Byggahus.se

Nu till de rostfria bänkskivan

1. M
    Medlem · Stockholm · 278 inlägg

Marijairena

Medlem
    Vi är verkligen noviser när det gäller att bygga kök. Det är fruktansvärt svårt med alla mått och att få till det bra.
    Väggskåpen på ovansidan är färdigbyggda med täcksidan enligt ritning från Ikea på 7,2 cm
    Likadan passbit är det ned till till höger 7,2 cm för bänkskåpen (enligt ritning från Ikea)

När vi mäter från höger vägg och inklusive den täcksida på 1,3 cm som ska vara innan spisen blir det
    168,5 cm. Så är det också på ritningen. Jag skulle helst vilja ha måttet på 170 cm.
    Flyttar vi bänkskåpen något åt vänster för att få det optimalare måttet på 170 cm kommer det inte linjera med 60 cm bred bänkskåpet och väggskåpet i samma mått.
    Helst skulle vi inte gjort klart överskåpen för de hade kunna flyttas några mm till vänster (men nu är allt monterat där tyvärr).

Vad kan man göra?
    Beställa en rostfri bänkskiva som är exakt det måttet som blir inkl. täcksidan till höger om spisen, det vill säga 169 cm. Det blir då 5 mm överhäng och det kanske funkar.
    Eller sätta dubbla täcksidor d v s två stycken à 1,3 cm = 2,6 cm
    Strunta i att skåpen över under under inte linjerar men ser inte bra ut kan jag tycka.

Är det supersvårt att montera en rostfri diskbänk? Agelito som säljer rostfria bänkskivor ville ha 9000 kr för montering och mätning.via någon firma i Stockholm. Det är alldeles för mycket för mig.
    Vet inte vem annars man kan vända sig till för hjälp med detta till mer humant pris. Bänkskivan är ju också ganska dyr i sig plus frakten.

På ritningen är det orange som ska vara den rostfria diskbänken

2. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 446 inlägg

Totte_S

Medlem
    En enkel lösning är att lägga en passbit även av bänkskiva längs till höger. Alltså så att du kan köpa en standard 160cm diskbänk till normala pengar. Den installerar du själv om du har viljan.
    Du kan göra en specialare - be en plåtslagare klä in en passbit i rostfri plåt så blir avvikelsen inte så uppenbar.

3. M

Marijairena

Medlem
    Tack för tips. Men jag vill inte ha skarvar utan hel bänkskiva ända in mot väggen. Får nog ta att det blir något dyrare, tyvärr. Men vi får nog försöka montera fast själva. Det får ta en dag eller två...

4. O
    Medlem · 99 inlägg

oneman

Medlem
    Vi beställde måttsydd diskbänk från lagarostfritt.se som kan IKEA Metod. Fick en fantastisk diskbänk. Det är naturligtvis billigare med standarddiskbänk men det är ju inte vad du är ute efter.

5. B
    Medlem · 246 inlägg

blue.b

Medlem
    9000 för mätning och montering utöver bänkskivans pris är i mitt tycke ett överpris.
    Det finns fler firmor på nätet som gör bänkskivor, bara att googla!

En del har även online verktyg för att få ett riktpris direkt.

• Laddar…
  6. M

Marijairena

Medlem
    Bara den inte kommer upp i pris närmare 20.000 kr Ska skicka en förfrågan till dem om pris. Kan tänka mig andra märken som Stala. Purus,. Bara det funkar. Problemet är att jag ser att Ikea-säljaren har skrivit 25 mm till höger om spisen. Vet inte om de menar att det är en passbit som ska ska sättas där. Hur funkar det med passbitar intill en spis??? Eller är det rätt? Får kanske åka ut till Ikea och fråga.

7. M

Marijairena

Medlem
    Ja, det verkade extremt dyrt med 9000 kr för en uppmätning och motnteringen på Ikeaas Metod bänkskåpen. Det är hjälp med mätning och montering jag var ute efter och det verkar som de flesta sådana firmor räknar med att man har någon hantverkare knuten till projektet. vi har inte det utan håller på själva förutom el och vvs.

8. J
    Medlem · Västra Götaland · 469 inlägg

JerreEssberg

Medlem
    Jag sätter också kök just nu och har brottats lite med samma sak.
    Det beror nog lite på vad du har för luckor. Jag har Ikea svart Lerhyttan. Jag flyttade mina överskåp 3 cm bara för att funka med kaklet. Jag, som ändå vet det, störs inte av att de inte linjerar. Men kan tänka att de kanske syns bättre med vitt kök.
    Så om det inte är ett alternativ så hade jag hängt om överskåpen iaf. Det är nu du kan göra det och det är bästa lösningen.

• Laddar…
  9. M

Marijairena

Medlem
    Jag har vita luckor Veddinge. Problemet är att min son fixade överskåpen med belysning (Omlopp) mellan två täcksidor under skåpen. Och har monterat täcksida på höger sida. Lite för snabbt, nu med facit i hand. Då måste vi riva och göra om. Inte det bästa tror jag.
    Hade förstås funkat om den delen inte monterades färdigt så snabbt. Det hade varit den bästa lösningen då att man anpassat täcksidorna till höger. Men vi följde liksom ritningen från Ikea.

10. P
    Medlem · Uppsala · 715 inlägg

peroande

Medlem
    Ingen kommer att märka att över- och underskåp diffar lite i sidled. Linjering mellan över- och under är mycket mer framträdande på en ritning än i verkligheten.

11. M

Marijairena

Medlem
    Ska kolla om det funkar.

12. Z
    Medlem · 40 inlägg

Zharz

Medlem
    Det står ju att det skall vara 2,5cm passbit innan spisen?

• Laddar…
  13. M

Marijairena

Medlem
    Ja, jag ser det på ritningen. Men kan man ha intill en fristående spis? Jag har alltså inte en integrerad spis.
    Passbiten måste väl fästas i något även till vänster? Till höger blir det i bänkskåpet.
    Det står ju inte om någon täcksida där. Blev lite konfunderad hur det är tänkt där.
    Jag vet inte hur de tänkte på Ikea att jag skulle göra med passbiten som bara är fäst på höger sida och sen rostfria bänksivan ovanpå.:thinking::thinking::thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.