Byggahus.se

Nu bär det av till Norge (behöver köpa maskiner)

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hallå,

Ska börja jobba i Norge som elektriker. Jag har en Blå Bosch GSR 12 dragare, men ena batteriet har tackat för sig.
    Jag har beställt en Flex ALi 10.8 G som ersättare till Boschen.
    Problemet jag har nu är att jag är lite osäker på vilken borrhammare samt tigersåg jag ska köpa. Kravet är att det är batteridrivet. Har tittat en hel del på Boschs 36V Li Borrhammare.

Borrhammare
    http://www.boschtools.com/tools/tools-detail.htm?H=175970&G=54650&I=69863

Nu har de ju släppt en tigersåg på 36V också. Det borde väl vara en fördel att ha tillgång till totalt 4 batterier mellan borrhammare och tigersåg?

Tigersåg
    http://www.boschtools.com/tools/tools-detail.htm?H=175970&G=54649&I=80635

Är dessa maskiner bra för mig som elektriker, eller är 36V för kraftigt/onödigt? Finns det fler alternativ där ute?

Mvh //David

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Tänk på att verktygen ibland är billigare i Norge. De är inte med i EU vilket medför en del fördelar. Tex vitvaror är det bra priser på.

3. L
    Medlem Nivå 6
    Jeg ville også sett på prisene på hva du vil ha i Norge. Jeg handler en del i Sverige, men som oftest er det meste verktøy dyrere, selv om jeg sparer noe på kursen. Du må da finne de billigste stedene her i Norge, for det finnes de som har svært høye priser på det meste.

I hvilken del av Norge skal du være elektrikker?

4. D
    Medlem Nivå 1
    Det blir runtomkring Oslo, men jag har tillgång till att köpa från Stavanger (syster bosatt där) om det får ner priset.

5. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Eftersom du letar efter batterimaskiner, föreslår jag att du tittar på andra sidan pölen. Kolla den klistrade importtråden. Jag har goda erfarenheter av www.toolking.com Det brukar bara ta några dagar att få hem grejorna.

6. D
    Medlem Nivå 1
    Jo, jag har faktiskt sneglat lite på att privatimportera. Priset skulle hamna nånstans runt 6.800kr för borrhammare och tigersåg med 2 batterier (att jämföra med 10.000kr i Sverige). Då är moms och tull medräknat. Det enda jag skulle behöva köpa till är en laddare för 1500:-. Alltså, totalt 8.300kr. En skillnad på 1700kr kanske är värt (tänker på garantiärenden och sånt)? Jag ska kolla och se om man kan få ner priset ytterliggare, www.toolking.com hade ej 36V tigersågen.

Mvh //David

7. L
    Medlem Nivå 6
    Vi har iallefall Bauhaus i Lier (30-40km sør fra Oslo). I Drammen (40Km fra Oslo, 5 min fra Bauhaus) er det vel 12-15 større byggevarehus som selger verktøy nå.

www.bauhaus.no
    www.maxbo.no
    www.byggern.no
    www.byggeriet.no
    www.monter.no
    www.byggkjop.no
    www.jernia.no
    www.proffpartner.no

Disse kjedene vil du finne de fleste steder i landet, bortsett fra Bauhaus som kun er et sted i Norge enda. Men det er på hele 22000 M2, så det er relativt stort.

Du kan også sjekke priser på www.verktoysbutikken.no, men de er ikke spesielt billige. Ellers er det dårlig med norske verktøysbutikker på nett..

8. D
    Medlem Nivå 1
    Tack så mycket Logiman, ska kolla upp dessa butiker.

Mvh //David

9. L
    Medlem Nivå 6
    Jeg glemte å ta med www.byggmakker.no

Håper du finner det du trenger til en ok pris :). Husk også på Bauhaus sin prisgaranti, den kan være gull verdt.