Byggahus.se

Nockventilation eller Gavelventilation

1. K
    Medlem Nivå 3
    Hej alla byggkunninga! :)
    Jag har i veckorna svallat mitt tak och lagt takpapp (YAP 2200) upp över nockarna så att det är helt tätt. Nockbrädan spikar jag när jag spikar takläkterna...
    Hur gör man med ventilationen i nocken? Behöver det vara ventilerat längs nocken om man har krypvind med gavelventiler? Jag har sett snickare som skurit upp pappen i nocken då de spikat nockbrädan och sedan lagt en papp eller plast över nockbädan som de klämt mellan strö- och bärläkt (luftspalt). Jag har också sett snickare som spikat papp över nockbrädan så att det blir helt tätt, de anser väl att det ventileras vid gavelventilerna...  Vilket är rätt?

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Re: Nockventilation eller Gavelventilation

Jag tycker du skall lägga papp så det är tätt runt nockbrädan. Om du sedan vill ha ventilation i nocken så sätter du ditt möggelstoppers. Det blir tätt. Eller så kör du med gavelvent istället.

Kolla tex på Vittinges montageanvisning, där står det lite om detta vill jag minnas. www.lafarge-tekkin.se

3. S
    Medlem Nivå 2

Hej

Min mening är att det är sunt med nockventilation, den varmaste luften stiger ju till det högsta läget, det är bra om den varma luften kan ventileras ut och inte kondensera i nock. plus att man har ett par gavel ventiler för bättre luft utbyte.
    Det är hårfint mellan optimal ventilation och för mycket ventilation som inte är bra det heller(Lagom är bäst)!? :-/

4. cubix
    Medlem Nivå 6

Jag vill nog säga att smaken är som baken...delad.
    Det finns förspråkare för bägge metoderna.

5. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Gör ett försök och lyfta denna nåra år gamla tråden.. :)

Jag håller på att spika råspont på garagetaket, ena sidan är klar och pappad (YAP Super).
    Idag påbörjas andra sidan, min fundering är:

Ska man lämna en glipa uppe i nock där råsponten möts, eller ska man ska spika tätt och lägga papp över (tätt) över nocken.

Har läst och läst men inte blivit nå klokare. :)
    Papptillverkaren (T-emballage) visar hur man gör vid ventilerad nock, men inte tät nock (kanske för att man inte behöver göra något speciellt, men jag blir ändå 'undrig'!?

Om det har någon betydelse så kommer det att bli nån form av isolerat utrymme på garagevinden förr eller senare, dock inte nu direkt, utan nu ligger prio på att få garaget tätt innan vintern.
    Slutligen ska Benders 2kupiga betongpannor på.

Tacksam för råd och synpunkter.