Lite ångest för att pumpen tog skada igår. Borde jag kontakta rörläggaren för att försöka få en ny pump som ”ersättning” eller ska jag låta det vara om allt nu fungerar? Tycker inte riktigt att detta var mitt fel.

Hej, rörläggaren hade precis kopplat in allt för mig igår och det enda som saknades enligt rörläggaren var att koppla in pumpen i eluttaget (den behövde en stickkontakt).

Rörläggaren försvann och jag fixade med kontakten och fick igång pumpen. Lät som allt skulle fungera (har aldrig haft värmegolv och precis flyttat till hus från lägenhet)

Gav det 5-6 timmar för att värmas upp. Innan jag lade mig avluftade jag med jämna mellanrum ungefär 10 gånger och det kom alltid luft och sen vatten. Sen såg jag på en av slingorna som är lite mer transparent att det bara droppade eller rann extremt lite vatten i slingan. Förstod då att slingorna inte alls var påfyllda så stängde av allt.

Nu har jag fyllt på vatten i slingorna och fått igång allt. Vattnet blir sakta varmare och pumpen låter tyst och fint.

Hur mycket skada kan pumpen ha tagit? Är helt grön på detta men förstår att det kan gå sönder helt och hållet.
Helt ny Grundfors UPM3 Auto 15-70 med automatisk varvtalsreglering.

tack :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.