Byggahus.se

NTR-impregnerat virke och 20 års garanti - vad är den garantin värd?

1. T
    Medlem · 74 inlägg

tommyb

Medlem
    Har reklamerat virket till mitt trädäck om ca 60 kvadrat, som vi lät en hantverkare bygga i april 2008

Noterade för ett tag sedan, att trallen ruttnat vid en av de rostfria skruvarna, och jag kunde pilla bort ett stycke av trallbrädan med fingrarna.

Detta är byggt enligt - som jag kan bedöma - konstens alla regler, men nu kan jag ju tycka att det är märkligt att en bräda kan ruttna efter ca 9 år!? (Virket är 28x120 norrlandsvirke av bästa NTR-kvaliteten, enligt bygghandeln)

Det är i princip bara en bräda som ruttnat en bit av, men HUR ska jag veta i vilket skick de övriga 60 kvadraten befinner sig i? En del ligger under takutsprång där det inte regnar normalt sett, och där ser det naturligtvis bättre ut. Ska jag t.ex. tolerera att man baar ersätter en enda bräda, eller hur ska jag agera här?

Har ännu inte fått något svar från min bygghandel ännu, men har någon annan gjort samma typ av reklamation, eller har erfarenheter av HUR man hanterar en sådan reklamation???

Så här skriver Svenska Träskyddsföreningen i sin reklam:

Kvalitetskontroll & 20-års Rötskyddsgaranti
    Svenska Träskyddsföreningens medlemsföretag utlovar 20-års rötskyddsgaranti på NTR-virke till konsumenter.
    Garantin omfattar NTR-klasserna A och AB impregnerade med vattenbaserade kopparmedel.

2. T
    Medlem · 74 inlägg

tommyb

Medlem
    Som tur var hade jag fakturan från bygghandeln kvar, så att jag kunde påvisa exakt VAD jag hade köpt, och NÄR i tiden detta skedde.

Har alla koll på att man ska spara dessa fakturor i minst 20 år vad avser NTR-impregnerat virke???

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 74 inlägg

tommyb

Medlem
    Enligt Svenska Träskyddsföreningen:

Hur fungerar Rötskyddsgrantin?
    Garantin ersätter belopp upp till 100 000 kr och omfattar rötangrepp. För att garantin ska gälla måste användarinstruktionerna avseende NTR A och AB ha tillämpats. Garantin omfattar bara konsument- användning och lämnas av medlemsföretagen i Svenska Träskyddsföreningen.
    Kom ihåg att begära garantisedel.

4. K
    Självbyggare · Skåne · 2 575 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Spännande håll oss uppdaterade! Håller på med nytt trallbygge som förhoppningsvis ska ligga i 20 år. Ska se om de har garantisedel på byggmax :)

5. K
    Självbyggare · Skåne · 2 575 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Hur har det gått? Vad svarade bygghandeln? Är garantin värd pappret som de tryckt den på?

6. T
    Medlem · 74 inlägg

tommyb

Medlem
    Jag väntar fortfarande på svar.......

7. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Tror det kan spricka på det med konsumentanvändning. Du har ju haft en snickare som byggt altanen. Har du även garantisedeln. Hoppas du får till det.

8. T
    Medlem · 74 inlägg

tommyb

Medlem
    Det finns ingen garantisedel - har aldrig sett någon sådan - däremot fakturan från köpet

9. L
    Medlem · Västragötaland · 175 inlägg

Ludde76

Medlem
    Lyfter denna tråden.

Är väldigt intresserad hur det gick med detta då jag befinner mig i samma situation.

10. T
    Medlem · 74 inlägg

tommyb

Medlem
    Jag har faktiskt inte ännu (21/5 2018) fått något slutgiltigt svar från bygghandeln som i sin tur pratar med den virkesleverantör som från början levererade materialet/trallen.
    Dock fick jag ganska tidigt ett löfte från bygghandeln, att jag av dem direkt kunde få 2 st trallbrädor istället för de två som var mest angripna av röta.
    Vid det tillfället svarade jag dock att jag ville vänta på ett slutgiltigt besked från virkesleverantören.

Nu har det snart gått ett helt år, så jag ska stöta på återigen.

Summa summarum: Ingen vidare "kundservice"; om man säger så.....

11. L
    Medlem · Västragötaland · 175 inlägg

Ludde76

Medlem
    Ok, tack för uppdateringen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.