Byggahus.se

Ny Boxerbox - Force 320 vs 1144?

1. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 763 inlägg

MathiasS

Medlem
    Nån som har en susning om vilken av dessa boxar man skall välja? Andra alternativ är inte intressant av olika anledningar......

???

2. MathiasS

MathiasS

Medlem

Re: Ny Boxerbox - Force 320 vs 1144?

Glöm det. En Force 320T är nu inhandlad. 1144 är en modell på väg ut så då var det inte så mycket att fundera på.

Anledningen till att det blev ett mottagarbyte är att den Thomson jag haft inte har någon RF-utgång, och då går det dåligt att sprida signalen till resten av huset.....

3. MathiasS

MathiasS

Medlem

Ja nu funkar det bra. Forcen (liksom många andra mottagare förstås) har RF modulator och det går att välja vilken kanal som signalen skall distribueras på (det är en bra finess, annars kan det hända att det blir krock med ev analoga kanaler i ditt nätt, ex 1, 2 och fyran).

Just nu har jag stora tv inkopplad via Scart, och sovrumstvn inkopplad via RF, direkt från mottagaren. Nästa steg är att koppla in en förstärkare + splitt. Det påverkar ju dock inte funktionen så ja, det funkar bra. Forcen verkar vara en bra mottagare också.

Kolla på www.prisjakt.nu, många verkar ha problem med Sagem mottagaren. Min favoritantennleverantör (Elektroton i årsta) rekommenderade också Forcemottagaren (trots att dom inte kunde leverera en förrens om ett par veckor).

Vill man ha en lite enklare box (bara en scart) kanske nokia 112 är ett alternativ - den verkar också funka bra.

4. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Vi har en Nokia Mediamaster 221 T som är kvar i England. Är det någon ide att ta hit den och försöka koppla in den i Sverige?
    På Nokias hemsida så verkar det finnas olika modeller för olika länder. Någon som vet varför?

Vad kan man använda två scart till?
    Är precis på väg och ska köpa en Nokia Mediamaster 212T (till mina föräldrar).

Berit

5. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 446 inlägg

Totte_S

Medlem

Har haft en Force 320 T i ett antal månader nu. Det enda som jag märkt av är att den ibland tappar lite EPG information, men det räcker oftast med att stänga av och slå på den igen. Funkar inte med valet "Läs in EPG", säkert någon mjukvarumiss som inte är lönt att bry sig om.  Strax efter vi skaffat den släpptes TV4 Film och med det någon uppdatering av programvaran, eller nåt :p var lite lurigt innan man klurat ut hur man skulle göra för att få det att funka. Manualen säger ju i princip ingenting, blir till att leta på olika forum om man vil veta mer om olika funktioner.
    Annars stör jag mig mest på att den inte justerar bredbildssändningar särskilt snyggt, har en gammal hederlig TV utan 16:9 och det bästa alternativet kapar ändå av lite väl mycket i min smak. Synd också att man inte kan vuxenspärra flera kanaler i klump, blir ett jädra knappande att spärra en i taget, skulle helst haft en kod för hela boxen, men det kanske finns, fast odokumenterat i manualen.... Att dra ur kortet är en lösning, men en 6-åring är inte korkad ;)
    Smidigt att koppla ljudet via stereon (hemmabion om man har sånt) eftersom man reglerar även styrkan på lågnivåsignalen med fjärren, styrkan på stereoljudet följer alltså ljudet ur TVns högtalare. (Fast det kanske är så på alla boxar)
    Det enda jag ångrar, (men ändå inte pga pengarna) är att vi inte slog till på en 520T med hårddiskinspelning. Verkar vara riktigt suveränt för våra behov.

Två scart är bra om man vill koppla in både tv och video via scart (och dvd / hemmabio) så slipper man extra vanlig vit antennkabel , eller?

6. MathiasS

MathiasS

Medlem

Ja det är så jag använder dom iaf. Video och TV är anslutet via scart till mottagaren. DVD är ansluten via annan scart till TVn. Har man bara en scart kan man ju använda en video som nav i nätet men jag gillar inte det (vilket kan bero på att vår video är en skitvideo som aldrig används).

7. hal
    Allvetare · Uppsala · 221 inlägg

hal

Allvetare

DVB-T standarden, dvs terrestrial digital TV, används på olika sätt i England och Sverige. I Sverige används 8k COFDM modulation (~8000 bärvågor) medan man i England har 2k (dvs 2000). Det krävs alltså att mottagaren kan ställas om för att fungera i Sverige.

8. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Tack för svaren!
    Berit

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.