Hej!

Vi borrade en brunn i somras. I rapporten står det följande:

0-4 m: jord, lera
4-22 m: flisberg
22-60 m: berg
Foderrör i stål från 0-24 meter

Pumpen placerades av säkerhetsskäl på ~40 meters djup.

Efter några veckors användning så fungerade allting utmärkt. Vattnet var klart och smaklöst så vi gjorde ett vattenprov som egentligen inte hade några avvikelser alls. Samtidigt som vi tog vattenprov så märkte rörockaren att pumpens tryckvakt inte slog så den hade gått under hela tiden vi hade haft fint vatten. Han justerade den och efter detta började problemen uppdagas.

Vattnet blev mörkare och mörkare och till slut så har vi så här mycket oxiderat järn i vårt vatten i kranen. Det är alltså helt obrukbart. Vi vet att det är oxiderat järn för det är testat + att det sjunker till botten när det får stå till sig. (Se bild)

Både jag och min vvs:are står lite handfallna då han inte varit med om det här problemet tidigare. Som han ser det så är det 2 scenarios:

1. Vi har borrat i en järnåder som aldrig kommer sina och att spola brunnen är lönlöst.
  2. Eftersom vi borrat i porröst berg så har vi frigjort järn som kommer försvinna genom spolning, om än förmodligen inte för alltid

Planen för att åtgärda detta nu är att sänka pumpen ca. 10 m från botten och låta brunnen spola rent några dagar för att se om det gör någon skillnad.

Min fråga till forumet är egentligen om någon känner igen sig i det här och kan komma med lite värdefulla tankar? Det känns givetvis riktigt jävla surt att ha spenderat väldigt mycket pengar på ett hål som inte verkar duga till något annat än att just kasta pengar i det.

Tack för ni lyssnar. :)

• Hand håller en glasflaska fylld med mörkt orange, grumligt vatten, tecken på oxiderat järn från en brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Finns det ingenting i det finstilta i borrarens avtal om vad som händer om brunnen blir obrukbar?

Annars, kolla med branschföreningen https://geotec.se/

ricebridge ricebridge skrev:
Finns det ingenting i det finstilta i borrarens avtal om vad som händer om brunnen blir obrukbar?

Annars, kolla med branschföreningen [länk]
Nej, de lämnar inga garantier på vattenkvalitén. Ska kika på din länk, tack.

G greenkarma skrev:
Hej!

Vi borrade en brunn i somras. I rapporten står det följande:

0-4 m: jord, lera
4-22 m: flisberg
22-60 m: berg
Foderrör i stål från 0-24 meter

Pumpen placerades av säkerhetsskäl på ~40 meters djup.

Efter några veckors användning så fungerade allting utmärkt. Vattnet var klart och smaklöst så vi gjorde ett vattenprov som egentligen inte hade några avvikelser alls. Samtidigt som vi tog vattenprov så märkte rörockaren att pumpens tryckvakt inte slog så den hade gått under hela tiden vi hade haft fint vatten. Han justerade den och efter detta började problemen uppdagas.

Vattnet blev mörkare och mörkare och till slut så har vi så här mycket oxiderat järn i vårt vatten i kranen. Det är alltså helt obrukbart. Vi vet att det är oxiderat järn för det är testat + att det sjunker till botten när det får stå till sig. (Se bild)

Både jag och min vvs:are står lite handfallna då han inte varit med om det här problemet tidigare. Som han ser det så är det 2 scenarios:

1. Vi har borrat i en järnåder som aldrig kommer sina och att spola brunnen är lönlöst.
  2. Eftersom vi borrat i porröst berg så har vi frigjort järn som kommer försvinna genom spolning, om än förmodligen inte för alltid

Planen för att åtgärda detta nu är att sänka pumpen ca. 10 m från botten och låta brunnen spola rent några dagar för att se om det gör någon skillnad.

Min fråga till forumet är egentligen om någon känner igen sig i det här och kan komma med lite värdefulla tankar? Det känns givetvis riktigt jävla surt att ha spenderat väldigt mycket pengar på ett hål som inte verkar duga till något annat än att just kasta pengar i det.

Tack för ni lyssnar. :)
Tyvärr så får du skaffa filter för detta problemet.
Vi har samma problem.

varför är vattnet klart när pumpen går?
den går väl mot stängd kran då?

Hur har det gått för er?

Staffans2000
martin43 martin43 skrev:
varför är vattnet klart när pumpen går?
den går väl mot stängd kran då?
Undrade precis detsamma.

M mogge_73 skrev:
Hur har det gått för er?
Tackar som frågar. Vi gjorde som så att vi sänkte pumpen nån meter över botten av brunnen och spolade ur den i ungefär 2 veckor. Sedan höjde vi pumpen igen. Till en början märkte vi ingen skillnad men förmodligen låg det så mycket skit i både tank och slang att det tog en timma att spola ur systemet inne i huset. Nu har vi haft fint vatten sedan dess men inte 100 % som vi hade från början men fullt drickbart. Förmodligen är det så att det ligger en järnåder tillsammans med vattnet ungefär där pumpen sitter så det är kanske inte helt utagerat än men ju mer vi använder brunnen desto bättre. Vi får se lite om vi märker nån skillnad när sommarregnen kommer sen.

Varför vi hade klart vatten när pumpen gick på helvarv är gissningsvis för den centrifugerade iväg det järnhaltiga vattnet så när vi öppnade kranen fick vi in fint klart vatten. När tryckvakten sedan justerades så fick vi med orent vatten in i pumpen eftersom det då stått stilla.

• Gilla
Remingtown och 1 till
  • Laddar…
Vad bra!
Järn är naturligt alltid i sk. Jonform (löst i vatten och färglös). I kontakt med syre övergår den till oxidform. Min tanke var om vattnet påverkades av syre i brunnen, alt. Tryckkärlet (hydrofor).
Jag har varit med om att man borrat hål i PEM-slangen för ex. Bli av med svavelväte. Då får man denna effekt då järnet oxiderar i borrhålet.

• Gilla
greenkarma och 1 till
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Vad bra!
Järn är naturligt alltid i sk. Jonform (löst i vatten och färglös). I kontakt med syre övergår den till oxidform. Min tanke var om vattnet påverkades av syre i brunnen, alt. Tryckkärlet (hydrofor).
Jag har varit med om att man borrat hål i PEM-slangen för ex. Bli av med svavelväte. Då får man denna effekt då järnet oxiderar i borrhålet.
Vi har inte borrat några hål i slangen eller gjort några andra sådanna speciallösningar. Sen har jag en hydropress i huset. Men sen är ju brunnen inte lufttät så syret kan ju komma ovanifrån i så fall. Men när vi pumpade ut vattnet i diket så kom samma vatten ur slangen som i min bild i ursprungsinlägget. Jag vet inte riktigt vad en kan dra för slutsatser av det, om det är så att det är porös berggrund som är fallet eller något annat. :)

• Gilla
kallund
  • Laddar…
Ja, det är ett intressant problem. Vatten kan dra syre ur atmosfären kanske någon meter ner under ytan, så det borde inte vara orsaken.
Det kan helt enkelt vara så att du har en spricka i berget som drar ner ytvatten. Det ser man på en vattenanalys i så fall.
Det kan också vara någon form av berggas.

M mogge_73 skrev:
Ja, det är ett intressant problem. Vatten kan dra syre ur atmosfären kanske någon meter ner under ytan, så det borde inte vara orsaken.
Det kan helt enkelt vara så att du har en spricka i berget som drar ner ytvatten. Det ser man på en vattenanalys i så fall.
Det kan också vara någon form av berggas.
Det låter rimligt. Vad skulle det i så fall stå på en vattenanalys? Har en teori om att vattnet blir sämre när det regnar mycket men behöver mer regn för att testa detta.

Organiskt material som oftast finns vid ytvatten står som kemisk syreförbrukning COD-mn.
Även ett lågt pH kan tyda på ytligt grundvatten.

• Gilla
greenkarma
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.