Byggahus.se

Normal placering av uttag till spishäll/ugn

1. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem
    Hej

Jag ska koppla in en spishäll och ugn i samma skåp så att säga.

Alltså skall hällen sitta montera ovanför en inbyggnadsugn. Detta borde vara en ganska vanlig installation.

Ugnen skall kopplas till ett vanligt 1-fas uttag, så det är det ju inget konstigt med, och hällen drivs med 2x 230 volt. två faser, nolla och jord. Inget konstigt med det häller...

Jag antar att den ska kopplas in i en dosa, men vart placerar jag bäst dosa och uttag för ugn? Man vill ju ha möjlighet att komma åt dem om man skall koppla om/byta något. Har funderat på att sätta dem i skåpet bredvid, men det går inte eftersom skåpen på var sida om häll/ugn och lådsektioner.

Tacksam för tips...

/Jonas

• Laddar…
  2. snaggletooth
    Medlem · F · 5 147 inlägg

snaggletooth

Medlem
    Enligt standard placeras spis-anslutningen/uttaget c:a 300 mm över golv, så det lär nog funka för dig också.

3. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem
    Det gäller alltså även i ett skåp bakom inbyggnadsugn? Ska jag placera dosa för hällen där med?

4. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 900 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Ja.

5. C
    Anonym

cheetah1

Anonym
    Några 300 mm funkade defenitivt inte hos oss, vi fick ha två utanpåliggande perilexuttag till häll och ugn, och dom byggde så mycket så vi fick sätta dom i luftspalten mellan ugnen och hällen för att det skulle gå att skjuta in ugnen helt.

6. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem
    Min ugn ska kopplas i vanligt uttag med enfas 220.volt, men hällen ställer till det lite.

Skulle det funka/vara ok att montera en vanlig apparatdosa i bak på skåpet bakom ugnen med täcklock med kabelutlopp och sedan koppla ihop hela härligheten (läs hällen) med fyra wago 222 i dosan?

7. N
    Medlem · Södermanland · 93 inlägg

Nalleboda

Medlem
    Drar inte ugnen mer än 10A då? Så den måste ha 2.5mm2?

• Laddar…
  8. C
    Anonym

cheetah1

Anonym
    Nja, man måste väl ha någon form av dragavlastning på kabeln isåfall. Det finns väl speciella kopplingsdosor för infällt montage med dragavlastning i (för mjuk kabel då). Vad är det för fel på perilex annars, så kan du koppla loss ugnen lätt och rulla ut den?

9. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 900 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Han har inte sagt något om 10A...

//Patrik

10. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem
    Ugnen har som jag sagt tidigare en vanligt 220-volt enfas stickkontakt, så där får det bli ett vanligt vägguttag, men frågan är om man kan/får sätta det direkt i skåpetstommen bakom ugnen. Om det är tillåtet/möjligt så kan jag fälla in en vanlig apparatdoas för stickkontakten till ugnen och en apparatdosa för en infälld anslutningsdosa till hällen.

Ugnen/hällen sitter i en köksö, så det finns alltså ingen vägg bakom att placera uttagen i som jag hade gjort annars.

Vad gäller enkel urkoppling så finns ju inte direkt det behovet för hällen eftersom den ändå är limmad i bänkskivan.

Tänkte sedan sätta en låsbar allpolig säkerhetsbrytare vid elcentralen för att kunna göra hällen strömlös.

11. snaggletooth
    Medlem · F · 5 147 inlägg

snaggletooth

Medlem
    Jadå, du kan sätta infällda apparater där det passar.

12. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem
    OK.

Då får det bli ett "vanligt" envägs infällt uttag + en infälld kopplingsdosa i backstycket på skåpstommen...

/J

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.