Byggahus.se

Ny cirkelsåg eller sänksåg?

1. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Förvisso men nu frågades det om tips för att snickra med skivmaterial och då är lilla bordsågen inte speciellt bred i sitt användningsområde.

2. Eric Öbo
    Bannad Nivå 5
    Tanken är nog att behålla verktyget också efter att just detta projekt är färdigt.

3. Eric Öbo
    Bannad Nivå 5
    Men för all del, är det bara skivmaterial som ska sågas är sänksågen bäst och då skulle jag köpt Festool. Investerade i en Kapex 60 häromveckan och ångrar inte de extra tusenlapparna ett dugg.

Men det är mycket pengar för ett begränsat användningsområde. Vill TS kunna klyva annat framgent, som brädor, plank, skivmaterial av mindre storlek, stenskivor o s v, ska han köpa bordssågen.

Är TS rik köper han både sänk- och bordssåg! :)

4. F
    Medlem Nivå 6
    Vill förtydliga att TS INTE är rik :D hade jag varit det hade jag inte gjort denna tråden där jag försöker komma undan med 1300 kr istället för 5000 kr

• Laddar…
  5. Eric Öbo
    Bannad Nivå 5
    Som min farsa brukar säga: Jobb? Det är för fattiga människor.

• Laddar…
  6. F
    Medlem Nivå 6
    Kan återkoppla lite. Jag sålde min hitachi cirkelsåg inkl skenor sedan köpte jag en TS55 med skena och en batteridriven cirkelsåg från Lidl. Tycker dom kompletterar varandra väldigt bra.

• Laddar…
  7. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Att du inte tog en HKC så kunde du ha samma skenor och skippat ena cirkelsågen?

8. F
    Medlem Nivå 6
    Ja det var helt enkelt budgeten som fick styra här. Var väldigt sugen på hkc men det är inte omöjligt att det blir en sådan i framtiden.

Tanken var egentligen att bara köpa ts 55 utan skenor för jag trodde min hitachiskenor skulle passa men så var inte fallet. Så det blev att jag sålde dessa ihop med sågen istället.

9. fatsug
    Renoverare Nivå 3
    Kapar din tråd en smula. Sorry. går i snarlika funderingar. Har idag (låne)tillgång till en bra bordssåg, festool cs 50, men upplever det som svårt att kapa just fullstora skivor med god precision. Har därför flyktigt tänkt tanken på att köpa en sänksåg Med skena, men då jag parallellt ändå har tänkt köpa en cirkelsåg för andra användningsområden undrar jag om sänksågen verkligen behövs. Givetvis har sänksågen andra fördelar, men om det huvudsakliga användningsområdet är just kapning av skivmaterial undrar jag om detta går att göra lika bra, och med samma precision, med en bra cirkelsåg med skena.
    //Fatsug

10. F
    Medlem Nivå 6
    Det beror väl på lite hur du tänkte jobba. Om du ska använda den till att grovsåga skivorna till mindre bitar till din bordssåg så spelar ju precisionen egentligen ingen roll. men om du skall ha den till att såga färdiga snitt i skivorna så hade jag nog sneglat på en sänksåg istället för en cirkelsåg.
    jag kan absolut inte rekommendera cirkelsågar med adaptrar till skenor utan i så fall är det spår i basplattan som är rätta melodin.

Men vill du få lite av allt så hade jag som Stefan N, rekommenderat en festool HKC55 eller mafells motsvarighet

11. fatsug
    Renoverare Nivå 3
    Så en sänksåg kommer ge bättre snitt än en (bra) cirkelsåg med passande skena? Antar att det egentligen är min fråga.

12. F
    Medlem Nivå 6
    Nej det skulle jag inte säga, det är splitterskyddet på skenan som ger det fina snittet. Sen har festools sänksåg även en typ av splitterskydd som hindrar "spillsidan" av snittet att fnasas också. Men det är dom, vad jag vet, ensam om.
    Men den fina sidan borde bli av lika kvalitet med både sänksåg och cirkelsåg

13. End
    Medlem · Nivå 10
    HKC är riktigt grym såg som jag har med mig överallt, älskar den och fattar inte hur jag klarat mig utan :D
    Men håller inte med om att den är smidigare än TS55, TS55R och TSC55.

HKC är bra på det mesta men är inte bäst på något. Men den är riktigt kompetent och är perfekt för lite grövre bygg som t.ex. altan, stomresning, formbygge m.m. Den ersätter alltså både sänksåg/cirkelsåg och kap- & gersåg.
    Men till finlir som listarbeten, möbelsnickeri och liknande kommer man inte undan kap- & gersåg.
    TS55 är bäst när det kommer till bearbetning av skivor, både med skena och på MFT bordet men är urusel på reglar och plankor.

Så egentligen är kombinationen av sänksåg och kap- & gersåg det man kommer längst med i alla avseenden. Men har man råd och vill snabba upp jobbet så är HKC ett väldigt väldigt trevligt tillskott.

• Laddar…
  14. V
    Medlem · Nivå 7
    Köpte HKC med FSK250 för 200kvm utv panel, 22x170mm.
    Kap o gersågen står kvar i förrådet.

15. fatsug
    Renoverare Nivå 3
    Om nu en Festool-såg inte ligger inom budget, har du möjligen tips på vilka cirkelsågar som passar till skena, utan adaptrar? Lite svårnavigerat fält det här.