Byggahus.se

Nu är det på G

1. M
    Medlem Nivå 2
    Har bestämt mig för att skaffa solvärme till sommaren. Tänker satsa på ett kombisystem, Heatpipe, och då troligen från Sfinx.
    Erfarenhet från Sfinx system = goda?

Har idag 3x500liters tankar och en modern vedpanna. En av tankarna beställdes med solvärmeslinga (innehåller även varmvattenberedaren) och är från Värmebaronen (Aqualux 500Cu-S).
    Någon som känner till om jag kommer få problem med skiftning i denna tank/arna?

Solfångarna kommer att placeras mot söder tak med c.a 20graders lutning. Vill helst inte vinkla upp dem då de inte ser speciellt snyggt ut, enligt mig.
    Tappar jag mycket på detta?

Taket består av shingel.
    Hur fäster jag benställningarna utan att riskera takläckage? Vill ju inte förlita mig på tätningsmassa eller liknande vid fästpunkterna.
    Erfarenheter?:|

2. templar
    Medlem Nivå 5
    Har inget svar på dina frågor, pga att jag står inför exakt ditt val, vedpanna och 3x750 värmebaronen med en soltank(med beredare för tappvattnet).
    Har funderat på sfinx och jag har samma lutning på taket som du.(blir fult att vinkla upp panelerna)
    Dock har jag betongpannor på taket.

Någon här som kan ge oss lite input?

vh Simon

Redigerat 7 mar 2010 19:27
  3. M
    Medlem Nivå 2
    Har nu beställt min anläggning från Sfinx. Kan inte säga något om själva produkten ännu men ett proffsigt och vänligt intryck gav de i alla fall.

Gällande tanken och dess befintliga slinga menade Sfinx att detta var ett utmärkt system som inte skulle vålla några bekymmer. Vi får väl se. Skiktingen skall fungera bra.

Lutningen ger en lägre effekt på vår/höst men högre effekt på sommaren. På totalen tappar man som jag förstod inte nämnvärt. I mitt fall passar det med mycket effekt på sommaren bra eftersom jag vill kunna mata värme i min gamla källare + lite vattenburen golvärme i badrum under sommartid.

4. M
    Medlem Nivå 2
    Kanske skall tillägga att den utlovade skiktningen avsåg min 500lietrs tank. Vet inte hur detta påverkas av de extra 250literna.

5. I
    Medlem Nivå 2
    Hur många rör skall du köra med ?
    vad skall du styra med ?
    Hur laddar du tankarna ?

Hälsningar
    Dr.Frost

6. M
    Medlem Nivå 2
    Det blir 60 rör (2x30)
    Styrenhet från Sfinx.
    Laddning av tankarna med befintlig värmeslinga i tanken med VVB.

7. templar
    Medlem Nivå 5
    Ska bli mkt intressnt att höra om resultatet.
    Låter bra om det stämmer med lutningen på panelerna, skulle passa mig fint med.
    Min soltank från vb är på 750 liter som sagt, och enligt dem skall det vara mkt god skiktning, de använder värmeplåtar på nått sätt i tanken.
    Däremot finns det ingen?! solslinga i tanken utan man får använda en vväxlare.
    Frågan är väl om man måste använda vb växlare eller om det funkar precis lika bra som den sfinx säljer eller likn.
    Är det nån som vet skillnaden växlare emellan och om det spelar nån roll vilket fabrikat man väljer,,,i mitt fall.

Har förövrigt skickat en förfrågan på komplett solpaket till sfinx, skall bli spännande att se vad det landar på.

lycka till med din anläggning!!

vh Simon

8. S
    Medlem Nivå 6
    jag har mkt goda erfarenheter av Stig på Sfinx.
    Han är hjälpsam och svarar på mail även nu ett år efter affären.
    Han är inte dyr och jag vet ingen som skrivit att de är missnöjda med hans service i långa loppet.
    Visserligen är min anläggning inte optimalt fungerande men det beror nog mer på min envishet av att vilja ha solfångare i två väderstreck men i samma slinga, som visar sig kyla varann en del. PÅ eftermiddagen kyler östfångarna och ibland har morgonsolen inte orkat ge ngn värme pga västfångarna är kalla.
    Min tanke var inte att fångarna skulle sitta på samma slinga men en cost-benefit kalkyl av Stig och rörisarna gav denna lösning. Till saken hör att Stig gav mkt bra pris på rören - jag köpte 120 men betalade bara för 100.
    Kanske kommer rörisar att installera ngn slags ventil som gör att cirkulation inte sker vid höga skillnader mellan öst å väst solfångarna. Vi får se.
    Idag har solen givit 24 kwh - mkt bra tycker jag. VP har behövt 11 kwh, elpatron 0 och ett ilägg i kaminen ca 15 kwh. Det blir ca 50% fr solen för värme + vv till 5 pers i 250 kvm nytt hus.

9. M
    Medlem Nivå 2
    Har idag fått leveransen från Sfinx och jag är som ett barn på julafton. Många bruna lådor i olika former står nu i garaget = spännande.
    Blir montering förhoppningsvis under påsk. Det värmer ju knappast där de ligger nu.
    Återkommer med inlägg vartefter installtionen fortlöper.

10. templar
    Medlem Nivå 5
    Hur har det gått?

11. M
    Medlem Nivå 2
    Jo, det har gått.
    Efter lite sedvanligt installtionsstrul är nu grejjorna på plats.
    Jag har dock ännu inte bildat mig en bra uppfattning om huruvida det uppfyller förväntningarna eller ej.
    Det jag vet är att jag har svårt att få ut all luft ur sytem detta får till följd att jag inte får upp flödet till önskvärda 6liter/min. Känns som att det gömmer sig ganska mycket luft i flexsalangen räfflör i det ställer där slangen är monterad mer eller mindre horisontellt. Detta påverkar säkert effekten.
    Dessutom har jag en flack vinkel på solfångarna c.a 25grader vilket inte är optimalt så här tidigt på säsongen. Att det sedan mest är mulet och regnar gör säkert sitt till:D.
    Dock har jag förtsatta förhoppningar om att det skall kunna trimmas in och ge bra med värme.
    Kul är det iallafall att gå och kika på temperaturerna i systemet:).

12. P
    Medlem Nivå 3
    Spännande! Jag har själv idag fått mina 60 rör från sfinx och kan knappt bärga mig innan montage på mitt garagetak i 27 graders lutning. Kommer att gå mot en strömsnäs-tank 500 l med solslinga i. Får väl hoppas att det förbannade bygglovet droppar in snart...

13. P
    Medlem Nivå 2
    Luftningen har jag också upplevt som ett problem. Dock säger Stig på Sfinx att med tiden löses de små bubblorna i vattnet, så om du fått ut det mesta kan du vänta ett tag med att lufta igen, så skall man få ut allt. Jag har dock själv haft problem nu i vår med att styrningen inte drar igång pumpen när den skall, vilket får till följd att det "kokar", nja inte riktigt, men det har gått upp till 140 grader i kollektorn, och då fäller det ut luft i vattnet igen, så då är det bara att lufta på nytt och fylla på med mer vatten så att man får upp trycket igen. Vad kör du för tryck och vad har du för stighöjd?

/per

14. M
    Medlem Nivå 2
    Trycket har jag lagt på c.a1,6-1,8bar (beror lite på värmen i systemet). Stighöjden är c.a 6,5m.

15. P
    Medlem Nivå 2
    Ja, det är ju enligt rekommendationen, och samma som jag kör. 1,6 bar i "kallt" läge. Går gärna uppemot 2 när det är ordentligt varmt däruppe.