14 621 läst · 118 svar
15k läst
118 svar
Normcentral i plåt blir spänningssatt
Farstatjej90 skrev:
Jag lägger ner detta. Är rätt övertygad att de som vill förstå vart jag vill komma med mina inlägg nog fattar.Farstatjej90 skrev:
Kom ihåg att det alltid är innehavaren av en anläggning som är elanläggningsansvarig. Gäller den som råder över anläggningen (hyr eller äger) Och alltså ansvarig att anläggningen är säker för person och egendom.
Alltid enklare att hänvisa till att man anlitat en auktoriserad elektriker för att utföra elarbeten i fastigheten. Än att hänvisa till tips man fått från något forum och gjort jobbet själv. Om det någon gång skulle hända något.
Klokt tänkt! Detta är antagligen forumets mest sönderdebatterad fråga och sannolikheten att något nytt skulle komma fram är nog låg.F Ford50 skrev:
Ja det vill vi försöka undvika och därför är det tur att många här delar med sig av ofta väldigt djup kunskap!F Ford50 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 54 649 inlägg
Jag är trots mitt "namn" inte jättepigg på att man som hempulare byter ut eller bygger elcentraler. Och framförallt inte om man är nybörjarnivå. Det finns för många möjliga fallgropar som man inte har en aning om att hålla koll på.
I ett fall som det visade sig som här, att man byter ut en central mot en som är "identisk", så håller jag med om att det är inte mycket som kan bli fel, om man är någorlunda tekniskt kunnig. MEN om man nu är nybörjare hur kan man veta att den central man byter till verkligen funktionsmässigt är identisk? Beroende på hur mycket nybörjare man är, så har man kansek inte koll på hur en trefasgrupp fungerar, att dte måste vara tre OLIKA faser som matar, bara som exempel på relativt triviala tänkbara kunskapshål.
Som exempel: En elektriker jag anlitade för centralbyte hemma lyckades med mästerverket att lämna efter sig glappande anslutning mellan fasskena och jordfelsbrytare, på två olika jordfelsbrytare, på två olika sätt. Detta är inga fel jag skulle ha gjort om jag hade hempulat, men han lyckades få skenans gaffel att ligga ovanpå skruven i klämman istället för under den. Det är ett fel jag överhuvudtaget inte kunde föreställa mig att det var möjligt. Jag upptäckte det efter två år... På den andra jfbn låg skenan rätt, men skruvarna var inte spända, det upptäckte jag direkt samma kväll (det blixtrade).
Den här typen av fel gjorde alltså en 65 årig elektriker (egen firma, egen ABL) som skulle gå i pension några månader senare, jag är övertygad om att en hempulare skulle kunnat göra samma fel, även om jag är relativt säker på att just jag inte skulle missat själv. men det där med skenan som missar skruvarna helt, hade jag inte en tanke på att det överhuvudtaget var möjligt, jag hade redan kontrollerat att skruvarna var spända (efter upptäckten på den andra jfbn), men missade att skenan inte låg under skruven. OM jag hade monterat skenan är jag dock rätt säker på att jag skulle ha reagerat
Men sådant får mig att fundera på vilka mer fel som jag överhuvudtaget inte kan föreställa mig är möjliga att göra.
Och även om just det fel jag beskrev gjordes av en erfaren elekrtriker så är jag övertygad om att risken för sådana här "omöjliga" fel är större ju mindre erfarenhet man har.
I ett fall som det visade sig som här, att man byter ut en central mot en som är "identisk", så håller jag med om att det är inte mycket som kan bli fel, om man är någorlunda tekniskt kunnig. MEN om man nu är nybörjare hur kan man veta att den central man byter till verkligen funktionsmässigt är identisk? Beroende på hur mycket nybörjare man är, så har man kansek inte koll på hur en trefasgrupp fungerar, att dte måste vara tre OLIKA faser som matar, bara som exempel på relativt triviala tänkbara kunskapshål.
Som exempel: En elektriker jag anlitade för centralbyte hemma lyckades med mästerverket att lämna efter sig glappande anslutning mellan fasskena och jordfelsbrytare, på två olika jordfelsbrytare, på två olika sätt. Detta är inga fel jag skulle ha gjort om jag hade hempulat, men han lyckades få skenans gaffel att ligga ovanpå skruven i klämman istället för under den. Det är ett fel jag överhuvudtaget inte kunde föreställa mig att det var möjligt. Jag upptäckte det efter två år... På den andra jfbn låg skenan rätt, men skruvarna var inte spända, det upptäckte jag direkt samma kväll (det blixtrade).
Den här typen av fel gjorde alltså en 65 årig elektriker (egen firma, egen ABL) som skulle gå i pension några månader senare, jag är övertygad om att en hempulare skulle kunnat göra samma fel, även om jag är relativt säker på att just jag inte skulle missat själv. men det där med skenan som missar skruvarna helt, hade jag inte en tanke på att det överhuvudtaget var möjligt, jag hade redan kontrollerat att skruvarna var spända (efter upptäckten på den andra jfbn), men missade att skenan inte låg under skruven. OM jag hade monterat skenan är jag dock rätt säker på att jag skulle ha reagerat
Men sådant får mig att fundera på vilka mer fel som jag överhuvudtaget inte kan föreställa mig är möjliga att göra.
Och även om just det fel jag beskrev gjordes av en erfaren elekrtriker så är jag övertygad om att risken för sådana här "omöjliga" fel är större ju mindre erfarenhet man har.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 488 inlägg
Jag tolkar dig som att du själv inte har kunskapen att yttra dig om utförandet av detta centralbyte, TS kunskaper och de relevanta råd som getts i tråden, utan du tycker bara att det är skrämmande för att du inte förstår och därför vill hänvisa till kraven på behörighet. Tack, vi känner till dem. Om du har hängt här på forumet i 5 år så borde du ha sett det.F Ford50 skrev:Är ju inte jag som hittat på vilka regler som gäller. Tyckte det var enklare att TS läste själv på elsäkerhetsverket.
En lekman får ej byta elcentral då den tillhör den fasta installationen. Enbart uttag och strömbrytare upp till 16A får bytas om man har nödvändig kännedom.
Kan tycka det är rätt skrämmande att personer som inte verkar ha särskilt mycket mer kunnande än TS ger tips och hejar på.
Har både varit på fältet och skruvat,projekterat och varit projektledare i elbranschen i snart 25år. Har även behörighet och varit elinstallatör för regelefterlevnad under ett flertal år. Så tycker mig ha rätt bra koll även om man aldrig blir fullärd.Bo.Siltberg skrev:
Jag tolkar dig som att du själv inte har kunskapen att yttra dig om utförandet av detta centralbyte, TS kunskaper och de relevanta råd som getts i tråden, utan du tycker bara att det är skrämmande för att du inte förstår och därför vill hänvisa till kraven på behörighet. Tack, vi känner till dem. Om du har hängt här på forumet i 5 år så borde du ha sett det.
Och ja jag har haft en användare på forumet i några år men främst för att kunna se bilder som folk lagt upp. För inspiration i byggprojekt. Var av ett rent misstag jag råkade se denna tråd. Och ännu större misstag att skriva.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 488 inlägg
Jamen, kan du inte hjälpa till då istället för att klaga? Vi behöver mer folk som kan hjälpa till. Har du några relevanta råd till TS eller saker som är felaktiga i denna installation (som inte redan nämnts)? Att folk gör saker som är behörighetskrävande är något vi får leva med. Här ser vi till att utförandet blir bra.F Ford50 skrev:Har både varit på fältet och skruvat,projekterat och varit projektledare i elbranschen i snart 25år. Har även behörighet och varit elinstallatör för regelefterlevnad under ett flertal år. Så tycker mig ha rätt bra koll även om man aldrig blir fullärd.
Och ja jag har haft en användare på forumet i några år men främst för att kunna se bilder som folk lagt upp. För inspiration i byggprojekt. Var av ett rent misstag jag råkade se denna tråd. Och ännu större misstag att skriva.
En aspekt som talar för att en "hempulare" kan göra ett bättre jobb än en yrkesverksam i vissa fall är att man kan lägga mer tid på jobbet. En yrkesverksam har oftast inte tiden att fråga på ett forum för att slutföra ett visst moment.H hempularen skrev:
Inte riktigt samma sak men du kan gärna få skaffa en en forum del för oss som tycker det blir lite rörigt bland kommentarerna när vi glada amatörer ska diskutera VVS relaterade frågor och besserwissrarna kommer fram..F Ford50 skrev:
Tror inte elektriker frågar på forum vid problem man frågar nog en annan elektriker kollega om råd. Sen om nåt skulle hända som en hemmapulare har installerat t.ex. ny central så täcker sannolikt ingen försäkringM merbanan skrev: