Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Min raspberry pico med 256kB RAM orkar inte med deras bloat API. Bytte till nordpool så får man priserna 15min tidigare också.
Vad då bloat? Extremt enkelt format. Det är dessutom översatt till SEK så man slipper den delen också.

Magnus E K Magnus E K skrev:
kWq kWq kWq kWq kWq kWq kWq kWq kWq kWq
Dubbelkolla med @Daniel 109 .

• Gilla
  • Haha
datja och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Snart har vi kilowattsekunder,
Ja, eller kanske newtonkilometer? 🤣

useless useless skrev:
Dubbelkolla med @Daniel 109 .
Han var senast online i mitten av juni, nästan så man börjar fundera om det hänt honom något…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad då bloat? Extremt enkelt format. Det är dessutom översatt till SEK så man slipper den delen också.
Funderar över varför man vill lägga in en mellanhand när datat finns tillgängligt direkt från källan.
Vad är vinsten?

Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Just att deras api har två priser och dessutom växelkursen för varje kvart (samma hela dagen)

Nordpools datafil är på 10.5kB och deras på 13.5kB.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
F
Går bra för eon.

• En appskärm med varningar om att spotpris och fakturor inte kan hämtas, samt meddelande om att förbrukning inte kan laddas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Så 19:00 kostar en kWh 4,44kr i södra Sverige och jag betalar 4,18 öre samtidigt i SE3 med kvartspris?

Sådana här trådar blir för mig förvirrande, först trådrubriken och sedan olika jämförelser utan att utgå från vilka elavtal man har.
Det lilla jag läst så blir den största förändringen hos elhandlare/elnätsföretag.
Själv kör jag på tillsvidare med rörlig och ser vad som händer framöver, har ju inte effekttaxa ännu, tillhör jag en majoritet av elkunderna?

A AndersS skrev:
Sådana här trådar blir för mig förvirrande, först trådrubriken och sedan olika jämförelser utan att utgå från vilka elavtal man har.
Det lilla jag läst så blir den största förändringen hos elhandlare/elnätsföretag.
Själv kör jag på tillsvidare med rörlig och ser vad som händer framöver, har ju inte effekttaxa ännu, tillhör jag en majoritet av elkunderna?
Ja endast ca 10% av elkunderna har timrörligt (nu kvartsrörligt) pris. Du som har månadspris kommer inte märka någon skillnad.

• Wow
  • Gilla
Björnaa och 1 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Ja endast ca 10% av elkunderna har timrörligt (nu kvartsrörligt) pris. Du som har månadspris kommer inte märka någon skillnad.
Är helt införstådd med att det inte påverkar mig, men tråden i sig är ganska "virrig" utan att utgå från det elavtal som man har som kund. Och visst har jag kunskap om hur man kan automatisera sitt hem och styra sin elförbrukning men det är också en förutsättning för att optimalt kunna påverka, detta tillsammans med effekttaxan som vissa har fått infört. Så min tes om olika sannolikheter utifrån 80-20% regeln, blir att 20% gör försök att anpassa sin förbrukning och övriga 80% gör inget.

Det bir inte mindre förvirrande av att vissa på forumet verkar tro att kWh är det mått på tid som påverkas av debiterringsfrekvensen, och inte förstått att det är en enhet för energi. Precis som visa verkar tro att ljusår är ett mått på tid och inte på avstånd.

Min känsla är att en inte insignifikant del av befolkningen har svårt för dessa enheter som innehåller en komponent som de normalt associerar till något annat, och jag tror detta även bidrar till förvirring (och slappheten) runt enheterna kW och kWh. Det mesta som folk ältar här på forumet är egentligen helt självklart om man bara förstår dessa fundamentala grejer.

Vi borde kanske börjat formulera energipriserna i MJ, men det hade såklart gjort det svårare att med huvudräkning svara på frågor som "hur mycket kostar det att köra vattenkokaren i fem minuter"

• Gilla
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
..med huvudräkning svara på frågor som "hur mycket kostar det att köra vattenkokaren i fem minuter"
beror väl på vilken kvart du gör det på, om du dessutom överlappar mellan två kvartar blir det ändå krångligare 😇

pacman42 pacman42 skrev:
Nordpool svarar i SEK om man ber om det, dock per MWh istf kWh.
Har man en lösning som ännu inte hanterar 15 min upplösning kan man i stället få "normaliserad" data med upplösning på 60 minuter.
Men visst är svaret från elprisetjustnu väldigt lätthanterligt och rakt på sak.

O OskarJ skrev:
🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆

• En flaska öl bredvid ett specialdesignat glas med träställning, fyllt med öl och skum, mot en röd bakgrund.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Grattis till er som bor längst i norr (och har kvartspris), hur tänker ni maximera utnyttjandet av morgondagens oväntade superminuspris på nästan 1 kr/kWh (samtidigt som vi i söder betalar multum)? Med moms på det så måste det till riktigt hög nätavgift för att inte bli faktiskt minus, dvs ju mer ni brassar på dessa timmar kvartar desto lägre kommer summan av elräkningarna bli i slutändan.

Graf över elpriser i olika svenska elområden (SE1-SE4) för 2 oktober 2025. SE1 visar negativa priser från sen eftermiddag till sen kväll.
Skapa konto

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.