36 628 läst · 98 svar
37k läst
98 svar
Nu är EON på gång igen och höjer nätavgiften nu 89öre KWh
Vad kan vi göra åt EON stora höjningar hela tiden.
Höjningen är denna gång 9,9% i månads avgift samt 9,9% i KWh.
Nu för 20A är priset 667,5kr i månads avgift och 25 öre per KWh.
Då jag förbrukar 12500KWh per år så får jag nu betala 89 öre per KWh
Under 2024 så betalade jag i snitt 64 öre per KWh för elen.
Hur är detta möjligt att det kostar 40% mer i överföringsavgift än vad strömmen kostar.
Vad kan vi göra åt detta monopol?
Hur är detta möjligt att det kostar 40% mer i överföringsavgift än vad strömmen kostar.
Redigerat:
Ingen fara
Hit går pengarna https://www.di.se/nyheter/eljatten-...l-tyska-agarna-avvisar-kritik-om-overvinster/
Hit går pengarna https://www.di.se/nyheter/eljatten-...l-tyska-agarna-avvisar-kritik-om-overvinster/
Inget om du behåller nuvarande förbrukning, bara att betala.
Har samma förutsättningar men zon 4 och är för lat/bekväm så jag betalar och är glad. Har dessutom två fastigheter men den andra zon 3 och lägre förbrukning med 16A.😉
Har samma förutsättningar men zon 4 och är för lat/bekväm så jag betalar och är glad. Har dessutom två fastigheter men den andra zon 3 och lägre förbrukning med 16A.😉

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 217 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 217 inlägg
Jag betalar nästan 900 kr per månad med EOn och 20A, så du har långt kvar innan dess. Du har det billigt skulle jag säga:L Lassse skrev:Vad kan vi göra åt EON stora höjningar hela tiden.

Månadens räkningar: EOn: 1300kr Elförbrukning, Vattenfall: 250kr.
Lär ju tyvärr inte hända eftersom staten tjänar ganska bra på nätavgifterna via Vattenfall.L Lassse skrev:
Haft en del kontakt med energimarknadsinspektionen som dragit frågan via rättegångar men de är helt chanslösa mot den massiva advokatstormen som elnätsbolagen kan sätta in.
Har också haft ganska mycket kontakt med Eon men de är helt oförstående i att det sticker i ögonen på oss användare när de plockar ut mer i koncernbidrag än vad de investerar i sitt nät.
De följer de regler som finns och vi får vara med och betala Eon Tysklands massiva förluster.
Ett jävla skitföretag, de kom hit och undrade om man ville bli elkund... Allrig i helvete sa jag.L Lassse skrev:Vad kan vi göra åt EON stora höjningar hela tiden.
Den fasta avgiften är redan idag 2/3 av totalen, så det spelar ingen roll hur mycket man än drar ner på förbrukningen.X xLnT skrev:
Räkneexempel: om man halverar förbrukningen till 6250 kWh/år så betalar man ändå 8010 kr/år fasta avgifter. Plus 25 öre/kWh. Priset blir då 153 öre/kWh.
Man kan gå ner i säkringsstorlek (16A) och hålla sig under 8000kWh i mån så sänker man sina avgifter väsentligt.S sjoelund skrev:
Ser man längre fram så vinner man ännu mer när dom inför effektabbonemang.
Vart håller ni hus? Här är det samma kostnad till och med 25A och kostar 365kr i abonnemanget.
Effektavgift och sen en överföringsavgift på 6,25 öre kwh bara.
Elen är skaplig hos Ellevio på fasta nätet här och handelspriser i SE2.
Effektavgift och sen en överföringsavgift på 6,25 öre kwh bara.
Elen är skaplig hos Ellevio på fasta nätet här och handelspriser i SE2.