Byggahus.se

Nu är det fördel för köparna - dock marginellt

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 412 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 764 inlägg

Appendix

Husägare
    10-15% nedgång just nu i Sthlm enligt mäklare. Så jag skulle säga att det där är inaktuella siffror

• Laddar…
  3. J
    Husägare · Saltsjö-Boo · 822 inlägg

jocke31

Husägare
    Håller med. Frågan är hur långt ned priserna ska egentligen?

4. K
    Medlem · Västerbotten · 1 224 inlägg

Krille4

Medlem
    Baseras det på någon statistik eller är det en enskild mäklares uttalande?

/Krille

5. J

jocke31

Husägare
    • Laddar…
  6. J

jocke31

Husägare
  7. Appendix

Appendix

Husägare
    jag följer nästan alla öppna budgivningar i stockholms län för tillfället och det jag ser är i princip det som sägs i artiklarna.

Hus i de lantliga kommunerna i stockholms län har snarare gått ner med 20%. Om de ens säljs. Jag vet ett par objekt där ingen kommit på visningen.

8. J

jocke31

Husägare
    Kan bara hålla med. Vi har tittat på hus i fr a Saltsjöbaden (men även Lidingö/Täby) sedan i april/maj, och det kommer mycket få till visningarna, bud ligger som regel 1-1,5 miljoner under utgångspris och de som inte sänker priset lyckas inte sälja. Många objekt dras tillbaka och dyker upp igen ett par månader senare - till lägre pris.

Samma sak på lägenhetsmarknaden; mycket få personer på visningarna (även i innerstaden), priser som sänks, bud långt under utgångspris och många (inkl oss) som väljer att ta bort objekten från marknaden hellre än att sälja. Vi hade lite otur, vår granne sålde sin lägenhet i september efter ganska frisk budgivning där priset gick upp drygt 500 000 kr. När vi försökte sälja några veckor senare så var det tvärnit. Det högsta budet vi fick var 900 000 lägre än grannens pris, och då har vi en lägenhet i mycket bättre skick, med bl a nästan nytt Kvänumkök…

9. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 2 783 inlägg

nikasp

Husägare
    En kollega försöker sälja en lägenhet i Vasastan och ser också dåligt intresse. En stor orsak är att det är runt 300 objekt ute mot "normalt" kanske 100: https://www.hemnet.se/bostader?location_ids[]=473433 Det lär styra upp sig bara man har is i magen. Mindre roligt då de redan har köpt en ny lägenhet i samma område...

Jag tror att säljarna har lite för högt ställda förväntningar samtidigt som det skrivs mycket negativt som då påverkar köparna i omvänd riktning.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · Gotland · 1 183 inlägg

johd01

Medlem
    Jag ser försiktigare budgivning här på Gotland, men sedan går det upp ändå. Ett hus i närheten av oss gick upp 30% och såldes idag. Men Gotlänningarna är snåla, så det börjar alltid på underbud, så har det varit senaste åren.

Jag tror det framförallt är lägenheten, även här, som är enormt övervärderade. De kostar ibland lika mycket som villor och man har tagit större risk i.o.m föreningens utsatthet för räntor osv.

11. J

jocke31

Husägare
    Intressant. Ja, jag såg att utbudet är åtminstone 50% högre än det varit samma period de senaste åren. Allra trögast verkar det dock gå för lite större/dyrare objekt. Jag filtrerade din lista ovan på över 100 kvm, där fanns 33 objekt till salu - men av dessa är det endast 4 där budgivning pågår. Och buden är rejält låga.

12. Appendix

Appendix

Husägare
    Riksbanken har en del intressanta siffror tillgängliga där ,man kan se på belåningsgrad i relation till förhållande till bruttoinkomst.
    I sthlm har folk i snitt 500% belåning i relation till hushållets bruttoinkomst. Ett amorteringskrav baserat på skuldkvoten skulle därmed slå på en stor del av låntagarna.

Dessutom börjar folk inse att räntorna kommer att gå upp. Även om inte reporäntan går upp kan externa faktorer höja bankernas upplåninskostnader. Något som vi låntagare direkt kommer att få betala.

Just nu är det som sagt stor osäkerhet på bostadsmarknaden och jag tror att det är svårt dra några slutsatser (Då de som kan antagligen väntar med att sälja). MEN. Vi kan nog dra slutsatsen att toppen passerades i maj/juni och nu kommer en sättning. Hur stor den blir kan vi bara spekulera om. Men att säga att den är "liten" är nog att försöka luras. (10% av 4 miljoner är 400.000. Så jag undrar för vem det är lite pengar...)

• Laddar…
  13. J

jocke31

Husägare
    Det är den klassiska ekonomiska teorin om förlustaversionen som sätter in när priserna sjunker. Att människor ogillar att förlora mycket mer än de gillar att vinna.

I en mening så kan en person sägas ha ”förlorat” 400 000 när priset för försäljningen blev så mycket lägre än när grannens lägenhet såldes för 4 miljoner. Å andra sidan kanske lägenheten köptes för 1,5 miljoner och såldes för 3,6. Så man skulle i det fallet också kunna se det som en vinst på 2,1 miljoner.

• Laddar…
  14. Appendix

Appendix

Husägare
    Absolut. Och en anledning till att det inte bara blir guld och gröna skogar för den som vill köpa. För rörligheten kommer på kort sikt minska kraftigt nu.

Jag räknade hur mycket vinst jag har även om priserna gått ner 25%. Och det är en väldig massa pengar det handlar om ändå...

• Laddar…
  15. T
    Husägare · Stockholm · 4 062 inlägg

twoody

Husägare
    Var någon stans har priserna gått ner 25%?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.