Hej!
Ny blandare monterad och nu kommer vi till själva vatten-anslutningen.
Den gamla blandaren hade 10mm precis som den nya så det borde inte vara något problem.
Det verkar finnas förminskningar 12-->10mm för att passa in i röret. Men ska det finnas klämring på slangarna från blandaren då?
Det finns två grejer (se bild) som sitter fast på gamla blandar-slangarna. Är detta motsvarande klämringar eller har det med förminskningarna att göra? Det går inte att få loss dessa. - Behöver man dom? Hur får man loss dom? Kommer dom att passa på nya blandar-rören?

Det borde vara kopplas med 1. den grejen som sitter fast på det gamla röret 2. förmiskningarna 3. sedan dra åt med muttern som sitter på gamla rören. Blir det tätt då?

Har letat runt en del på forumet och inte hittat svar så jag hoppas att det inte blir upprepning från annan fråga.

Extremt tacksam för hjälp! Disken börjar ackumuleras....

• Rörkopplingar för blandare med etiketterade delar; klämringar, förminskningar och vattenanslutningar som märkts för diskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förminskaren består av en/två del(ar).
Delarna sitter ihop som en enhet från början, när man drar åt muttern så ”knäcks” en tunn metalldel som håller ihop delarna. Ibland när delarna trycks ihop så fastnar delarna i varandra, ibland förblir dom i två delar.

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-forminskning-12x10-2/

• Gilla
byggarn_op
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Förminskaren består av en/två del(ar).
Delarna sitter ihop som en enhet från början, när man drar åt muttern så ”knäcks” en tunn metalldel som håller ihop delarna. Ibland när delarna trycks ihop så fastnar delarna i varandra, ibland förblir dom i två delar.

[länk]
Tack för snabbt svar!
Betyder det att man inte kan använda dom gamla?
Dom är ju iaf i två delar nu.

Nej, man återanvänder inte förminskarna.

Såga av den delen av förminskningen som sitter på gamla anslutningarna och återanvänd muttrarna ihop med nya förminskningar.

• Gilla
byggarn_op
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fast här är det en orgie i rördelar av olika sorter och av olika tillverkare som har kombinerats på ett felaktigt sätt.

Jag skulle sanera eländet så att det blir fackmannamässigt utfört.

Det här är t ex en Vatette dubbelmutter (de dubbla muttrarana ovanpå en bronsfärgade rördelen) som en Ballofix minikulventil har kombinerats med. Inte kombinera olika fabrikat!

Felaktigt kombinerade rördelar inklusive en Vatette dubbelmutter och en Ballofix minikulventil.
Skapa konto

Är det inte bättre att sanera och köpa nya minikulventiler som passar direkt på denna bronsfärgade rördel. Är det en G15-gänga?:

Felaktigt kombinerade rördelar med en Vatette dubbelmutter ovanpå en bronsfärgad koppling och en omatchande Ballofix kulventil.

Och i andra änden har en 10 mm klämringskoppling för denna rördel:

Olika fabrikat av rördelar felaktigt kombinerade, inklusive en Vatette dubbelmutter och en Ballofix minikulventil.
Skapa konto

Exempel på lösning: https://www.hornbach.se/shop/Kulven...vred-forkromad/10295861/artikel-detaljer.html

Redigerat:
  • Gilla
byggarn_op och 1 till
  • Laddar…
Tack för kommentaren ang orgien av olika rördelar :)
Det är ju ganska irriterande att höra när det var en rörmokare som satte dit kulventilen och tog hutlöst mycket betalt för 40min arbete.
Det får nog sitta som det sitter för att få igång vattnet så fort som möjligt igen. Det positiva är att man fått chans att läsa på så nu går det nog att fixa allt själv nästa gång.
Ska köpa vatette förminskning idag och försöka koppla ihop det. https://www.hornbach.se/shop/VATETT...VA-1215-1945153/5109166/artikel-detaljer.html

För det är väl fortfarande VATETTE förminskning som ska användas?
Kan man släppa på vattnet lite snabbt med ballofixen för att få reda på vilken som är varm-/kallvatten?

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
B byggarn_op skrev:
Det är ju ganska irriterande att höra när det var en rörmokare som satte dit kulventilen och tog hutlöst mycket betalt för 40min arbete.
Det får nog sitta som det sitter för att få igång vattnet så fort som möjligt igen. Det positiva är att man fått chans att läsa på så nu går det nog att fixa allt själv nästa gång.
Ska köpa vatette förminskning idag och försöka koppla ihop det. [länk]

Kan man släppa på vattnet lite snabbt med ballofixen för att få reda på vilken som är varm-/kallvatten?
Men dina nya rör från blandaren är ju redan 10 mm så då behövs väl inte en förminskning från 12 mm längre? De gamla rören var ju 12 mm. köp bara nya muttrar och passande klämringar. Jag ser att det är Vatette på den översta rördelen så behöver du nya Vatette-delar, muttrar och klämringar för 10 mm.

[EDIT: Läste inte ordentligt. Även de gamla rören är 10 mm. Står i trådstart.]

(Vissa rörmokare tar nog vad de har i bilen och då kan det bli lustiga kombinationer istället för den där enda rördelen som löser hela jobbet. Fördelen är väl att man slipper betala för att de ska åka till grossisten en vända.)

Redigerat:
  • Gilla
byggarn_op
  • Laddar…
B byggarn_op skrev:
Ska köpa vatette förminskning idag och försöka koppla ihop det. [länk]

Av vad jag förstår från dina bilder och text ska du trots allt skaffa det förminskningsset 12-10 du länkar till. Du kan använda muttrarna från gamla anslutningen bara kapa av ändarna så du får bort dem.

Varmvatten kan man oftast anta ligger till vänster det kan du göra också. Blir det fel flyttar du enkelt slangarna.

• Gilla
byggarn_op och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men dina nya rör från blandaren är ju redan 10 mm så då behövs väl inte en förminskning från 12 mm längre? De gamla rören var ju 12 mm. köp bara nya muttrar och passande klämringar. Jag ser att det är Vatette på den översta rördelen så behöver du nya Vatette-delar, muttrar och klämringar för 10 mm.

(Vissa rörmokare tar nog vad de har i bilen och då kan det bli lustiga kombinationer istället för den där enda rördelen som löser hela jobbet. Fördelen är väl att man slipper betala för att de ska åka till grossisten en vända.)
Jag ser att jag var otydlig i bilden. På dom gamla rören som är 10mm satt dom gamla förminskningen fast. Så om jag köper nya förminskningar från vatette så blir det precis samma set-up som fanns innan. Det ska ju kopplas till delen som är ovanför ballofixen och det röret är 12mm (längst upp till höger i bild).
Tänker jag rätt?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ja, du tänker rätt. Du behöver 12-10-förminskare för att ansluta blandaren till ventilerna.

• Gilla
byggarn_op
  • Laddar…
Enormt stort tack för ert engagemang! Kan gladeligen meddela att vattnet nu är inkopplat och fungerar.
Värre är det med diskmaskinen........

Det såg ut som att det var precis samma muttrar på den gamla och den nya. När jag hade skruvat fast den nya till diskmaskins-slangen upptäckte jag dock att den satt helt löst. Den här bronsfärgade grejen inuti röret (bilden längst ner till vänster) flyttar sig och sitter inte tätt mot diskmaskinsfattningen.

Själva muttern (kopplingen?) är längre på den nya jämfört med den gamla (bild 1). Kan det bero på detta?
Jag tror att det är samma gängor för det gick att skruva i den nya.

Kan ni hjälpa mig med detta också. Under tiden har jag nu pluggat diskmaskinsslangen så ni behöver inte bli oroliga =)

• Samling av fem bilder visar rörkopplingar och muttrar för diskmaskin, fokus på gängor och passform.
    Skapa konto
Att gängan är längre på den nya diskmaskinsanslutningen gör ingenting.
Tätningen sker genom planpackning.
Närbild av en diskmaskinsanslutning med utmarkerad planpackning för tätning.
Skapa konto

• Gilla
byggarn_op
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att gängan är längre på den nya diskmaskinsanslutningen gör ingenting.
Tätningen sker genom planpackning.
[bild]
Okej. Så det gör ingenting att den grejen inne röret kan röra sig när slangen är fastskruvad? Se bild till höger och vänster om nr3.

B byggarn_op skrev:
Okej. Så det gör ingenting att den grejen inne röret kan röra sig när slangen är fastskruvad? Se bild till höger och vänster om nr3.
Testade att koppa in, beredd på vattenavstängningen. Allt gick kanon.
Tacka alla för hjälpen!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.