Sitter ett antal lysrörsarmaturer idag som är kopplade så här.

Vill ersätta med 15st av Julas LED armaturer

LED-armatur
IP65 43 W 4400 lm
ansl_l.png
Art. nr: 006057

Går det att ha de kopplade på samma sätt? Alltså inte låta ingående vara på ena sidan och ut på andra sidan så som det finns kopplingsplintar för? Alla dessa på samma brytare som tidigare.

• Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ju galet ritat eller sitter det en dosa i varje T korsning på kabeln?
Eller ska det vara ingång för 2 kablar i gaveln?
Om det vore mitt skulle jag dra en kabel i mitten och från varje dosa grena av till 4 armaturer.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Det där är ju galet ritat eller sitter det en dosa i varje T korsning på kabeln?
Eller ska det vara ingång för 2 kablar i gaveln?
Om det vore mitt skulle jag dra en kabel i mitten och från varje dosa grena av till 4 armaturer.

Protte
Dåligt ritat och lite konstigt kopplat från början.

Bilden är på hur nuvarande armaturer är inkopplade.
Kabeln går in i chassiet baksida på varje armatur. Sen från kopplingsplint I den vidare med fas, jord, nolla till nästa armatur osv

Vad är baksida på en lysrörsarmatur?

Protte

Nja,den armaturen kan Du inte ( utan modifiering ) koppla vidare så att Du har in och utgående på samma sida. Antingen kopplar Du vidare i andra ändan eller så kör Du med dosor som Protte föreslår.
Om Du väljer att ” seriekoppla” så tror jag att det står nån begränsning av antalet.

prototypen prototypen skrev:
Vad är baksida på en lysrörsarmatur?

Protte
Den som sitter emot taket

Z Zsam skrev:
Nja,den armaturen kan Du inte ( utan modifiering ) koppla vidare så att Du har in och utgående på samma sida. Antingen kopplar Du vidare i andra ändan eller så kör Du med dosor som Protte föreslår.
Om Du väljer att ” seriekoppla” så tror jag att det står nån begränsning av antalet.
Seriekoppling angav de 7-8st någonstans.

Då får det bli en liten dosa vid varje. Belastningsmässigt med 16st på en enda brytare är det okej?

Strömbrytaren kan må dåligt beroende på startströmmen.
Beror helt på hur elektroniken är konstruerad.

Att seriekoppla 15 st ger bara en ström på 2,8 A och det borde kablaget inne i armaturen tåla.
Julas begränsning till 7 st kan vara att strömbrytarna inte pallar fler på samma tändning.

Protte

Vet inte varför man angett 7 som max, vet ett ställe där det sitter dubbelt så många på samma fas och brytare och det är inga problem. Det blir ju ändå bara c:a 700 W. Jag tror inte led-armaturer har någon direkt förhöjd startström men jag kan ha fel.

Begränsningen av antalet LED armaturer per säkring sätts av startströmmen. Hur många armaturer som du kan sätta per säkring beror också på säkringens karakteristik. Det brukar finnas en avsäkringstabell som tillhör armaturen där det går att avläsa Max antal armaturer per säkring 7 st låter mycket lågt så det borde inte vara kopplat till en startström.

Jag kan ju undvika att seriekoppla och sätta en liten dosa vid varje armatur så slipper jag seriekoppla via armaturernas veka kablage.

Kan inte tänka mig att det sitter så små dimensioner i armaturen så det skulle vara ett problem, även om Jula brukar ha väldigt dålig koll på vad dem säljer. Jag tror inte heller det borde vara något problem med startström, då gränsen i princip alltid sätts med god marginal. 7 st är också väldigt lågt antal på en säkring.

Suhagg Suhagg skrev:
Jag kan ju undvika att seriekoppla och sätta en liten dosa vid varje armatur så slipper jag seriekoppla via armaturernas veka kablage.
Du behöver inte krångla av den anledningen, som sagt är det bara startströmmen som kan lösa ut dvärgbrytare och fresta brytaren lite som ligger bakom det som står där. Och det är med hängslen och livrem så att du dubblar antalet går säkert bra.

• Gilla
Suhagg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.