Byggahus.se

Nu behöver jag vägledning !

1. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem
    Har som sagt skrivit kontrakt för all el och IHC och lexcom home i huset som skall byggas. Men så hörde jag att Lexcom Home´s RF modul endast ger MONO !!!

Jag vill ju inte distribuera MONO ljud till tv apparaterna i kåken, det är ju 1940 asså.

Om ni har något alternativ som jag kan köra på istället för lexcom så jag kan få Stereo, tele och IT så är jag oerhört tacksam för de tipsen.

Jag kunde isåfall behålla Lexcom home uttagen i senso design fast göra en annan teknisk lösning om det går.

2. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Re: Nu behöver jag vägledning !

Här var det många råd o tips må jag säga :)

3. K
    Medlem · 262 inlägg

Kalsipper

Medlem

Ja det var lite därför som jag aldrig satte in Lexcom i mitt hus; det är för dåligt i förhållande till vad man betalar.Men jag har ju förberett huset med minst två "mediauttag" i varje rum och en central där tele, TV
    och data är sammlat så nu väntar jag bara på ett bra system.....

4. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Ah ok, låter som om det inte finns något färdigt alternativ till Lexcom home eller ?

Jag måste ändå ha något att köra in nu i kåken och jag börjar bli lite stressad om det är så att Lexcom home är så dåligt. Nätverksbiten tror jag inte skiljer sig så mkt åt, det skulle vara TV biten isåfall ..

5. F
    Medlem · 401 inlägg

fredstu

Medlem

Du kan ju alltid bygga ett nätverk av andra komponenter som klarar av de krav som ställs...

Själv har jag byggt ett nätverk med Nexans Cat 7 kabel och deras skärmade GG45 kontakter...

Kabeln är testad till 1 GHz och kontakterna klarar 600MHz class F .Se länken https://e-service.nexans.com/pdf/fam12260.pdf

6. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Fredstu : Ok den där kabeln ser ju sjysst ut. Hur har du löst Tv och TeleBiten ? kör som vanligt med uttag för varje eller ?

Kan man använda Lexels Senso design kontakter fast med din Nexans kabel ?

7. N
    Medlem · 27 inlägg

Nile

Medlem

Enligt en jag pratade med på lexel så får man visst ut stereo ifrån rf modulatorn till lexcom om det är stereo signal som kommer in i den vill säga...

8. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Enligt Lexels datablad så framgår det med all önskad tydlighet att RF-modulatorn (AV modulator AV110) endast ger ut mono och inte Nicam stereo (eller A2 stereo heller för den delen).

Inte så märkvärdigt då det kräver lite mer för att implementera detta. Inte svårare än att en seriös hobbying. kan göra det, men likväl finns det mycket få system på marknaden som klarar det.

Se http://www.schneider-electric.se/katalog/fs_katalog.asp?FUNC=detail&BrandID=3&ProdID=9717

Dock kommer naturligtvis de analoga tv sändningarna som innehåller Nicam från luften innehålla det även ut i Lexcom systemet.

Själv tyckte jag det var ett onödigt dyrt och komplicerat system för lite funktion, när vi byggde. Dock var det så nytt då att det inte fanns allt som finns idag. Snygg idé, men ...

Då de vanliga POTsen (Plain Old Telephone) nog sjunger på sista versen innan de ersätts av IP telefoner drivna av POE (Power Over Ethernet) så återstår bara TV och data trafik till lexcom.

För projektor, plasman och andra hidef prylar vill man ändå ha riktigt kablage till så ... kvar var RF till ungarna och köket. De kan man nog hyffsat förutse var man vill ha.

Min lösning var ...

Trådlös telefon i väntan på IP telefoni som standard. Vanligt nätvärk med Cat5e med standard komponenter för en struntsumma.
    Vanlig coax (stjärnnät) för de ställen där man vill ha TV antenn signal.

9. F
    Medlem · 401 inlägg

fredstu

Medlem

Jag kör parabol med 2 mottagare och dual Lnb,tele har jag plintat i en vanlig 10-pars plint och tillverkat egna patchkablar...

Det går att använda Senso uttag med vanligt keystone hålbild,tänk bara på att använda Lexels VP-2 dosor då dessa är djupare än vanliga app. dosor

10. K
    Medlem · 262 inlägg

Kalsipper

Medlem

Jag har gjort exat likadant (kostar som sagt en struntsumma i jämförelse med Lexcom)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.