Byggahus.se

Nu har jag nog råkat ut för samma som...

1. bekin
    Medlem · E · 171 inlägg

bekin

Medlem
    Nu har jag nog råkat ut för samma sak som fler andra här på forumet.

För ungefär ett år sedan köpte jag en Bosch GTS 10.
    Sågen har varit i drift max 10 timmar och de senaste gångerna har jag hört ett skrapljud, som om något släpat emot något och genom gallret på den sida motorn sitter kan jag se gnistor då motorn är igång. Ingen rök eller lukt än så länge och sågen går som tidigare men ljudet låter obehagligt.

Vid ett par tillfällen har jag sågat lite kraftigare virke men annars mest bara klenare dimensioner.

Vad är det som hänt? Håller även min motor på att lägga av.
    Vad gör jag? Kontaktar Bosch eller Drift & Underhåll, där jag köpte sågen, eller kör vidare.

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 323 inlägg

prototypen

Medlem
    Det ska gnistra lite om kommutatorn, men gnistorna ska inte gå varvet runt på kommutatorn.

Protte

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 292 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Kontakta Drift & Underhåll och fråga. Annars håller jag med prototypen. Har man kört tegelpannor med vinkelslip kan det spruta gnistor också, men det är bara att blåsa rent alt. plocka isär och spola rent med vatten och torka.

4. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Kolla kolen, är de slitna så byt.
    Jag fick lagerhaveri på min DW744'a och den betedde sig som din, tar en stund att byta lagret men inga dyra saker om det skulle vara det som falerat.

/Kent

5. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem

Kontrollera Kolen

Ta en titt på kolhållarna, de ser ut som stora svarta pluggar med spår för skruvmejsel.
    Min såg betedde sig på liknande sätt som din och det visade sig att kolhållarna hade gängat ut sig.
    Dra fast dessa med en stor skruvmejsel.

//Nick

Redigerat 6 jul 2009 14:59
  6. bekin
    Medlem · E · 171 inlägg

bekin

Medlem
    Jag slutade mitt inlägg när jag startade den här tråden med;
    Vad är det som hänt? Håller även min motor på att lägga av.
    Vad gör jag? Kontaktar Bosch eller Drift & Underhåll, där jag köpte sågen, eller kör vidare.

Nu vet jag. Jag körde vidare och nu är sågen död.

Kollade med Bosch kundtjänst och det var bara att lämna in den till närmaste återförsäljare. Nu är det gjort och bara att hoppas på att garantin gäller.
    Men hur är det egentligen med garantin, hur länge gäller den? På Boschs hemsida finns fler uppgifter - 12 månader - 24 månader och 36 månader (om man registrerat sig inom 4 veckor efter ingöpsdatum). Att man ska registrera sig blev jag aldrig upplyst om av den återförsäljare som jag köpte sågen av 2008-07-19.

Någon som har erfarenhet av hur Bosch garanti fungerar i praktiken?

7. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 148 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Bosch vill nog ogärna gå med på att det är ett garantiärende efter vad jag läst, men håll oss gärna uppdaterade. Med lite tur löser det sig. :)

8. F
    Hobbyelektriker · Gävleborg · 1 701 inlägg

Fluxor

Hobbyelektriker
    Givetvis faller det under garantin! Motorn i en såpass dyr maskin ska hålla längre än tio timmar! Dock svårt att bevisa drifttiden, men jag skulle aldrig nöja mig med mindre än att få maskinen repererad alternativt utbytt.

Vidare så har Bosch blåa verktyg två års garanti som standard, tre om man registrerat sig inom tidsramen som anges.

9. bekin
    Medlem · E · 171 inlägg

bekin

Medlem
    Du kan tyvärr ha rätt FredrikR men om jag tolkar detta rätt så bör väl garantin gälla.

Garantitiden är 24 månader, vid yrkesmässigt bruk eller motsvarande påfrestning 12 månader. Garantitiden börjar vid köpet från första detaljist. Datumet på originalkvittot gäller.
    Professionella, blå elverktyg och mätinstrument (med undantag för högfrekvensverktyg, sladdlösa industriskruvdragare och tryckluftsverktyg) som köpts efter 2004-09-01 har en förlängd garantitid om 36 månader, om köparen registrerar verktygen inom 4 veckor från inköpsdatum.

Länk till Boschs produktgaranti.

Jag kommer att meddela i den här tråden hur det går för mig.

Redigerat 16 apr 2010 19:52
  10. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Vet att det var någon här tidigare som brände motorn, men efter lite gnatande fick den bytt på goodwill, om jag inte minns helt galet.

Instämmer i att den ska så klart hålla, dock vill det ju till att man inte matar på fastän det går tungt osv.

11. V
    Medlem · Halland · 3 992 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Min GTS10 har varit inne på garanti rep för några år sedan....nu blixtrar det i motorn igen, bytte kolen i tron om att det skulle hjälpa (hade ändå kol hemma) men icke. Nu kör jag sågen tills den ryker sen får jag se om det blir en ny GTS, Makita eller kanske rentav en Ryobi som jag såg på Ahlsells.
    Bosch´s nya GTS har uppdaterad motor och specialklinga. Någon som har testat eller köpt Ryobis bordssåg ?

12. T
    Medlem · kronoberg · 151 inlägg

TommyJ

Medlem
    Jag som precis beställt en från Axminster. Visste att den hade problem men trodde inte att det va så stort som det verkar... Kanske skulle tat Makitan istället som ja funderade på först.

13. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Så stort tror jag inte problemet är, men visst, det känns ju som en såg för det priset ska tåla lite.

14. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

v-g

Medlem
    Men 10 timmar det är ju knappt ens inkörd håller inte skiten för det skulle då jag bli fly förb... om jag inte fick en ny rakt av.

15. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Nä sant, men det går väl och misshandla (överbelasta) den till döds redan första minuterna? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.