Byggahus.se
Hej. Har ett mogården jag fick slutet på sommaren 2006. Hygrometern brukar visa runt 55 och har varit nere och kollat avfuktaren ett par gånger. Har inte justerat det som hjältevad ställde in utan låtit det vara. Den står alltid och surrar på full effekt. Kan man sänka effekten lite så att den inte drar ström hela tiden. Samt vrida lite moturs så att den inte går igång vid så låg luftfuktighet?

Vad är normalvärden man ska ligga på i grunden?

Du bör ligga under 70% Relativ luftfuktighet i en krypgrund.
Hygrometern larmar vid 85%

Hur avfuktaren fungerar kan du hitta på (DC10)
http://www.eveco.se/prodinfo/bruksanv/ovrigt/EbacAmcor.pdf

Jag skulle inte rekommendera att du skruvar på avfuktaren men:
Justering fläkthastigeten till läge 1 ger kanske en besparing på 30W (men läge två behövs).
Avfuktningsfunktionen är den som förbrukar mest effekt och så länge du ligger under 70% ska allt vara OK.

Men om jag inte justerar så kommer den alltid stå och gå på full effekt och inte ha så lång livslängd. Jag hade fått för mig att den mer var i reserv.

sssckr skrev:
Men om jag inte justerar så kommer den alltid stå och gå på full effekt och inte ha så lång livslängd. Jag hade fått för mig att den mer var i reserv.
Fick rådet av Hjältevad att mätaren ska stå mellan 6-7.

Hej sssckr,

Jag rekomenderar att ta kontakt med "din" byggledare via vår entreprenadavdelning för att reda ut begreppen. Han har erfarenhet hur din avfuktare ställdes in i utgångsläget och är bäst lämpad att vägleda dig.

Mvh
Patrik Bergman
Säljstöd-Hjältevad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.