Byggahus.se

Ny blandare tjuter i vissa lägen

1. O
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Vi har precis haft rörmokaren hemma för att installera vår nya blandare och diskmaskin. Allt gick bra men nu märker jag att kranen tjuter i ett specifikt läge på varmvatten sidan.

Det är bara när man kör "lagom" varmt vatten i "lagom" högt tryck som det tjuter. Annars låter det bra.

Någon som vet vad detta kan bero på?

2. T
    Medlem Nivå 1
    Fråga din installatör, låter garantiåtgärd! Men kan vara ledningsljud som du får leva med.

Nacka Rörisen

3. O
    Medlem Nivå 1
    Ok. Jag ska ringa till honom!

Jag har svårt att tro att det är ledningsfel. Det lät ju inget när den gamla blandaren...

Får hoppas installatören kan fixa det!

4. O
    Medlem Nivå 1
    Jag har idag varit i kontakt med Oras och fått följande besked.

I min blandare (La Cucina Alessi) sitter det keramiska kasetter som reglerar flödet. Om man har otur och får in skräp i kasetten så kan det uppstå visslande oljud. Så troligtvis har det kommit in skit där, och kasetten bör bytas. Bitar är påväg, så nu får vi se om det hjälper.

Återkommer när jag har monterat reservdelen.

5. O
    Medlem Nivå 1
    Mitt problem är löst!

Igår bytte jag ut reglerkasetten i min blandare, och tänka sig. Det tjuter inte längre!!

Kan med värme rekomendera ett samtal till Oras kundservice, snabba (fick reservdelen dagen efter samtal!), duktiga, och kunniga (han skickade till och med, med en hylsa i rätt stl så jag lätt kunde byta ut grejerna!!)!