Byggahus.se

Normal vägbredd - vägservitut?

663 läst  13 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Vad är en normal bredd för bilväg till bostadshus? Är det några särskilda tekniska detaljer som borde specificeras i vägservitut?
    Det ligger en tvist bakom förrättning så viktigt att så lite som möjligt lämnas öppet för tolkning i efterhand.
    Tacksam för synpunkter!

2. H
    Medlem · Nivå 5
    Räddningstjänsten ska kunna ta sig fram vid brand. Så en lastbil ska kunna köra på vägen.

3. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
  4. T
    Medlem · Nivå 11
    Vill du ha vägen smal eller användbar? 5meter vägservitut gör att det går att mötas,parkera om bilar anlägga dike m.m

Jag har 5m servitut för min väg och ser inga nackdelar med det

Redigerat 16 aug 11:41
  5. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Vid snöskottning bör snön hamna inom servitutet.

6. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Det hänger väl ihop med den här tråden, så det är nog inte fritt val hur brett det blir.

Hoppas det går bra och ni kommer vidare! (y)

7. harry73
    Allvetare · Nivå 22
  8. S
    Medlem Nivå 3
    Japp. Lantmätaren vill att vi lämnar in ett förslag på vägbredd. Så viktigt att det blir rätt och rimligt .

9. D
    Medlem · Nivå 19
    Med hänvisning till utryckningsfordon och sophämtning är 3m vägbana rimligt. Sedan behövs nog minst en meter på var sida för avvattning och slänter. Så ett vägutrymme på 5m är nog rimligt.

10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Vet inte hur lång vägen är, men är den mer än ett par-tre hundra meter kan det vara vettigt att få till en mötesplats också.

11. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Tre meter vägbana, lika mycket för diken, så runt 6 meter. Om du har vägen där det driver eller snöar mycket kan du behöva nån meter till.

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    4m tycker jag är ganska lagom, ska det få plats med möte 5m

13. D
    Medlem · Nivå 19
    5m vägutrymme räcker knappast för möten. Du menar bredd på vägbanan va?

14. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Kan ju inflika att stuggrannens servitut var sex meter, det vart för smalt när han skulle in med 24meters ekipaget på vintern när det kommit lite snö. Kom inte runt i kurvan. Nu är det 8 meter vill jag minnas.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka