Byggahus.se

Noob behöver hjälp med pelletskonvertering

1. M
    Medlem · Stockholms · 13 inlägg

mårre

Medlem
    Jag har nyligen köpt ett litet ombyggt och tillbyggt torp. Orginalhuset är i timmer. Källare grävdes ut på 40-talet. På 60-talet inredde man vinden och på 80-talet gjorde man en utbyggnad i ett plan längs långsidan. Utbyggnaden har vardagsrum och inglasad uteplats. Byggytan är 75 kvm och boytan 85 (massor med yta går bort på andra våning). Isoleringen i taket är tunn.

Pannan är en CTC Elcombi. Oljeeldningen är bortkopplad. Pannan har gåt på el senaste 10 åren. Sotarn har varit här och hittade inga fel.

Pannan är har usel verkningsgrad, men jag tänker inte försöka byta den i år, jag vill inte riskera att stå utan uppvärming i vinter.

Planen är att installera en pelletsbrännare, ett veckoförråd och lite automatik.

Min kompis Andreas säger att det är bra att elda mot en ackumulatortank. Den kan jag ju skaffa nästa år om det blir trassel i vinter.

Alla råd är välkomna.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    En påbyggnad av pellets , går det på den pannan och vilken sorts brännare passar den , har du kollat upp det , det finns manualer för varje brännare , pellets går att elda mot huset om den är stor i vattenmängd , ( troligtvis är den det , eftersom den gått på olja ) brännaren är termostatstyrd , tror din panna hur cirkpump och shunt ( shunten kanske är handstyrd ) lite besvärligt att springa och ändra vid olika väderlek , annars blir det för kallt eller för varmt , då är en automatshunt perfekt ( kanske bara en motor och reglercentral behövs )

3. leby
    Medlem · Stockholm · 1 966 inlägg

leby

Medlem
    Jag satte in pellets i en oljepanna för 15år sen. Först med ett litet vecko förråd sen med 7m3 förråd och inblåst direkt från bilen. Tillslut tyckte jag tom att det blev för mycke krångel och bytte till bergvärme. Skulle inte idag överväga pellets, åtminstone inte i en oljepanna. Förmodligen funkar det bättre i panna byggd för pellets..

• Laddar…
  4. kulle
    Medlem · skåne · 1 915 inlägg

kulle

Medlem
  5. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
    Fördelen med pelletsvarianten är att man kan erhålla samma temperaturer i värmesystemet som tidigare vid oljeeldning. Inte alltid att värmepumpen med sina 40-45 grader orkar hålla värme i huset,särskilt om det har enrörssystem En pelletpanna är optimerad för pellets och har en genomtänkt askhantering. Vissa pannor räcker att uraskas 2 ggr/säsong medan en konverterad oljepanna oftast behöver uraskas varannan vecka. Att förse dem med 1- 1½ 16kgs säck/dygn är bara nyttig gym.

6. M
    Medlem · Stockholms · 13 inlägg

mårre

Medlem
    Tack för alla svar. Jag väntar till nästa år med konverteringen. I vinter ska jag elda med ved i min gamla panna. Hoppas den håller en vinter till.

Det får bli en ny panna också. Antingen bara pellets eller kombinerat med ved. Acktankar och solfångare finns med i planen också.

En kollega berättade om att hans svärföräldrar fick mögel på vinden efter att dom börjat med bergvärme. Ventilationen var ju beroende av att man använde pannan. Det blev ett helt nytt tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.