Byggahus.se

Nöjda med kundkraft.se?

72k läst  60 svar

  1. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Vill ha rörligt elpris och orkar själv inte sitta och hålla koll på var elpriserna är bäst.

    Är det någon som använder kundkraft.se och är nöjd?
    Finns det några fula avgifter eller annat strul att tänka på?

    Har ett nybygge med Vattenfall som leverantör av elnätet.
     
  2. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Hört några som använt de och varit nöjda.

    Fler åsikter känns fortfarande lite oprövat.
     
  3. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Jag är nöjd.
     
  4. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Vad är du nöjd med då? :)

    Fungerar de som de säger och har du hela tiden ett lågt pris?
    Har du rörligt eller fast pris?

    Jag har tänkt ha rörligt hela tiden men orkar inte sitta själv
    och jaga priser och byta bolag.
     
  5. P
    Medlem Nivå 7
    Jag har varit medlem sedan 2004, och hela tiden haft rörligt pris. I upphandlingarna har det blivit förljande påslag på spotpriset:
    2004: +3.45 öre/kWh
    2005: +2.98 öre/kWh
    2006: +1.60 öre/kWh
    2007: +4.26 öre/kWh
    2008: +7.98 öre/kWh
    2009: +8.98 öre/kWh

    Det har aldrig varit några problem med leverantörsbyte etc. Upphandlingarna har inte gett lika bra pris de senaste åren, men jag tror att från och med 2007 ingår även elcertifikatsavgift vilken förklarar en stor del av ökningen.

    Slutsats: Jag är nöjd och tycker att det är skönt slippa årsavgifter och att själv behöva jämföra priser.
     
  6. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Jättebra! Tack.
    Jag ger gärna bort några ören om jag har en genomsnittlig lågt pris utan att jag behöver jobba en massa för det.
     
  7. A
    Medlem Nivå 15
    Jag har använt kundkraft.se och är inte fullt så nöjd. Första gången blev det ett skapligt elpris, men när jag sedan utnyttjade dem för ett nytt avtal blev det inte lika bra.
    Det fungerade så, att man band sig för kundkrafts upphandling. Sedan upphandlade de, för att få lägsta pris. Så långt är allt bra. Men det man måste tänka på är att det är bara några få leverantörer som deltar i budgivningen. Inte heller är det säkert att det bud de lämnar via kundkraft är det absolut lägsta. (Kundkraft tar väl betalt för sina "tjänster", om inte annat.)
    Så resultatet av denna andra gång blev att jag fick ett dyrare elpris än om jag letat låga priser själv. Jag kände mig faktiskt lite lurad.
     
  8. P
    Medlem Nivå 7
    andersmc - så är det naturligtvis. Kundkraft gör inte arbetet gratis, utan ser säkerligen till att skära emellan. Samtidigt har Kundkraft alltid ett maxpris i upphandlingen, och när det gäller rörligt verkar detta vara 9,5 öre påslag på spotpriset (http://kundkraft.se/?fto=content/prices&name=prices_completed_auctions) I denna avgift ingår kostnaden för elcertifikat.

    Jag gjorde en koll på elskling.se, och där är påslaget för den billigaste leverantören vid 15 000 kWh/år (Göteborgs energi) 7,6 öre/kWh. Om nu utfallet blir absolut sämsta möjliga i Kundkrafts upphandling förlorar man alltså 1,9 öre/kWh, vilket i detta exempel skulle ge en extraavgift på ca 350 kr/år (1.9 öre/kWh * 15 000 kWh * 1,25 = 356 kr/år). Detta är alltså sämsta tänkbara scenario. Det troliga är att Kundkrafts upphandling ger ett bättre resultat, vilket gör att ”förlusten” blir lägre.

    Jag tror absolut man som medveten kund kan tjäna några kr extra på att vara en medveten kund och själv gå igenom sitt elavtal en gång om året. För min del, det jag betalar för till Kundkraft är att slippa risken att det aktuella bolaget höjer påslaget på spotpriset efter avtalstidens utgång eller inför någon avgift som årsavgift eller fakturaavgift. .
     
  9. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Tack för en otroligt bra förklaring.
    Tror jag ska ansluta mig till de och prova.
     
  10. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Är medlem nu.
    Jag har Vattenfall som elnätsleverantör. Betalar alltså abonnemang + elöverföringskostnad hos de.
    Sen är det en separat faktura från Elitkraft på elkostnad. Det är som det ska vara?

    21.5 öre per/kWh för elöverföring från Vattenfall
    70,8 öre per/kWh för Nordpools spotpris inkl påslag 9.08öre/kWh
    35 öre per/kWh Energiskatt

    1.273kr per/kWh är vad mitt rörliga elpris är alltså?
     
  11. F
    Medlem Nivå 6
    kundkraft får betalt av el leveratören per kund enl nedan. sen hur leverantören ersätter den kostnaden vet jag inte. Antagligen påslag på priset ;)
    Jag kör kundkraft, band mig på 1 år för jag ville slippa oroa mig över vintern. Kan dock inte utvärdera det än.
    Hade säkert kunnat tjäna några ören på att söka och leta själv, dock betalar jag gärna några ören för att få ett konkurenskraftigt pris utan att lyfta ett finger.

    :
    Vad kostar det att vara medlem i Kundkraft?

    Det kostar ingenting att vara medlem och delta i Kundkrafts upphandlingar! Eftersom vi får betalt från leverantörerna kan våra medlemmar delta helt kostnadsfritt för att få ett elavtal.
     
  12. H
    Medlem Nivå 1

    Ej nöjd.

    Jag anlitade Kundkraft, fick mail av dom. Grattis till ditt nya elavtal. 110,31 öre. Jag vägrade acceptera detta avtal, och försöktehävda min ångerrätt.. De sa nej. . Jag försökte med ARN, men är man registrerad hos Kundkraft , har man ingen ångerrätt.. Jag känner mig lurad . Jag vill varna för KUndkraft.:@
     
  13. P
    Medlem Nivå 7
    HanRem - vad hade du förväntat dig? Såvitt jag kan se på Kundkrafts hemsida gav upphandlingen som gjordes månaden innan ett avtal på 111,19 öre/kWh.
     
  14. H
    Medlem Nivå 1

    Ej nöjd med Kundkraft

    Jag vill bara påpeka att anlitar man Kundkraft får man inte bästa priset. Upphandlingen av Kundkraft i Juni som gav mig ett pris på 110,31 öre. var över 5 öre för mycket per kwh. Priset på Elsklings hemsida då var 105 öre de billigaste elbolagen.. Jag var inne på deras hemsida och kollade. Jag tog för givet att Kundkraft inte skulle bli dyrare.
    Jag avråder alla som vill ha ett bra pris på el att anlita Kundkraft.
    Kolla förslagsvis Elsklings och liknande hemsidor
     
  15. P
    Medlem Nivå 7
    HanRem - visst är det så att man genom att bevaka olika bolag och söka information själv kan få ett billigare avtal, vilket påpekats tidigare i tråden.

    Själv ser jag Kundkraft som en form av försäkring. Jag vet att jag med största sannolikhet skulle kunna få ett billigare avtal någon annanstans, men jag slipper överraskningar som årsavgifter, kostand för pappersfaktura och smyghöjningar då ett ingånget avtal löper ut.