Ytterligare en i raden med spisfrågor...
En polare har köpt följande spis:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...yr&Selected=Specifications#tProductTabcontent
Det är norsk sladd på den som han inte ska använda utan han vill koppla in den på 3~ 400V. I manualen finns endast en överstruken bild som visar på inkoppling till 400V. Följer han den kopplingen så går säkringen. Kopplar han endast faserna och jord funkar spisen men han undrar då vad han ska göra med nollan. Jag tycker att även nollan borde kopplas in... Åtminstone har alla spisar jag kopplat haft både jord och nolla. Kan det vara så att nollan inte behövs?

Så här ser det ut bakpå spisen:

• kenneths nolla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt bilden på kopplingarna så ska den kopplas in via 2-fas+jord eller 3-fas+jord.
Alltså behövs ingen nolla. Vet att inte var någon nolla fram till gamla spisar förr i tiden eller att spisarna behövde det, men med nya brukar det vara det.
Detta är väl något budget-märke som sparat in på nolla...?
Om allt fungerar, ugn, plattor och lampor så behöver han inte bry sig om nollan. Klipp av änden på tråden och sätt en u-båt på den och stoppa tillbaka den i dosan.

Ok, så det kan alltså vara så att nollan inte behövs... Fast jag tycker ju att en spis borde ha nolla... Man lär sig nått nytt varje dag :)

Om alla faser är lika belastade flyter ingen stöm genom nollan, därför den inte behövs

Att den inte har nån nolla beror helt enkelt på att plattorna/värmeelementen är gjorda för 400V :), och nån belastnings-balans mellan faserna är den inte heller beroende av :)

Men t.ex. indikerings lampor och ugns lampan brukar ju normalt vara 240V. Trodde jag i alla fall.

Det fixas i 400V spisar med ett strömbegränsingsmotstånd.

hempularen skrev:
Det fixas i 400V spisar med ett strömbegränsingsmotstånd.
Där ser man.
:)

I princip kan man säga att en ren reaktiv last (vilket spisar brukar vara) inte kräver någon nolla.

snidan01 skrev:
I princip kan man säga att en ren reaktiv last (vilket spisar brukar vara) inte kräver någon nolla.
Hrm...:rolleyes: resistiv är det (reaktiv är motsatsen d.v.s. när spolar eller kondingar är inblandade)
Och om nollan behövs, beror fortfarande helt och hållet på vilken spänning spisen (eller va det nu må vara för nånting) är konstruerad för och har inget med reaktiv/resistiv last att göra.

Givetvis är der resistiv last som jag menade, det gick lite snabbt när jag svarade där.

Och nollans vara eller icke vara har som sagt ingenting med lastens typ att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.