Jag erkänner. Jag har fuskat. Mycket. I stället för att lära mig grunderna från början, så har jag kollat på youtube, köpt en massa maskiner och lekt mig fram. Det har väl gått rätt bra och jag har fått ihop en del möbler och annat här hemma. Fast som exempel har jag använt min kexmaskin istället för att lära mig foga på ett "vuxet" sätt.
Fast nu är det dags. Jag har anmält mig till en möbelsnickarkurs på ett par helger och jag har lite idéer om mindre projekt med lådor och annat som jag tänkt försöka bygga mer för hand och med synliga och "riktiga" fogar. Till det så tror jag att jag t ex borde ha en eller ett par mindre sågar som inte är elektriska och inte från Jula, några stämjärn, kanske hyvel och något mer. Inga mängder bara för sakens skull, utan några grundverktyg.
Jag ser framför mig en ryggsåg med mörkt trähandtag, någon mässingsdetalj och snirkliga bokstäver på bladet och en japansåg som har ett namn efter en gammal tjeckisk snickarsläkt. Jag ser några stämjärn som är galet vassa med handtag i minst två olika träslag På filmer kan man se att gubbarna håller i en jätteliten hyvel och finputsar - är en sån sak också med i startkitet?
Klart det går att skaffa precis hur mycket som helst och att det finns alla prisklasser. Fast på samma sätt som att jag har kastat ut kinahyveln och skaffat en Hammer och därmed fått ett bättre liv, så är jag ute efter att hitta de manuella måsteverktygen av bra kvalitet. Hjälp mig ni som redan gjort resan.
Fast nu är det dags. Jag har anmält mig till en möbelsnickarkurs på ett par helger och jag har lite idéer om mindre projekt med lådor och annat som jag tänkt försöka bygga mer för hand och med synliga och "riktiga" fogar. Till det så tror jag att jag t ex borde ha en eller ett par mindre sågar som inte är elektriska och inte från Jula, några stämjärn, kanske hyvel och något mer. Inga mängder bara för sakens skull, utan några grundverktyg.
Jag ser framför mig en ryggsåg med mörkt trähandtag, någon mässingsdetalj och snirkliga bokstäver på bladet och en japansåg som har ett namn efter en gammal tjeckisk snickarsläkt. Jag ser några stämjärn som är galet vassa med handtag i minst två olika träslag På filmer kan man se att gubbarna håller i en jätteliten hyvel och finputsar - är en sån sak också med i startkitet?
Klart det går att skaffa precis hur mycket som helst och att det finns alla prisklasser. Fast på samma sätt som att jag har kastat ut kinahyveln och skaffat en Hammer och därmed fått ett bättre liv, så är jag ute efter att hitta de manuella måsteverktygen av bra kvalitet. Hjälp mig ni som redan gjort resan.
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Jag håller på med "resan" i skrivande stund (jag tror även att resan är målet) om du vill komma över på studiebesök och prova på några alldeles för dyra handverktyg så är du välkommen, jag tror att vi bor på cykelavstånd från varandra, skicka ett DM om du är sugen.
Är det kursen i Upplands-väsby du anmält dig till? Jag har gått och suktat på den en stund också...
Är det kursen i Upplands-väsby du anmält dig till? Jag har gått och suktat på den en stund också...
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Ett bra stryckmått får du inte glömma 
Vill du ha alla mina tips på begagnade verktyg? Eller tänker du mera åt det nya hållet?
Vill du ha alla mina tips på begagnade verktyg? Eller tänker du mera åt det nya hållet?
Jag tänker mig nya. Min tokiga mamma fick för sig att dela ut en massa pengar till sina barn nyss med tydlig order om att inte allt skulle gå till nyttiga saker (vi ska måla om hus och annat nödvändigt) utan det ska gå till kul också. Hon gillar snickeri och höll på en del när hon var ung, så allt till snickeriet är godkänt av henne. Bandsågen kommer från Österrike om en månad och jag tänkte att några tusenlappar till kan gå till riktiga handverktyg. In med ett strykmått på listan. Kom gärna med länkar till spännande saker.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Vad ska du använda för att hålla dina hyvelstål, stämjärn och annat vassa?Hep skrev:
Jag tänker mig nya. Min tokiga mamma fick för sig att dela ut en massa pengar till sina barn nyss med tydlig order om att inte allt skulle gå till nyttiga saker (vi ska måla om hus och annat nödvändigt) utan det ska gå till kul också. Hon gillar snickeri och höll på en del när hon var ung, så allt till snickeriet är godkänt av henne. Bandsågen kommer från Österrike om en månad och jag tänkte att några tusenlappar till kan gå till riktiga handverktyg. In med ett strykmått på listan. Kom gärna med länkar till spännande saker.
Jag kommer gärna och klämmer på verktyg. Cykelavstånd låter ju bra, men jag visste inte att jag avslöjat riktigt så mycket om var jag bor. Är du från trakten kanske du känner till Åbyholms Gård. Är du dessutom riktigt gammal så kanske du suttit i vår källare på den tiden då den var Vallentunas häkte.I ivp skrev:Jag håller på med "resan" i skrivande stund (jag tror även att resan är målet) om du vill komma över på studiebesök och prova på några alldeles för dyra handverktyg så är du välkommen, jag tror att vi bor på cykelavstånd från varandra, skicka ett DM om du är sugen.
Det är kursen i Väsby. Är den bra funderar jag på möbelsnickarlinjen där nästa år. Fyra fredagar på ett halvår går ju att ta ledigt från jobbet och resten av tiden är på kväll och helg.
@Frustrator Jag har börjat bli hyfsad på att slipa yxor, billiga stämjärn och kinahyvelstål med Tormeken, så det ska nog gå att lösa.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Vill du ha nya 'finhyvlar' är det väl lie Nielsens eller veritas som gäller. Både @Ola C och @Microkatten har väl ngn form av quasheng (lite olika stavningar) som de är nöjda med. Jag har mest gamla Stanleys och deras nyare håller inte måttet.Hep skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Vad har du för stämjärn nu då?
Stämjärnen är något kit från Jula eller liknande. Kanske från Bahco vilket betyder att de är handsmidda av kirunastål och plasthandtagen svarvade ur ett stycke ren naturplast biodynamiskt odlat under svensk midnattssol. Eller att det är som vilka kinaprodukter som helst. Mycket möjligt att de är tillräckligt bra. När jag slipat dem är de galet vassa.
Vad som skiljer bra och dåliga stämjärn vet inte jag. Förutom att det är coolare och man bygger snyggare möbler med verktyg som har handtag i trä och som kommer i snygg låda såklart.
Vad som skiljer bra och dåliga stämjärn vet inte jag. Förutom att det är coolare och man bygger snyggare möbler med verktyg som har handtag i trä och som kommer i snygg låda såklart.
Vad kul att det finns så många finsnickeriintresserade i Vallentuna!Hep skrev:
Jag erkänner. Jag har fuskat. Mycket. I stället för att lära mig grunderna från början, så har jag kollat på youtube, köpt en massa maskiner och lekt mig fram. Det har väl gått rätt bra och jag har fått ihop en del möbler och annat här hemma. Fast som exempel har jag använt min kexmaskin istället för att lära mig foga på ett "vuxet" sätt.
Även om du har pengar som brinner ett hål i din ficka så tycker jag att du ska köpa det som du behöver just nu, men det i den bästa kvalitén som du har råd med. Med två eller tre stämjärn (6mm, 12mm, ev. 18mm), något att slipa dem med, en japansåg (Dozuki), bra linjal och pennor, ett strykmått, en smygvinkel och eventuellt en figursåg har du allt du behöver för att få till alla sammanfogningar på ett snyggt sätt. Handhyvlarnas värld är stor och dyr. Du har en bra rikt- och planhyvel, så du kommer inte behöva några större handhyvlar eller rubankar. En putshyvel, en jack plane eller en blockhyvel kan vara väldigt användbara. I nuläget är det dock svårt att få tag i handhyvlar över huvud taget, mycket är restnoterat.
Sedan så tycker jag att du ska bege dig till www.feinewerkzeuge.de och spendera resten av kvällen där
Jag kommer gärna förbi och övar lite på sinkning m.m. Alltid roligare i sällskap!
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
171 kr inkl moms
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Samma sida heter https://www.fine-tools.com/index.html och är då på engelska för oss som är dåliga på tyskaTilman skrev:
Många bra tips och jag vet absolut vad jag ska surfa på för sida medan barnen ska somna. Jag kommer absolut inte köpa på mig för mycket och även din lista är klart mer än jag kommer ta nu. Bara det jag verkligen är hundra på att jag behöver är vettigt nu, medan resten får vänta tills jag gått kursen och känt mig för.
De har ju någon baxarsekt i Skåne som släpar tunga maskiner. Jag får väl försöka få igång något liknande om jag får problem med att få bandsågen över tröskeln.
De har ju någon baxarsekt i Skåne som släpar tunga maskiner. Jag får väl försöka få igång något liknande om jag får problem med att få bandsågen över tröskeln.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Ja, har du stämjärn som blir vassa och håller skärpan hyggligt finns det ingen anledning att köpa nya innan kursen.Hep skrev:
Många bra tips och jag vet absolut vad jag ska surfa på för sida medan barnen ska somna. Jag kommer absolut inte köpa på mig för mycket och även din lista är klart mer än jag kommer ta nu. Bara det jag verkligen är hundra på att jag behöver är vettigt nu, medan resten får vänta tills jag gått kursen och känt mig för.