Byggahus.se

Nu påbörjas mätningarna i SP:s klimatsmarta hus

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Johan Andersson

Kul att läsa om sådana här projekt, men lite synd att de inte har något sätt som vanliga människor kan följa projektet. Vad jag sett finns inget mer än ett år gammal pressinfo på deras hemsida.

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: David

Håller med Johan ovan. Hur kan de tycka att det är okej att driva sånt här projekt utan extrem vilja att dela alla tankar, idéer, lösningar etc? Vi är ju en hög människor här som gärna vill vara med på resan och jag kan förstå att de inte vill stå för sina teorier än, men förmodligen är de åt rätt håll, varför vi som precis bygger, eller ska bygga är väldigt intresserade av detta nu, inte om två år när de fått all data.

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: andersmc

Jag sällar mig till kören. Jag förmodar dessutom att allt det här är finansierat med skattepengar, så det borde vara deras skyldighet att hålla alla oss bidragsgivare informerade om hur det går med vårt projekt.

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: falkn

Det är ingen självklarhet att detta finansieras med skattepengar. Troligt är att det finns ett flertal uppdragsgivare (entreprenörer) som betalar för kalaset gemensamt. Därmed äger de också resultaten.
    Det behöver såklart inte vara såhär, men SP jobbar ofta på uppdrag från privat sektor.

• Svara
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: Oldboy

Det ska bli oerhört intressant att få svart på vitt vilken skillnad beteende har på energiförbrukning. Eller åtminstone hoppas jag att de tittar på den viktiga faktorn.

Det mesta av beteendets betydelse kommer inte att komma som en överraskning, men det som ska bli intressant är ju hur mycket (i kWh) det kan påverka, inte bara att det påverkar.

Beteendeskillnader som endast påverkar ett mindre antal kWh/år är ju inte så intressanta som de som ev ger skillnader i MWh/år.

Det fina med beteendeskillnader är att de bör vara mer el mindre gratis att påverka, och därmed kunna minska sin energiförbrukning substantiellt. Dessutom, ju mindre energi ett hus drar totalt, desto större betydelse bör beteendet ha.

• Svara