Riksbanken har gjort en extra stor sänkning av styrräntan, samtidigt som regeringens utredning föreslår sänkta krav på amorteringar och kontantinsats. 3 risker sticker ut.

Du kan läsa artikeln här: Nu ökar riskerna med bolån

Ränterisken är på absolut noll.

Folk vet hur det var 2008 och nu 2023.

Finns väl inte en människa som skulle låna för mycket nu..........................

• Haha
  • Gilla
Jörgen Petersson1 och 8 till
  • Laddar…
Tror riskerna är små i långa loppet. Min syn på saken är ungefär såhär:

1. Det finns idag mer pengar än vi behöver. Man behöver inte arbeta många dagar i veckan egentligen för att ha råd med det viktigaste. Allt utöver det går till konsumtion eller investeringar. Överflöd av pengar = låga räntor.

2. Det enda som det finns begränsat av är mark. Byggbar mark framförallt. Även denna kan tänkas minska i framtiden när man återigen inser att "där ingen gröda kan gro, där ska man bo". Byggbar mark kommer bara öka i värde över tid, mer än husen på marken är värd.

Sen kommer det alltid förekomma kriser som påverkar räntor och priser i det korta perspektivet, såsom den lede Ryssen, men i det långa loppet tror jag på låga räntor och stigande priser, oavsett vad politikerna tar sig till.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Nu ökar riskerna med bolån
Jag ser inget i artikeln som söder detta påstående.
Riskerna är exakt samma som tidigare. Ingen som helst skillnad.
P Pligg85 skrev:
👍 Exakt! Bankernas kalkylerar med höga räntor och ger bara lån till de som kan hantera det.

P Pligg85 skrev:
Det e dom som tror det som torskar hårdast.
Självklart kan ränterisken aldrig va noll men att den ökat stämmer dåligt.

Z Zodde skrev:
Det e dom som tror det som torskar hårdast.
Självklart kan ränterisken aldrig va noll men att den ökat stämmer dåligt.
Arbetslöshet
Skiljsmässa /separation
Sjukdom
Räntehöjningar el allmänna prishöjningar

Det är svensken immun mot. Alla agerar som de vore sagor eller om de verkligen inträffar så påverkar det inte alls ekonomin på ett dåligt sätt.

• Gilla
akatheking
  • Laddar…
O O skrev:
Jag ser inget i artikeln som söder detta påstående.
Riskerna är exakt samma som tidigare. Ingen som helst skillnad.

👍 Exakt! Bankernas kalkylerar med höga räntor och ger bara lån till de som kan hantera det.
Mja. 6-7%. Men hade tidigare kris bara blivit lite värre och tagit boräntorna upp mot 8% hade det blivit en enorm kris i Sverige där alla har rörliga lån eller korta bindningstider

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Mja. 6-7%. Men hade tidigare kris bara blivit lite värre och tagit boräntorna upp mot 8% hade det blivit en enorm kris i Sverige där alla har rörliga lån eller korta bindningstider
Det är ju ett aktivt val av alla låntagare. Finns ingen med mångmiljonbelopp i lån med rörliga lån och minimal amortering det skulle bli synd om.

P Pligg85 skrev:
Det är ju ett aktivt val av alla låntagare. Finns ingen med mångmiljonbelopp i lån med rörliga lån och minimal amortering det skulle bli synd om.
Du kan sitta med din ”rätt åt dem” retorik men du missar totalt att DU i högsta grad påverkas om en stor del av landets låntagare konkar.

Att alla sitter med rörliga jättelån i Sverige blir ett stort problem för DIG även om DU inte gör det. Landet blir finansiellt instabilt och måste hålla lägre ränta än omvärlden för att de inte ska konka. Det leder till en slaktad krona och dyr import och höga priser på allt du handlar. Dessutom kommer du känna dig fattig utomlands. Hela välfärdens kvalitet blir successivt sämre om kronan blir svagare och landet fattigare

Det är ditt lands välstånd som slaktas för att rädda bolånetorskarna. Lyft blicken ur naveln så förstår du

• Gilla
  • Ledsen
Skyscraper och 9 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tror riskerna är små i långa loppet. Min syn på saken är ungefär såhär:

1. Det finns idag mer pengar än vi behöver. Man behöver inte arbeta många dagar i veckan egentligen för att ha råd med det viktigaste. Allt utöver det går till konsumtion eller investeringar. Överflöd av pengar = låga räntor.

2. Det enda som det finns begränsat av är mark. Byggbar mark framförallt. Även denna kan tänkas minska i framtiden när man återigen inser att "där ingen gröda kan gro, där ska man bo". Byggbar mark kommer bara öka i värde över tid, mer än husen på marken är värd.

Sen kommer det alltid förekomma kriser som påverkar räntor och priser i det korta perspektivet, såsom den lede Ryssen, men i det långa loppet tror jag på låga räntor och stigande priser, oavsett vad politikerna tar sig till.
Du greppar inte riktigt grundläggande national ekonomi i din första poäng.

Mer pengar i omlopp leder till högre inflation, framför allt om de finns i omlopp hos den konsumerande delen av befolkningen. Så ett överflöd av pengar leder i grundtesen till högre inflation.

Tycker också att du gör fel antagande i din andra poäng. Sverige har otroligt mycket mark som går att bebygga som samtidigt inte är odlingsmark. Finns så klart vissa undantag främst i Skåne, men även i Stockholm hade stora arealer som idag "bara" är grönområden kunna bebyggas om viljan fanns.

• Gilla
akatheking och 1 till
  • Laddar…
Oavsett hur man än ser på detta kan jag inte komma från att det känns helt världsfrånvänt att man gör det lättare att låna pengar till bostadsköp. Om nu (de med hävstång belånade) bostadspriserna stigit med 500% medan lönerna bara stigit med 150% på samma period känns det bara helt rimligt att man skulle kunna tillåta en period med stagnerade bostadpriser och åter stigande löner.

I mina ögon finns det bara två parter som på riktigt tjänar på detta: bolånebanker (större lån och mer ränteintäkter) och fastighetsmäklare (som får provision på köpeskillingen). Befintliga fastighetsägare som tänker sig sälja kanske inte räknar med att man måste bo någonstans efter att man sålt sin nuvarande bostad, och att även deras nya bostad som man flyttar till sannolikt har gått upp i pris så den värdeökning man har "upplevt" kanske bara är en chimär.

Hur skall våra barn någonsin kunna köpa en egen fastighet om 10-20 år med rådande bostadspolitik?

Nej, jag tror faktiskt det skulle vara sunt om bostadspriserna INTE ökade nämnvärt under denna period faktiskt.

• Gilla
Jörgen Petersson1 och 4 till
  • Laddar…
👍Jag håller med dig. Riskerna har alltid funnits.

Att riskerna ökat och är högre nu som artikeln skriver stämmer inte.

Redigerat:
O O skrev:
Eftersom tråden handlar om artiklar om bolån tipsar jag om dessa två artiklar passar in

Svenska bolån sticker ut: "Extremt känsliga"​

Sverige har ett unikt system där bolånetagare under kriser får hela räntesmällen direkt i plånboken.

Expert: System för bolån kan snart ändras​

Sverige saknar den politiska viljan som krävs för att möjliggöra bostadsköp för personer med normala inkomster, menar forskaren Hans Lind.
Sveriges system är extremt instabilt och en värre kris än den förra med boränter på 7-8% hade varit fullständigt katastrofalt för Sverige

och en värre kris än den förra
Vilken ”förra kris” syftar du på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.