på lås- än på gångjärnssidan. Se vår medskickade monteringsanvisning.

verkar lite underligt ? har du jämn och fint mellanrum hela sidan så borde det vara bra

3. O
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Det är väl kanske för att dörren ska kunna hänga ner sig lite över tid antar jag.
    Monteringsanvisning säger kontrollera springan samt att det ska vara lite snett meningen hur det ska justeras/installeras för att uppnå detta.

4. V
    Medlem · Nivå 13
    Traryd och sp hänger ner sig garanterat. Vet inte om det beror på att glaset är dåligt klossat men hänger ner sig för dom och marginalerna är små innan slutblecken börjar ta i. Sätt dörren i våg och montera den som du gjort. Spänn sen över karmen på övre delen av gångjärnsida och följ med med övre delen av slutsidan så får du mindre glipa upptill på slutsidan. Säkra upp med förstärkningsskruven i övre gångjärnen och hoppas på det bästa att den inte krånglar.

5. O
    Medlem Nivå 1
    Tack för utförligt svar! Låter ju sådär men får hoppas att det håller över tid. I stängt läge vilket denna dörr oftast befinner sig i borde inte dörren hänga ner sig så mycket eller?

6. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Montera dörren rakt. Öppna den 90grader och häng dig i dörrbladet ( förutsatt att du är ganska normalbyggd person). Stäng och justera springan, skruva i eventuell låsskruv. Så är den proffisionella monteringsanvisningen för SP.

• Laddar…
  7. Janus82
    Medlem · Nivå 10
    Räkna alltid med att dörrbladet sätter ner sig upp mot en centimeter på låssidan efter ett år eller två. Vi har en dörr från SP som har satt sig på det viset och därmed precis tar i låsblecken. Riktigt frustrerande vill jag lova men svårt att fixa i efterhand. :confused:

8. T
    Medlem · Nivå 11
    Nej, men tyngdlagen kommer man inte ifrån har du bra kvalitesgångjärn så tar det kanske 5-10 år innan den hänger sig.
    klenare gångjärn så kanske det tar 1-2 år innan den den hänger sig

9. V
    Medlem · Nivå 13
    Det är inget fel på gångjärnen i detta fallet. De är bastanta!