Byggahus.se
T Troberg skrev:
Mmm, jag har funderat på att göra ett program som man startar på typ en googlesökning, och som sedan klickar runt slumpmässigt på sökresultaten och de sidor de leder till, bara för att dränka den verkliga trafiken i brus. Bara låta det gå dygnet runt på en handfull datorer, kanske tio instanser på varje, som alla går ut genom samma brandvägg. Kör man sedan allt på tex TOR, så borde det vara ganska svåranalyserat.
Jag har haft en annan idé, att göra en plugin till webbläsare som håller ordning på alla cookies åt dig, men som slumpmässigt låter dig få andra användares cookies. Dvs, alla tracking cookies fungerar under tiden du surfar, men nästa gång så får du någon annans sådana cookies och så vidare. På detta sätt så går du inte att följa från gång till gång.

Om man sedan vore riktigt smart så skulle man dessutom samla på sig statistiken och sälja den... :thinking:

• Gilla
rampante och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
cc

Jo det tar rätt mycket plats. Men de har inte åtkomst till de flesta samtal som rings. Så det är fullt tänkbart att de faktiskt spelar in alla de kommer åt.
Jag har tom läst att moderna sy
H hempularen skrev:
cc

Jo det tar rätt mycket plats. Men de har inte åtkomst till de flesta samtal som rings. Så det är fullt tänkbart att de faktiskt spelar in alla de kommer åt.
Nu har jag räknat lite på det hela. En hårddisk på 10 terrabyte. Kan lagra ett års samtal för ca 10 000 personer. Om de ringer 1 timma per dag.
Det ger ett behov av 30 000 diskar per år. För ett land med 300 miljoner människor. Och jag tror de komprimerar betydligt hårdare än så. Så kanske 10 gånger mindre storlek på filerna. Då räcker det med 3000 diskar /år för USA och 30 000 för 3 miljarder människor. Inget för NSA och deras budget.

T Troberg skrev:
Tekniken finns kommersiellt tillgänglig. Tror du på fullt allvar att det inte är stater som utnyttjar den då?

De kan göra det. Dagens regering kanske inte gör det, men nästa kanske gör det. Eller den efter det. Därför är det så viktigt att vi redan idag inför lagar som vattentätt stoppar allt sådant.
Vänd inte bort min huvudfråga.
Finns bevis på att de gör de i Sverige?
Detta citat påpekar det. Med staten tolkar jag det som i Sverige IDAG. Och att det används mot folk idag.
"Staten samlar idag in mer information om medborgarna än vad DDR gjorde. Företagen samlar ännu mer."

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vänd inte bort min huvudfråga.
Finns bevis på att de gör de i Sverige?
Detta citat påpekar det. Med staten tolkar jag det som i Sverige IDAG. Och att det används mot folk idag.
"Staten samlar idag in mer information om medborgarna än vad DDR gjorde. Företagen samlar ännu mer."
Det finns inget lagligt skydd mot att göra det, tvärtom luckras lagskyddet upp hela tiden. Det räcker. Är det möjligt så kan en dålig regering göra det.

Sedan, redan med FRA-lagen så samlade man in mer info än DDR gjorde. Med alla andra avlyssningslagar, tex IPRED, och en mycket mer tillåtande hållning till exempelvis övervakningskameror (även med ansiktsigenkänning), fartkameror osv, så blir mängden stor. Lägg till det sådant som att det loggas vad du köper på kort, var din telefon rör dig, vilka böcker du lånar på biblioteket, vilken behandling du får på sjukhuset, var du reser med tåg och flyg, parkeringsplatser kräver att du identifierar dig med telefonnummer, regnummer och personnummer, dina mail lagras, dina telefonsamtal lagras, din internettrafik loggas, bilprovningen snokar i din bildator och så vidare. Polisen får utan någon egentlig skyddsmekanism avlyssna vem som helst på misstanke om brott (det måste godkännas av en låtsasdomstol som i princip bara är en stämpel).

Just nu så pågår det diskussioner om att polisen vill få avlyssna även där misstanke om brott inte föreligger. Man vill registrera även fordon som inte kör för fort i fartkamerorna. Tullen vill får rätt att genomsöka vad du lagrar på dina hemelektroniker. Polisen vill ha rätt att installera spionprogramvaror på din dator utan din vetskap, och de vill att du ska kunna straffas om du tar bort dem (fast du inte vet att de finns där).

Detta är inte hemligheter, det pågår officiellt. Ser du inte problemet med det så vet jag inte vad som behövs för att du ska fatta.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Har polyamorösa vänner som bor på kollektiv. Sover ofta över i huset eftersom tanterna vill ha lite variation. Vi lägger ofta ut bilder från våra aktiviteter eftersom vi gillar skärgården och kulturaktiviteter. Händer ofta att jag går på ett klubbmöten och när jag kliver in i lokalen vänder sig nästan alla om och kollar in mej. Blir en hel del tissel och tassel när folk kollar in mej.
Har jag och mina kompisar varit på en båttur till Blidösund med ångfartyget S/S Blidösund verkar det som om folk som söker efter S/S Blidösund eller bara Blidösund får upp våra facebokkonton och bilder.
Verkar som om facebock är bra på att söka efter ord eller aktiviteter. Får ofta upp sidor med bilder från Valby fritids museum. Har en vän som i sin tur har en vän som jobbar på Valby fritidsmuseum. Så det verkar som om facebock har kol på vad folk som besöker våra hemsidor har för intressen och utgår från att vi har samma intressen.
Har också lagt märke till att när jag får upp förslag på vänner är det ofta folk som finns i min omgivning.
Annars verkar facebook ha bra koll på vad vi skriver eller vilka bilder vi lägger upp.
Har vid flera tillfällen fått upp meddelandet att facebook plockat bort bilder och så har vi fått en varning. Har också blivit avstängd för att vi lagt upp olämpliga bilder. Fick då upp en text att min sida inte var tillgänglig. men loggade jag in på min sida och fick upp startsidan och sedan snabbt som tusan klickade på mitt namn kunde jag komma in på min sida innan jag fick upp texten att jag var avstängd. Verkar som om FB kan analysera bilder. Har också fått förslag på att jag ska bli vän med någon som varit ute på samma aktiviteter och personen fastnat på min bild. Verkar som om den fyrkantiga rutan som ofta dök upp på bilder av folk sedan föreslog att jag skulle bli vän med någon som liknade personen på bilden.
Har också lagt märke till att håller jag på och jobbar med min dator och inte är inlogga på nätet så kan det dyka upp meddelande om att jag har fått ett mail.
För min del har jag klistrat över skärmens kamera och kopplat ur mikrofonen. Min mobiltelefon ligger nästan alltid på ett bord i hallen där jag också har en radio som står på 24 timmar om dygnet "för att bovar och banditer ska tro att jag är hemma" om dom lyssnar bakom dörren.
Ps. Har ni testat att lägga mobilen på en radio som är påslagen 24 timmar om dygnet och sedan testat att lägga telefonen på en plats där det är knäpptyst och sedan kollat hur länge batteriet håller i stand by läge. Min mobil har längre batteritid i en tyst lokal. Så det verkar som om den har något för sig om det är surrigt. Misstänker att både google och fb har tillgång till massor med olika funktioner som oftast inte är inkopplade men skulle någon vilja ha lite uppgifter kan företagen koppla in olika sökfunktioner. Skulle inte överraska mig om företagen sparar all kontouppgifter och lösenord och i kristider på några sekunder kan spärra och tömma hela världens olika bank konton.

• Gilla
rampante
  • Laddar…
Saknar den tiden då jag hade en Amiga 500. Bara att skrivskydda start disketten och när man stängde av datorn raderades alla uppgifter och man startade alltid upp en ren dator.
Skulle det finnas en pc som man startade upp med ett skrivskyddat USB minne och sparade alla uppgifter och inställningar på lösa USB minnen eller lösa hårddiskar skulle jag köpa en sådan dator. Bara att slå av strömmen och sedan koppla in den hårddisken man ville jobba med.
Annars saknar jag ett program som letar igenom min dator och i klartext skriver ut på skärmen vilka funktioner varje program har. Inte helt fel om datorn visar vad den pratar om via nätet istället för att en lampa blinkar.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Skulle det finnas en pc som man startade upp med ett skrivskyddat USB minne och sparade alla uppgifter och inställningar på lösa USB minnen eller lösa hårddiskar skulle jag köpa en sådan dator. Bara att slå av strömmen och sedan koppla in den hårddisken man ville jobba med.
Sök på "linux live distro", så får du många alternativ för det.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Saknar den tiden då jag hade en Amiga 500. Bara att skrivskydda start disketten och när man stängde av datorn raderades alla uppgifter och man startade alltid upp en ren dator.
Annars saknar jag ett program som letar igenom min dator och i klartext skriver ut på skärmen vilka funktioner varje program har. Inte helt fel om datorn visar vad den pratar om via nätet istället för att en lampa blinkar.
Kör en virtuell maskin så får du ju precis det

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Kör en virtuell maskin så får du ju precis det
Hur menar du nu? :thinking:

I t ex VMWare kan du välja en nonpersistent hårddisk.

Nonpersistent
Changes to disks in nonpersistent mode are not saved to the disks, but are lost when the virtual machine is powered off or reset.
Nonpersistent mode is convenient for people who always want to start with a virtual machine in the same state.

Det är dock inte defaultläget, utan kräver lite konfiguration...

useless useless skrev:
I t ex VMWare kan du välja en nonpersistent hårddisk.
Ja visst går det men det går ju även med "riktig hårdvara" och exempelvis en livedistro ihop med en ramdisk. Det är ju ingen unik eller direkt normalt använd egenskap hos en virtuell maskin.

Men visst, en virtuell maskin kan säkert underlätta.

Trenden inom större datorsystem är att man gått från HW till virtuella maskiner och är på väg mot containers. Nästa naturliga steg är att man faktiskt tar bort operativsystemen helt och istället bygger in deras funktioner (de delar man behöver) in i sin applikation istället. När vi är där så kommer det att bli mycket enklare att granska programmen så att de bara gör det man vill att de skall göra.

För oss som jobbar med att ta fram system som bygger på många olika komponenter som samarbetar så är det nästan omöjligt att garantera att sakerna gör det de skall då vi inte har kontroll över vad som händer i operativsystemen. Särskilt när det är operativsystem som ägs och installeras på en parts hårdvara, medan mjukvaran utvecklas av någon annan. Extremt svårt för denna "någon annan" att ta ansvar för säkerheten.

Hur som helst, jag tror att trenden går mot många mindre komplicerade komponenter som kör var för sig, men samarbetar. "Operativsystemen" kommer istället att utgöras av gemensamma standarder/system för konfiguration av programmen, samt för att starta och stoppa dem. Dvs det som operativsystemen var från början...

Jag kan dock berätta att redan idag så är detta på väg att haverera, detta då all kommunikation mellan olika entiteter är krypterad. På detta sätt så blir det svårt med observerbarheten igen. Och för att lösa detta så stoppar man in flaska certifikat och avlyssningsburkar för att ändå kunna veta vad som egentligen händer.

Oavsett det sista så är tendensen klar, man vill ha så enkla mjukvarukomponenter som möjligt så att man vet vad de gör och kan testa dem. Både på leverantörssidan och på konsument-/mottagar-sidan.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Inte ens virtuella maskiner är säkra. Det har demonstrerats att det går att "bryta sig ur" en virtuell maskin och komma åt värdoperativsystemet. Likaså har attacker från värdoperativsystemet lyckats köra kod i virtuella maskiner.

Det är bara att inse, med säkerhetshål som Intel ME, Rowhammer, Spectre och Meltdown så är det snart dags att kasta in handduken...

• Gilla
rampante
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.