Värt att notera är att enligt boverket är minsta bidraget 10tkr, så för att få ut något måste du ha materialkostnader på mer än 20tkr. Där fick man för att man valde en prisvärd lvp ;)

• Gilla
  • Ledsen
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Vet staten vad jag har? Huset byggdes med el -69 men vi drog in bergvärme för 2 år sedan. Jag misstänker att Ebba Busch inte godtar att jag ansöker om 30' retroaktivt..?

A arowe17 skrev:
Vet staten vad jag har? Huset byggdes med el -69 men vi drog in bergvärme för 2 år sedan. Jag misstänker att Ebba Busch inte godtar att jag ansöker om 30' retroaktivt..?

Vilka energieffektiviserande åtgärder kan jag söka bidrag för?​

Du kan söka bidraget för energieffektiviserande åtgärder på värmesystem och klimatskärm. För att få bidrag för åtgärder på klimatskärmen måste du först fått bidrag för värmesystemsåtgärder efter den 8 november 2022 i samma småhus.

• Gilla
Einh
  • Laddar…
F
(Om småhuset är utrustat med annan värmepumpsteknik än just en äldre luft-luftvärmepump räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt. Då kan du inte ansöka om bidrag

Jag tycker definitionen är så klantigt skriven. En värmepump är ju en form av elvärme.

• Gilla
Dannyboy80 och 2 till
  • Laddar…
Så monterar jag ner min 9 år gamla luft/luft-värmepump så kan jag alltså ansöka om bidrag för att installera en ny?

Hur vet de förresten hur mycket ved jag förbrukar?

• Gilla
latsson och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
(Om småhuset är utrustat med annan värmepumpsteknik än just en äldre luft-luftvärmepump räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt. Då kan du inte ansöka om bidrag

Jag tycker definitionen är så klantigt skriven. En värmepump är ju en form av elvärme.
Tolkar jag det rätt att om jag bor i ett hus som har en Flvp men enbart har vattenburet på nedervåning & sen el element på hela övervåning samt garage som är anslutet till huset (kedjehus) så kan jag inte söka bidraget?🤔
det är ju mer än 50% som är eluppvärmt.

Nån som vet om fönster/dörrar även inkluderar garageportar?

Har 2 dörrar plus garageport som skulle behöva bytas

J
Trist, nu kan fönsterbytarföretagen gå loss igen och byta fina gamla sekelskiftesfönster mot miljövidriga aluminumfönster...

Att de inte kan lägga pengarna på att bygga bra elförsörjning istället... :(

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Om kompressorn är trasig så min lvvp bara går på elpatron måste det väl klassas som eluppvärmd?

S
De rika ska ha mer, som vanligt :) Inflationsdrivande åtgärder avlöser varandra konstant T_T

• Gilla
Digvis och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
De rika ska ha mer, som vanligt :)
Matt 13:12 beskriver det med lite andra ord

• Gilla
BigStream och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Silly Bear Silly Bear skrev:
Nån som vet om fönster/dörrar även inkluderar garageportar?

Har 2 dörrar plus garageport som skulle behöva bytas
Först och främst måste du byta uppvärmningssystem för att ens ha chansen till ersättning för fönster och dörrar. Efter det kommer troligen inte garageportar godkännas. Det var uppe i en tidigare tråd där man fått svar från myndigheten

Tobbe.A
Jag fick nyligen tips om detta bidrag eftersom vi tilläggsisolerade vinden i maj. Jag gick in på Boverket och blev lite besviken när jag insåg att man först måste ha fått bidrag för värmesystemsåtgärder innan man kan få för klimatskärmen…

• Gilla
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag fick nyligen tips om detta bidrag eftersom vi tilläggsisolerade vinden i maj. Jag gick in på Boverket och blev lite besviken när jag insåg att man först måste ha fått bidrag för värmesystemsåtgärder innan man kan få för klimatskärmen…
Det är som en parodi på hela finanssystemet.
Ett av grundkraven för att få bidrag är att man redan fått ett annat bidrag..

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.