Byggahus.se

Nordpeis gjutjärnskamin - Vega

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har installerat en Vega Nordpeis gjutjärnskamin. Är det några som har några tips om hur man skall elda och dyl.

Hittar inte många tips om gjutjärnskaminer ....

http://www.nibefire.eu/se/nordpeis/vega.asp står Effekt 1,5 – 9kW.

Hur vet jag om jag eldar för mycket ?

/H.E

2. K
    Medlem Nivå 7
    Gjutjärnskaminer skiljer sig inte så mycket från andra fastbränslepannor/kaminer/ugnar: Elda med full förbränning.

Tänd med lite papper, småstickor och ett par tre mindre vedträn, låt elden ta sig rejält (ha gärna luckan öppen med en liten springa de första minuterna om draget bli bättre då). Lägg sedan in några större vedträn och justera spjällen så att lågorna är ljusa och kraftiga (ej rödgula, svaga och sotande). Problemet med de flesta kaminer är att de har för hög effekt i förhållande till rummet och att det därför blir alldeles för vamt om man eldar effektivt. Men att snålelda genom att ha för lite ved och/eller alltför lite tilluft ger dålig verkningsgrad, mycket sot och i värsta fall tjärbildning som kan ge skorstensbrand på sikt.

Att elda för häftigt med en kamin innebär nog att den börjar rödglödgas eller att rökgastemperaturen blir för hög (över 300 grader) och därmed kanske även yttemperaturen på skorstenen.

Men bäst lär du nog känna din egen kamins egenskaper genom erfarenhet. Elda dock lite försiktigt med små brasor de första gångerna så att kaminen eldas in och "sätter sig".

3. H
    Medlem Nivå 1
  4. H
    Medlem Nivå 1

Hur mycket ved ?

Hej,

Har nu kört 3 brassor i kaminen.
    Hur mycket ved brukar ni använda per dag eller veckan ?

Jag har testat med björkved och ved-briketter.

Ved briketterna ( 2 x 1 kg) brinner ut på 1-2 tim. Normalt eller eldar jag för kraftigt ?
    Björken är lite svårare att mäta.