Nockbräda

14k läst  7 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Jag håller på med takläggning och skall montera en ny nockbräda vilken bör vara 32mm tjock (enligt Mjöbäckspannan), samt 170mm hög.

1. Spelar det någon roll om brädan är 45mm tjock?

2. Taket är råspontat och från nocken ser man spetsarna på takstolarna i en c:a 50mm bred springa mellan råspontens övre brädor. Förslag önskas på metod för stadig infästning.

2. H
    Medlem Nivå 8

Re: Nockbräda

Är väl inget fel med 45 mm istället för 32, dock så borde den tjockare behöva vara aningen lägre för att nockpannorna ska ligga rätt.

Jag sågade av översta toppen på takstolarna så att nockbrädan stod stadigare och skråspikade nock"brädan" (i detta fallet 41 mm tjock),
    borde väl bli jättebra om springan i nock är 50 mm.

Jag spikade upp några stumpar strö och bärläkt och provlade ett par pannor inklusive nockpannor direkt råsponten var på för att kunna mäta hur hög nockbrädan ska vara, ett tips kanske ? (.......speciellt kanske om man sågar bort en liten spets från takstolarna)

3. S
    Medlem Nivå 5

Verkar inte bra att takstolarna syns i nock. Där ska man ha råspont hela vägen upp samt papp som täcker.
    Angående nockbrädan så har jag ofta satt en 1" bräda där.

4. H
    Medlem Nivå 8

Jag monterade nockbräda före papp och drog upp pappen på nockbrädan, tror t.o.m att jag vek över pappen från bägge håll.

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Så gjorde jag med - nockbrädan spikades direkt på takstolar/råspont (för så såg det ut tidigare) och sedan vek jag upp pappen 15cm på var sida om nockb. Sist la jag en våd över nock.

6. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Jag har råspont hela vägen upp så att takstolarna täcks helt. Det blev en del hyvlande innan jag fick till det. Därefter har jag papp, på pappen har 45x70 som nockbräda som jag har fräst ett spetsigt spår i botten på. Därför passar den på nocken. Därefter har jag skråspikat nockbrädan

7. S
    Medlem Nivå 3

Hej!

Det blir ju ingen belastning så någon superstabil infästning behövs ju inte. Det viktiga är att du får nockpannan att liga an mot nockbrädan OCH de vanliga pannorna.
    Duger gott med att skråspika nockbrädan direkt uppe på "nockspetsen". Lite planing med såg/hyvel på nockspetsen gör det lättare att balansera brädan.

Gör sedan som ovan sagda, täck med papp.

8. S
    Medlem Nivå 2

Kikade lite på Mjöbäckspannans infästningsbeslag för nocken. Benders har något liknande. Det är en u-profil som brädan ligger i och plattjärn som går ner på varje sida om råsponten. Enligt läggningsanvisningarna kan man använda en vanlig bärläkt som nockbräda om man använder detta beslag. På Mjöbäckspannans beslag sitter u-profilen gängad på en skruv så att man kan finjustera den 1 cm. Priset är c:a 20:-/st.

Synpunkter på detta???

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: