Varning för äckliga bilder längre ner!

För ett tag sedan bad jag min mamma hjälpa mig rengöra vattenlåset under vasken på toan. För säkerhets skull drog hon även upp vaskröret ur avloppshålet och städade där med, med resultatet att tätningen försvann och varenda gång vi spolade vatten i vasken (dvs tvättade händerna eller borstade tänderna) så rann det över nertill och vi blev våta om fötterna. Idag fixade jag en nödlösning som jag hoppas ska hålla tills det är dags för badrumsrenovering senare i höst/vinter. Jag tätade ovanifrån med silikon (Bostik Bygg och Sanitet).

Både det gamla vaskavloppet och bad/duschavloppet är av gjutjärn, huset är byggt 1961. Så när det är dags för renoveringen så måste jag ta bort den gamla avloppsbrunnen och vaskavloppsröret (och förmodligen samma med toan?) och byta mot nya antar jag? Men hur gör man då? Ersätter man bara den första biten eller ska man byta ut hela rören mot nya plaströr? Jag misstänker att de mynnar i det större gjutjärnsröret som går från källaren och upp på vinden via garderoben i lilla sovrummet. Ska jag ta bort de gamla fram tills dit och på något sätt montera på dem på det stora gamla?

• vaskrörhål03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vaskrörhål02.jpg
    Skapa konto
  • vaskrörhål01.jpg
    Skapa konto
Krilleman
Gör man om ytskikten är det en god ide att göra om allt bakom också. Inte så kul att riva upp allt igen för man var snål och inte bytte ut gammalt gjutjärn i golvet,som rostar sönder ett år senare...

Här kommer de äckliga bilderna på bad/duschbrunnen!

• avlopp01.jpg
    Skapa konto
  • avlopp02.jpg
    Skapa konto
  • avlopp03.jpg
    Skapa konto
krilleman_215 skrev:
Gör man om ytskikten är det en god ide att göra om allt bakom också. Inte så kul att riva upp allt igen för man var snål och inte bytte ut gammalt gjutjärn i golvet,som rostar sönder ett år senare...
Nej precis. Men är det inte dessutom lag på att man ska göra det? Min fråga är ju om det räcker att byta ut rören i golvet fram till det stora röret som går mellan källaren och vinden? Jag har liksom ingen lust att byta ut precis ALLT i rörväg i huset. :x

Jag hade bytt så mycket så det inte finns någon risk att du behöver riva något i badrummet i framtiden ifall gjutjärnsrören skulle krångla.

Daniel78 skrev:
Jag hade bytt så mycket så det inte finns någon risk att du behöver riva något i badrummet i framtiden ifall gjutjärnsrören skulle krångla.
Bra tanke. :) Det är ganska nära mellan badrummet och det stora röret som går igenom garderoben, mindre än 2 meter. Troligtvis går det direkt in i lilla sovrummet och vinklar mot stora gjutjärnsröret i garderoben. Jag måste förmodligen riva upp klickgolvet i det lilla sovrummet i så fall och troligtvis även riva väggskivorna i både badrummet OCH den väggen i lilla sovrummet som delas med badrummet. Vilken tur att jag håller på och renoverar både här och där i huset och inte är färdig någonstans! :p

har du källare?
ibland kan det vara bättre att dra nytt från källaren och direkt upp i badrummet och plugga det gamla
det som går upp på vinden är avluftning går att ersätta med vaccumventil

Krilleman
Har du en boll i vattenlåset?!

vet inte om jag vill veta vad det är :)

Undrar också vad det är i brunnen. Antingen är det en boll eller ett Alien-ägg :O

nino skrev:
har du källare?
ibland kan det vara bättre att dra nytt från källaren och direkt upp i badrummet och plugga det gamla
det som går upp på vinden är avluftning går att ersätta med vaccumventil
Japp, jag har källare. Är det bara avluftning i det röret menar du? Jag vet att det är avluftning, men trodde att det även var avlopp åt andra hållet, neråt. Har ingen aning om var i källaren jag skulle dra nya rör i så fall.

Ursäkta dum fråga, men vad är vacuumventil och hur/var sitter den i så fall? (Förrförra exet är vvs-are, men han blev så himla sur när jag ville skilja mig att jag inte vågar ringa honom...haha!).

krilleman_215 skrev:
Har du en boll i vattenlåset?!
Ingen aning!!! Det är första gången jag hållt kameran över brunnen och fotat och blev minst lika förvånad jag!!! Visst ser det konstigt ut?

lordi skrev:
Undrar också vad det är i brunnen. Antingen är det en boll eller ett Alien-ägg :O
Varför i hela fridens namn skulle någon trycka ner en boll i brunnen???? :x

nino skrev:
vet inte om jag vill veta vad det är :)
Jag vill!!! Har ingen aning faktiskt. Hoppades någon visste. :)

Nu när jag tänker på det...så kanske det kan vara någon hundleksak som exets hund (som dog för några år sedan) lyckats rulla under och ner i brunnen??? Skulle i alla fall förklara varför vattnet rinner undan så *** långsamt och hellre rinner ut på golvet än ner i brunnen??? :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.