Byggahus.se

Noggrannhet elmätare ?

1. V
    Nybyggare · Dalarna · 145 inlägg

Villa Minkhe

Nybyggare
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    7287251A-3D9B-4FC2-A09A-151A4ABC362A.jpeg
    950FB04A-B269-4D7C-A358-A8B37D62B703.jpeg

B971A390-1DAD-4AAF-97E4-CA54BA87B0A7.jpeg

Jag har mätt upp strömmen i resp fas genom elmätaren som nyligen blev installerad i centralen. Som ni kan se på bilderna så diffar inte amperen nämnvärt mellan tångamperemetern och mätaren men omräknat i effekt så blir värdena väsentligt olika. Är mätaren i skåpen inte så tillförlitligt vid omräkning från ström och spänning till effekt ?

Spänningen enligt mätaren var 241V vid tillfället vilket skulle resultera i 207W och inte 110W över den fasen. Någon som har en förklaring till detta fenomen ?

2. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 449 inlägg

PNO

Medlem
    Du kan inte räkna som du gör för växelström.

För likström gäller att P=U*I.

Men för växelström så är måste du också ta hänsyn till om spänningen är i fas med strömmen. Att bara multiplicera spänning och ström ger den skenbara effekten.

Den aktiva effekten fås som P=U*I*cos(fi) där (fi) är skillnaden i fasvinkel mellan ström och spänning. Elmätare mäter aktiv effekt. Mäter du ström och spänning separat så får du således den skenbara effekten.

• Laddar…
  3. V
    Nybyggare · Dalarna · 145 inlägg

Villa Minkhe

Nybyggare
    Tack för ett bra svar ! Då får jag helt enkelt mäta strömmen när jag söker förbrukare och inte bry mig i att räkna om och jämföra förbrukningstal.

Tack, då var denna frågan ur världen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.