Varning för äckliga bilder längre ner!
För ett tag sedan bad jag min mamma hjälpa mig rengöra vattenlåset under vasken på toan. För säkerhets skull drog hon även upp vaskröret ur avloppshålet och städade där med, med resultatet att tätningen försvann och varenda gång vi spolade vatten i vasken (dvs tvättade händerna eller borstade tänderna) så rann det över nertill och vi blev våta om fötterna. Idag fixade jag en nödlösning som jag hoppas ska hålla tills det är dags för badrumsrenovering senare i höst/vinter. Jag tätade ovanifrån med silikon (Bostik Bygg och Sanitet).
Både det gamla vaskavloppet och bad/duschavloppet är av gjutjärn, huset är byggt 1961. Så när det är dags för renoveringen så måste jag ta bort den gamla avloppsbrunnen och vaskavloppsröret (och förmodligen samma med toan?) och byta mot nya antar jag? Men hur gör man då? Ersätter man bara den första biten eller ska man byta ut hela rören mot nya plaströr? Jag misstänker att de mynnar i det större gjutjärnsröret som går från källaren och upp på vinden via garderoben i lilla sovrummet. Ska jag ta bort de gamla fram tills dit och på något sätt montera på dem på det stora gamla?
För ett tag sedan bad jag min mamma hjälpa mig rengöra vattenlåset under vasken på toan. För säkerhets skull drog hon även upp vaskröret ur avloppshålet och städade där med, med resultatet att tätningen försvann och varenda gång vi spolade vatten i vasken (dvs tvättade händerna eller borstade tänderna) så rann det över nertill och vi blev våta om fötterna. Idag fixade jag en nödlösning som jag hoppas ska hålla tills det är dags för badrumsrenovering senare i höst/vinter. Jag tätade ovanifrån med silikon (Bostik Bygg och Sanitet).
Både det gamla vaskavloppet och bad/duschavloppet är av gjutjärn, huset är byggt 1961. Så när det är dags för renoveringen så måste jag ta bort den gamla avloppsbrunnen och vaskavloppsröret (och förmodligen samma med toan?) och byta mot nya antar jag? Men hur gör man då? Ersätter man bara den första biten eller ska man byta ut hela rören mot nya plaströr? Jag misstänker att de mynnar i det större gjutjärnsröret som går från källaren och upp på vinden via garderoben i lilla sovrummet. Ska jag ta bort de gamla fram tills dit och på något sätt montera på dem på det stora gamla?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 333 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 333 inlägg
Gör man om ytskikten är det en god ide att göra om allt bakom också. Inte så kul att riva upp allt igen för man var snål och inte bytte ut gammalt gjutjärn i golvet,som rostar sönder ett år senare...
Här kommer de äckliga bilderna på bad/duschbrunnen!
Nej precis. Men är det inte dessutom lag på att man ska göra det? Min fråga är ju om det räcker att byta ut rören i golvet fram till det stora röret som går mellan källaren och vinden? Jag har liksom ingen lust att byta ut precis ALLT i rörväg i huset. :xkrilleman_215 skrev:
Bra tanke. Det är ganska nära mellan badrummet och det stora röret som går igenom garderoben, mindre än 2 meter. Troligtvis går det direkt in i lilla sovrummet och vinklar mot stora gjutjärnsröret i garderoben. Jag måste förmodligen riva upp klickgolvet i det lilla sovrummet i så fall och troligtvis även riva väggskivorna i både badrummet OCH den väggen i lilla sovrummet som delas med badrummet. Vilken tur att jag håller på och renoverar både här och där i huset och inte är färdig någonstans!Daniel78 skrev:
Japp, jag har källare. Är det bara avluftning i det röret menar du? Jag vet att det är avluftning, men trodde att det även var avlopp åt andra hållet, neråt. Har ingen aning om var i källaren jag skulle dra nya rör i så fall.nino skrev:
Ursäkta dum fråga, men vad är vacuumventil och hur/var sitter den i så fall? (Förrförra exet är vvs-are, men han blev så himla sur när jag ville skilja mig att jag inte vågar ringa honom...haha!).
Nu när jag tänker på det...så kanske det kan vara någon hundleksak som exets hund (som dog för några år sedan) lyckats rulla under och ner i brunnen??? Skulle i alla fall förklara varför vattnet rinner undan så *** långsamt och hellre rinner ut på golvet än ner i brunnen???