"Normal" betalning för nybygge?

15k läst  65 svar

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej! Håller på och tittar på om jag och sambon har möjlighet till att bygga hus. Vi har i dagsläget Nordea och hade ett avtalat möte med dem tidigare idag. Det slutade med att de ville ha en amortering på 2% och sedan ca 5% i låneränta. Är det här normalt för nybyggnation? Amorteringen är jag helt klart med på sedan de nya kraven kom, men tycker vi har fått en väldigt hög låneränta med tanke på vår situation. Vi vill låna 2.3-2.4mkr.
    Vi har hittat en tomt som kostar 103tkr och letar efter ett av de "billigaste men ändå stabila" husen men vart man än letar så får man åtminstone betala 2.1mkr för en totalentreprenad..

2 personer med fast inkomst. 23400 + 26500 i inkomst.
    Inga övriga lån eller krediter.
    Kontantbetalat lägenhet på 200.000 som beräknas kunna säljas för närmare 300.000.
    Handpenning på 15% betalas kontant självklart och vi kommer även kunna skjuta till med ca 100.000 utöver det.
    Anser inte att vi är några högriskpersoner då vi lätt skulle kunna betala 15 laxar i månaden på ett lån om så skulle behövas.

Hade ett onlinemöte med en kille som satt ca 100mil härifrån. Kan sådant påverka? Vi bor i en småstad (10t invånare) men området som vi vill bygga vid ligger i ett populärt nybyggnadsområde med Göta Kanal som baksida. Jag är verkligen inte speciellt ekonomiskt kunnig och vet inte om jag har skrivit med det som behövs för er att göra en egen bedömning men jag hoppas kunna få någon sorts vägledning.

• Laddar…
  2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Låneräntan är nog räntan på byggkreditivet, alltså det lån ni har medan ni bygger. När bygget är klart skrivs det om till ett vanligt bolån med de räntor som gäller för sådana då (idag borde man känna sig lurad om man betalar över 1,5 %, men sånt ändras förstås).

Anledningen till att byggkreditivet är så mycket dyrare är att det närmast är ett lån utan säkerhet – det finns ju alltid en risk att bygget går över styr.

Kan egentligen inte uttala mig om räntenivån på byggkreditivet, men extremt hög är den nog inte.

3. V
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar! Tråkigt att inte banken kan informera om sådant bara då det känns rätt avgörande om det bara är under en tidsperiod som man betalar så ”hög” ränta. Övergår lånet till ettvanligt bolån när husbygget är färdigt så blir det ju helt andra kostnader. Om inte räntorna har stigit i höjden då såklart..

4. M
    Medlem Nivå 7
    Vi betalar 3% i ränta på vårt byggnadskreditiv, och det verkar vara rätt högt. 5% känns som ett rån. Vi har SEB. Där behöver man minst 20% i insats när man projekterar, vilket är sunt. Ett husbygge blir aldrig billigare än man trott, snarare hundra tusentals kronor dyrare.

Så ta höjd för det. Det handlar inte längre om tio tusen hit eller dit, utan ni måste kunna hantera överraskande kostnader på det tiodubbla.

5. D
    Medlem · Nivå 16
    Villbyggavillan: Vet du inte vad det är för lån det är du diskuterar med banken?

6. V
    Medlem Nivå 1
    Handläggaren nämnde bara bolån. Ingenting om byggkreditiv. Då tycker inte jag det är helt klart för någon som är lite nybörjare inom ämnet.. han menade säkert byggkreditiv fast han pratade om ett sk ”huslån”. Med dom orden.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Låter som ett missförstånd.

Banken räknar med en hög ränta, ofta 7% när man gör kalkylen över hur mycket du har möjlighet att låna. Jag tror att 5% är deras "elaka" kalkylräntra i det här fallet. Alltså en ränta som du måste ha råd att betala.

Att du sedan i praktiken får en ränta på 1,5 - 2% i nuläget är en annan sak. Men OM räntan går upp så vill banken se att din ekonomi tål en så hög ränta.

Om du skall bygga så behöver du ett byggkreditiv, som dels har en lite högre ränta än vanliga bolån, dels brukar där vara en avgift som en "extra ränta" som räknas som procent på kreditivets totala storlek, alltså en "ränta" som du får betala även för pengar du ännu inte lånat.

8. L
    Husägare · Nivå 4
    Ta förnyad kontakt med banken och kanske även en till bank så borde du få svar på dina frågor.

9. G
    Medlem Nivå 1
    Jag själv var med om en liknande situation. Jag och min sambo skulle bygga nytt efter försäljning av vårt tidigare hus. Min uppfattning tidigare var att det gick att lösa med ett bolån, men så blev inte fallet.

Vi fick än så kallade byggkredit på runt 3% i ränta av SEB - vet att det är lite högre än bolån, men som folk säger här har banken ingen säkerhet. Huset vi byggde blev däremot lite dyrare än vi tänkte, då kunde ingen banken ge oss mer i byggkredit och erbjöd oss istället ett vanligt lån utan säkerhet (blancolån) på 6% i ränta. Det kändes rätt saftigt ärligt talat så vi kopplade in några som heter Sambla som jämförde massa banker istället. Vet inte om det finns några andra nackdelar, men vi la oss på 4% istället, så de verkar vara bättre än SEB.

Det enda jag kan rekommendera dig är att om det blir dyrare än du tänkt - betala för bövelen av de dyra lånet snabbt, annars kommer det bli väldigt kostsamt i längden!

10. T
    Medlem Nivå 1
    Vi har precis byggt nytt i Östergötland, Skänninge närmare bestämt.
    Vi har Nordea och då vi valde att bygga med Smålandsvillan fick vi en ränta på Byggkreditivet på 2.05% och det har inte varit några problem. Det finns samarbete mellan hustillverkare o Nordea (går att hitta på Nordeas hemsida).
    Föreslår ett nytt samtal till Nordea och diskutera "Byggkreditiv".
    Än så länge ligger vi ca 20-50 tkr + då vissa saker blivit billigare än kalkylen.

11. S
    Medlem Nivå 2
    Har suttit i samma möten och de 5% eller till och med 7% är det man mäter eran/våran ekonomi emot. De har en mall med levnadskostnader som man sedan adderar existerande lån och annat till för att sedan se om ni har pengar över om räntan stiger till 5% eller 7%.
    Det är inte det som ni skall betala utan det som man "kalkylerar emot". Ni måste alltså ha råd att betala en ränta på 5% och ha pengar över till det som finns i kalkylen för levnadsomkostnaderna och ha pengar över.

Om ni snackar med en på distans och det inte lirar så be att få träffa någon på ett lokalt kontor öga emot öga...

12. RickardE
    Medlem Nivå 2
    Vi har ca 2% på byggkreditiven (nuvarande 3mån ränta när vi väl börjar) hos Nordea.
    Ryktas dock att man har fördel om man bygger med någon av deras samarbetspartners. Vet dock inte om det är sant. (Eksjöhus, Myresjöhus, Smålandsvillan & Älvsbyhus)

Byggkreditiven kan vara lite krångliga och alla erbjuder det inte. Dock så kan du ju alltid höra dig för med andra typ Swedbank, handelsbanken, Länsförsäkringar.... Kostar inte att fråga ;) Men du kan spara ;)

• Laddar…
  13. K
    Medlem · Nivå 10
    Hu. Känns rätt skönt att man kunde betala bygget kontant. Är lönen ni nämner efter skatt. I annat fall låter det som en rätt kass lön för svensk medelklass. Då kan jag förstå att banken är skeptisk.

14. T
    Medlem · Nivå 5
    Först tror jag inte dessa 5% är räntan banken räknar att ni ska ”kunna” klara av som vissa påstår, kalkylräntan ligger på 8% hos nordea, likaså tex seb, handelsbanken. Så dina 5% är antagligen räntan för byggkreditivet.

Vi fick 2.5-3% i ränta på byggkreditivet, vilket det alltid är vid nybygge (alla banker vi kontaktat). Men vi tjänar också mer än er, samt att vi har 40% i insats.

Det som ger er så höga ränta är antagligen; hög belåningsgrad, relativt låga löner samt att just banken måste få ihop kalkylen mot 8% i ränta, då ökar bankens risk.

Kan tillägga som svar på din fråga: vi ficken ingen bra uppfattning om bankerna per distans samtal, vi valde att träffa alla bankerna på kontor. Kändes väldigt fyrkantigt på telefon.

Redigerat 17 jul 23:02
    • Laddar…
  15. H
    Medlem Nivå 2
    Jag betalar 1.9% på mitt bygg kreditiv. Så 5% är åt helvete för mycket, kolla med en annan bank är ett tips.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: