Byggahus.se

Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.

1. pacman42
    Medlem · Nivå 13
    Jag har haft en annan idé, att göra en plugin till webbläsare som håller ordning på alla cookies åt dig, men som slumpmässigt låter dig få andra användares cookies. Dvs, alla tracking cookies fungerar under tiden du surfar, men nästa gång så får du någon annans sådana cookies och så vidare. På detta sätt så går du inte att följa från gång till gång.

Om man sedan vore riktigt smart så skulle man dessutom samla på sig statistiken och sälja den... :thinking:

• Laddar…
  2. B
    Medlem · Nivå 19
  3. E
    Medlem Nivå 4
    Jag har tom läst att moderna sy
    Nu har jag räknat lite på det hela. En hårddisk på 10 terrabyte. Kan lagra ett års samtal för ca 10 000 personer. Om de ringer 1 timma per dag.
    Det ger ett behov av 30 000 diskar per år. För ett land med 300 miljoner människor. Och jag tror de komprimerar betydligt hårdare än så. Så kanske 10 gånger mindre storlek på filerna. Då räcker det med 3000 diskar /år för USA och 30 000 för 3 miljarder människor. Inget för NSA och deras budget.

4. R
    Medlem Nivå 6
    Vänd inte bort min huvudfråga.
    Finns bevis på att de gör de i Sverige?
    Detta citat påpekar det. Med staten tolkar jag det som i Sverige IDAG. Och att det används mot folk idag.
    "Staten samlar idag in mer information om medborgarna än vad DDR gjorde. Företagen samlar ännu mer."

5. T
    Medlem Nivå 10
    Det finns inget lagligt skydd mot att göra det, tvärtom luckras lagskyddet upp hela tiden. Det räcker. Är det möjligt så kan en dålig regering göra det.

Sedan, redan med FRA-lagen så samlade man in mer info än DDR gjorde. Med alla andra avlyssningslagar, tex IPRED, och en mycket mer tillåtande hållning till exempelvis övervakningskameror (även med ansiktsigenkänning), fartkameror osv, så blir mängden stor. Lägg till det sådant som att det loggas vad du köper på kort, var din telefon rör dig, vilka böcker du lånar på biblioteket, vilken behandling du får på sjukhuset, var du reser med tåg och flyg, parkeringsplatser kräver att du identifierar dig med telefonnummer, regnummer och personnummer, dina mail lagras, dina telefonsamtal lagras, din internettrafik loggas, bilprovningen snokar i din bildator och så vidare. Polisen får utan någon egentlig skyddsmekanism avlyssna vem som helst på misstanke om brott (det måste godkännas av en låtsasdomstol som i princip bara är en stämpel).

Just nu så pågår det diskussioner om att polisen vill få avlyssna även där misstanke om brott inte föreligger. Man vill registrera även fordon som inte kör för fort i fartkamerorna. Tullen vill får rätt att genomsöka vad du lagrar på dina hemelektroniker. Polisen vill ha rätt att installera spionprogramvaror på din dator utan din vetskap, och de vill att du ska kunna straffas om du tar bort dem (fast du inte vet att de finns där).

Detta är inte hemligheter, det pågår officiellt. Ser du inte problemet med det så vet jag inte vad som behövs för att du ska fatta.

• Laddar…
  6. B
    Allvetare · Nivå 14