5 632 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Ny 3-fas matning till bastu mitt i villan, bästa dragningen?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Är i stånd att renovera ett litet badrum i ett enplanshus och tänkte samtidigt slänga in en 6kW bastu där. Det är ett trähus med krypgrund.
Badrummet ligger så att säga mitt i huset och har bara en liten väggarmatur + strömställare idag, ingen annan el. Finns inte ens skyddsjord där. Elcentralen ligger två rum bort i tvättstugan, en hall och köket ligger emellan.
Har inte pratat med elektriker ännu utan tänkte försöka dra rör och sånt innan så får han göra resten men frågan är vilken dragning som blir bäst och enklast? Jag funderade på att borra ett hål rakt upp i vinden mitt i en vägg när väggarna är öppna, stoppa upp ett VP-rör där och sen låta röret löpa uppe på vinden och slutligen låta det gå ner i tvättstugan bredvid centralen. Hur låter det? Man skulle också kunna gå under huset men då måste man bort med asfaboard och sånt först och det känns jobbigare. Att dra synligt längs väggen i hallen och kök skulle också gå man blir kanske inte så snyggt så hur skulle ett proffs ha gjort?
Badrummet ligger så att säga mitt i huset och har bara en liten väggarmatur + strömställare idag, ingen annan el. Finns inte ens skyddsjord där. Elcentralen ligger två rum bort i tvättstugan, en hall och köket ligger emellan.
Har inte pratat med elektriker ännu utan tänkte försöka dra rör och sånt innan så får han göra resten men frågan är vilken dragning som blir bäst och enklast? Jag funderade på att borra ett hål rakt upp i vinden mitt i en vägg när väggarna är öppna, stoppa upp ett VP-rör där och sen låta röret löpa uppe på vinden och slutligen låta det gå ner i tvättstugan bredvid centralen. Hur låter det? Man skulle också kunna gå under huset men då måste man bort med asfaboard och sånt först och det känns jobbigare. Att dra synligt längs väggen i hallen och kök skulle också gå man blir kanske inte så snyggt så hur skulle ett proffs ha gjort?
Det är ju tacksamt i ett 1-planshus att dra extra el på vinden. Tomrör får inte gå kallt så det blir kondensproblem utan bör dras i isoleringen. Låt elektrikern göra jobbet, även slangdragningen. Förmodligen kommer elektrikern vilja dra 2,5 mm2 kabel och välja dimension på slang eller rör efter det.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
OK. När jag renoverade mitt förra badrum så samarbetade jag med en elektriker som lät mig göra merparten av kabeldragningen och sen kollade han att jag gjort rätt, monterade uttag och brytare och kopplade slutligen ihop allt. Jag vet att detta egentligen inte är OK men den diskussionen vill jag inte ha här. Denna elektriker är sen lite svår att få tag på och att synka att han ska komma förbi är ett helt företag så jag försöker klura ut vilken lösning/dragning som borde vara den bästa för att kunna göra så mycket som möjligt själv innan det blir hans tur. Han får givetvis välja kabel men tillverkaren av aggregatet skriver att 5x1,5 mm2 är det som behövs och 3 x 10A säkringar. Finns lediga hål i centralen för detta.ClasseClas skrev:
Det är ju tacksamt i ett 1-planshus att dra extra el på vinden. Tomrör får inte gå kallt så det blir kondensproblem utan bör dras i isoleringen. Låt elektrikern göra jobbet, även slangdragningen. Förmodligen kommer elektrikern vilja dra 2,5 mm2 kabel och välja dimension på slang eller rör efter det.
Skulle man tänka sig att kabeln i sig bara går i VP-rör när det gäller genomgången i taket och att den spikas på takstolarna (motsv.) på vindan? Ett vanligt 16mm rör borde då räcka. Det ligger 50-60cm lösull där och inget golv.
Om du ändå ska ha elektriker på plats för inkoppling så är det lika bra att komma överens om förläggningssätt. Nu är inte jag elektriker själv, men jag hade lagt slang eller rör "varmt", dvs nära innertaket, och dragit slangen genom hanbjälkarna på takstolarna. Det blir en del pyssel att riva i lösullen för att ordna det. Därefter lär elektrikern dra lämplig FK eller FQ från normcentral till bastuutrymmet.nizzehult skrev:
OK. När jag renoverade mitt förra badrum så samarbetade jag med en elektriker som lät mig göra merparten av kabeldragningen och sen kollade han att jag gjort rätt, monterade uttag och brytare och kopplade slutligen ihop allt. Jag vet att detta egentligen inte är OK men den diskussionen vill jag inte ha här. Denna elektriker är sen lite svår att få tag på och att synka att han ska komma förbi är ett helt företag så jag försöker klura ut vilken lösning/dragning som borde vara den bästa för att kunna göra så mycket som möjligt själv innan det blir hans tur. Han får givetvis välja kabel men tillverkaren av aggregatet skriver att 5x1,5 mm2 är det som behövs och 3 x 10A säkringar. Finns lediga hål i centralen för detta.
Skulle man tänka sig att kabeln i sig bara går i VP-rör när det gäller genomgången i taket och att den spikas på takstolarna (motsv.) på vindan? Ett vanligt 16mm rör borde då räcka. Det ligger 50-60cm lösull där och inget golv.
När jag byggde hus för länge sedan så kravställde jag värmetålig motsv FK till bastun och elektrikern drog någon variant av FK med silikongummihölje (RHH?) från normcentralen om jag minns rätt. Vad jag förstår så ska detta inte behövas egentligen.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Jag förstår också att det bästa vore att överlägga med elektrikern redan nu för lämpligaste förläggningssätt men han är alltså svår att få tag på, svarar sällan i telefon och vore det inte så skulle jag ju knappast skriva här? Det här ligger sen minst några månader fram i tiden så jag befinner mig bara i planeringsstadiet.
Aggregatet jag har skaffat har en extern manöverpanel och där finns även möjlighet att slå på fläkt(!) och belysning i bastun så jag har funderat på följande: sätta ett vanlig vägguttag på väggen i mellanrummet mellan bastuns tak och rummets tak, rör sig om ca 15 cm tomrum som i sig kommer att vara täckt med panel. Där sätter jag sen en 12V trafo som får driva LED-belysningen i själva bastun men placering på denna är just nu oklar.
Aggregatet jag har skaffat har en extern manöverpanel och där finns även möjlighet att slå på fläkt(!) och belysning i bastun så jag har funderat på följande: sätta ett vanlig vägguttag på väggen i mellanrummet mellan bastuns tak och rummets tak, rör sig om ca 15 cm tomrum som i sig kommer att vara täckt med panel. Där sätter jag sen en 12V trafo som får driva LED-belysningen i själva bastun men placering på denna är just nu oklar.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mellan "taken" blir det så varmt att livslängden för all "elektronik" kommer att förkortas avsevärt. Bättre att göra en lucka i väggen med öppning utåt och ha elektroniken där. Det utrymmet kan du även isolera lite inåt samt ha lite ventilationshål
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Förstår hur du tänker men i ett våtrum måste man ha ett obrutet tätskikt på samtliga väggar ända upp till tak och då är det i princip omöjligt att göra en lucka i väggen. Jag skulle också kunna sätta uttaget utanför bastun då jag troligen bara kommer att behöva en liten plug-in trafo. En annan variant skulle vara att låta detta utrymme ingå i ventilationen - vilket man kan säga att det redan gör då utsuget ligger just där, hade dock tänkt förlänga röret in till bastudelen med möjligt till omkoppling när man bastar. Men det kommer hur som helst inte att bli hermetiskt tillslutet.E elmont skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Mja, det finns inga bra ställen på den väggen att sätta en lucka. Då tror jag det blir enklare att göra en lucka i panelen mellan taken och sen får man väl byta trafon om den nu packar ihop i framtiden.
Jo, jag vet att det är speciella regler för el i bastu men den enda högspänning som kommer att finnas där är matningen till själva aggregatet och där tänkte jag mig en kort kabel typ RHH från manöverpanelen. Till panelen i sig borde vanlig EKK funka.
LED är lågspänning så där kan man ha nästan vad som helst i kabelväg.
Jo, jag vet att det är speciella regler för el i bastu men den enda högspänning som kommer att finnas där är matningen till själva aggregatet och där tänkte jag mig en kort kabel typ RHH från manöverpanelen. Till panelen i sig borde vanlig EKK funka.
LED är lågspänning så där kan man ha nästan vad som helst i kabelväg.
Märk bara temperaturmärkningen på grejerna drivdon brukar ha inbyggt överhettningsskydd som bryter runnt 50-70 grader. Jag skulle troligen klämma in grejerna lågt under laven om dom ej kunde placeras på nått vettigare ställe än mellan taken. Det är väl ett av dom varmaste ställena i en bastu. OCH våtrumms reglerna är ju inte tvingande så dom kan man göra lite avsteg från om det skulle hjälpa att få till en bra elinstallation.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Nu har elektrikern varit här och berättat hur jag(!) ska göra. Slang 20 från samma vägg där manöverpanelen ska sitta och sen upp i lösullen och sen ner vid normcentralen. Den kommer mer eller mindre att sjunka ner där av sig själv (utrymmet består av någon typ av återvunnen cellulosa i flingformat, typ 60 cm tjockt) så den kommer att ligga varmt. Men man måste dock få bort isoleringen för att se var man hamnar och runt centralen är det extra viktigt för där kan det komma massor med andra rör som man inte vill borra i. Han var noga med att man skulle använda grå slang och inte vit, den är hemsk. Sen drar man 5 x FK i den.
Det här är ett litet speciellt aggregat som också har ångfunktion och den delen är separat och sitter mellan bastuaggregatet och väggen. Ångaggregatet är på 2kW, 2 fas och ska matas med 4 x 1,5 kvmm kabel. Bastun har en maxeffekt på 6kW och ska ha 5 x 1,5 kvmm. Manöverpanelen kommer att sitta en bit ifrån aggregatet så det blir till att dra 2 st slang 20 från den och till väggen som är ovanför bastuns tak men under rummets tak där det blir en dosa och sen går det två nya slangar ner till aggregatet. Ovanför aggregatet ska det också sitta en temperaturgivare och den ska också in i manöverpanelen, 4 trådar (lågspänning). Det blir en egen slang 16 för det. Sen kommer det att sitta ett vanligt vägguttag på samma ställe och då manöverpanelen har stöd för att tända en lampa så kommer det uttaget att kontrolleras av den brytaren. Där sitter jag då någon typ av drivdon till LED-belysningen i bastun vars matning också går i en slang 16.
Nu sa aldrig elektrikern det men jag tror också att jag sätter en dosa vänd mot hallen uppe i taket där slangen från centralen ska komma in och sen går den vidare till manöverpanelen.
En estetisk fråga då. Så här ser manöverpanelen ut och den har bara ingångar för EKK-kabel, alltså med hölje som kommer in fullt synligt underifrån. Det kommer alltså att gå 5 kablar där:
-> Inkommande 400V
Bastuaggregatet 400V ->
Ånggeneratorn 400V ->
Belysning 230V ->
Temperatursensor 12V ->
Hur ska man få detta snyggt när det som kommer från andra hållet är vanlig FK? Allt kommer sen att sitta på kakel så man måste fundera på en snygg lösning med tanke på håltagning. Skulle man kunna tänka sig att det sitter ytterligare en dosa längre upp som växlar från EKK till FK eller hur hade ni gjort?
Det här är ett litet speciellt aggregat som också har ångfunktion och den delen är separat och sitter mellan bastuaggregatet och väggen. Ångaggregatet är på 2kW, 2 fas och ska matas med 4 x 1,5 kvmm kabel. Bastun har en maxeffekt på 6kW och ska ha 5 x 1,5 kvmm. Manöverpanelen kommer att sitta en bit ifrån aggregatet så det blir till att dra 2 st slang 20 från den och till väggen som är ovanför bastuns tak men under rummets tak där det blir en dosa och sen går det två nya slangar ner till aggregatet. Ovanför aggregatet ska det också sitta en temperaturgivare och den ska också in i manöverpanelen, 4 trådar (lågspänning). Det blir en egen slang 16 för det. Sen kommer det att sitta ett vanligt vägguttag på samma ställe och då manöverpanelen har stöd för att tända en lampa så kommer det uttaget att kontrolleras av den brytaren. Där sitter jag då någon typ av drivdon till LED-belysningen i bastun vars matning också går i en slang 16.
Nu sa aldrig elektrikern det men jag tror också att jag sätter en dosa vänd mot hallen uppe i taket där slangen från centralen ska komma in och sen går den vidare till manöverpanelen.
En estetisk fråga då. Så här ser manöverpanelen ut och den har bara ingångar för EKK-kabel, alltså med hölje som kommer in fullt synligt underifrån. Det kommer alltså att gå 5 kablar där:
-> Inkommande 400V
Bastuaggregatet 400V ->
Ånggeneratorn 400V ->
Belysning 230V ->
Temperatursensor 12V ->
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska man få detta snyggt när det som kommer från andra hållet är vanlig FK? Allt kommer sen att sitta på kakel så man måste fundera på en snygg lösning med tanke på håltagning. Skulle man kunna tänka sig att det sitter ytterligare en dosa längre upp som växlar från EKK till FK eller hur hade ni gjort?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Pratade med elektrikern igen. Han såg inte att manöverpanelen hade den typ av ingångar för sina anslutningar så han har rått mig till att skippa FK helt och i stället dra EKK i 20mm slang och sen får kablarna titta ut precis under där manöverpanelen ska sitta. Vi enades också om att välja 5x2.5 kvmm, då kan man köra på 16A säkringar. 800,- kostar en 25m rulle minsann... Några dosor behövs då inte alls utan det dras direkt från panel -> aggregat och det är inte så svårt nu när väggen är öppen.
Det skulle förenkla för mig att dra slangen i väggen på ca 1-1.10 m höjd i stället för som brukligt: några dm under taket. Finns det något som hindrar detta rent regelmässigt?
Det skulle förenkla för mig att dra slangen i väggen på ca 1-1.10 m höjd i stället för som brukligt: några dm under taket. Finns det något som hindrar detta rent regelmässigt?
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Alltså, det här med att dra ca 10m EKK 5Gx2.5 i 20mm (grå) flexslang var ingen lek! Trots att slangen låg på backen rak och en kraftig nylondragtråd + såpa användes så var det knappt att man fick igenom den. Om den skulle legat på plats och man skulle försöka dra igenom den där då det också fanns två böjar som den skulle förbi hade ju aldrig gått.
Men nu är den på plats! Ligger långt nere i isoleringen och mynnar ut snyggt någon halvmeter vid centralen och i själva våtrummet fanns redan ett tomrör på exakt rätt ställe som använts för en gammal temperaturgivare till ett tidigare uppvärmningssystem som jag slet upp, borrade upp hålet och sen kunde använda till detta.
Sen ska jag dra slang och kabel till bastu- och ångaggregat och det kommer jag att dra på ca 1.10m höjd, sen kommer jag att sätta plåt på reglarna där detta är gjort för att hindra eventuell genomspikning.
Men nu är den på plats! Ligger långt nere i isoleringen och mynnar ut snyggt någon halvmeter vid centralen och i själva våtrummet fanns redan ett tomrör på exakt rätt ställe som använts för en gammal temperaturgivare till ett tidigare uppvärmningssystem som jag slet upp, borrade upp hålet och sen kunde använda till detta.
Sen ska jag dra slang och kabel till bastu- och ångaggregat och det kommer jag att dra på ca 1.10m höjd, sen kommer jag att sätta plåt på reglarna där detta är gjort för att hindra eventuell genomspikning.