Byggahus.se

Ny centralfläkt passar inte

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag har precis fått hem min nya centralfläkt som jag beställde på en firma i stan, tyvärr så hade min gamla fläkt försvunnit ur sortimentet så nu har jag fått en helt annan fläktmodell som sitter monterad i ett hölje, på min gamla fläkt så satt bara fläkten monterad med en täckplåt över.

Problemet är nu att höljet är mycket bredare än skorstensröret på taket så nu måste jag modifiera skorstenen.
    Nu till min fråga... kan man montera den nya fläkten ovanpå den gamla fläktens hölje i så fall kan jag dra fast den ovanpå den? problemet som jag ser det är då att den nya fläkten hamnar en bit ifrån utblåsrören och det kan bli försämrad effekt i fläkten. Väldigt krångligt att förklara och säkert lika krångligt att ge ett vettigt svar, men jag ska försöka ta lite bilder som jag kan lägga upp här.
    Tack på förhand.

2. P
    Medlem Nivå 2
    Vad är det för fabrikat på fläkten, den nya alltså? Många leverantörer kan leverera stosar som passar gamla fläktars mått, så att säga.

Det är viktigt att du får det riktigt tätt vid fläkten annars förlorar du, som du skriver mycket effekt.

3. M
    Medlem Nivå 2

bilder

Här kommer bilder på hur det ser ut.
    Den nya fläkten är 432mm bred och lång, sen är den 310 mm på höjden.

Det gamla centralfläktshöljet är 400 mm på bredden och längden men om man tar bort den övre delen så är den säkert inte mer än max 300 mm på bredden och längden.

Så det är lite trixigt, ge mig tips så får vi se vad det blir av det.

4. P
    Medlem Nivå 2
    Då svara jag väl såhär:

Alt. 1: För att det skall bli snyggast och bäst, bör du ta bort allt det gamla, all plåt osv så att klacken med takpapp blir "naken". Sen mät klackens storlek, och den nya fläktens storlek, ge måtten till en plåtslagare/plåtfirma som gör en stos till dig. Det enklaste är väl att ta med din nya fläkt, då behöver du ju bara måtten på klacken. Alltid enklare att kunna visa istället för att försöka förklara och hålla på, finns en stor risk att det blir fel.

Alt 2: Klä av klacken här med, men sen ser jag att bottenplåten på din nya fläkt verkar vara slät, då finns ju chansen att få det tätt utan stos, fast med ett mindre snyggt resultat.

Rådet är väl att välja Alt 1.

Det är nog de bästa råd jag har till dig.

5. M
    Medlem Nivå 2

konvertera på den gamla

Hej, och tack för svaren.
    Jag snackade igår med min vent. firma och det var tänkt att jag bara skulle montera den nya fläkten på den gamla stosen, jag tyckte att det kanske blir lite högt då och att man tappar effekt, men enligt honom så hade han gjort så tidigare i mitt område och det var så det var tänkt också med dom nya varianterna.
    Men som sagt tack för svaren, kan lägga ut en bild här när det är klart.