Byggahus.se

Nivåskillnadsfråga vid golvläggning

1. M
    Medlem · 7 inlägg

matte78

Medlem
    Hej!

Jag ska lägga in laminat eller parekttgolv i hall och sovrummen på nedre våningen i huset. Nu funderar jag lite på hur det funkar med nivåskillnader.

Kan jag lägga golvet direkt på befintlig golvmatta (plast eller linoleum är det)?

Kan det bli problem med dörrarna till sovrummen? Man vill ju gärna att de ska gå och öppna. Finns det bra lösningar om det strular?

I vardagsrummet som ligger i kant med hallgolvet är det redan parkett. Men om jag lägger lamninat på golvet i hallen blir väl det högre än vardagsrumsgolvet. Hur löser man det? Tröskel?

Sen ligger det ca 8 kvm klinkers i hallen. Det skall jag behålla men hur blir det med höjdskillnaden där. Golvet ligger jämt med mattan nu men lägger jag laminat eller parkett så blir det ju högre än klinkersgolvet. Måste jag lägga om klinkersgolvet i hallen för att få en jämn nivå?

Tacksam för info då jag funderar mycket på hur jag ska lösa mina frågor.

Mvh
    Matte

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 052 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Nivåskillnadsfråga vid golvläggning

Det finns speciella lister både i metall och trä för detta ändamålet. Kolla på närmsta byggmarknad eller golvfirma. ;)

3. M
    Medlem · 7 inlägg

matte78

Medlem

Men även om det finns lister så blir det inte lite konstigt med nivåskillnaden. Då blir det ju som ett litet steg upp om man ser från klinkersen i hallen upp till laminatet i resten av hallen? Men det kanske inte märks?

4. Immobil

Immobil

Medlem

Du vänjer dig, om skillnaden inte är för stor. När du har snubblat ett par gånger så har du lärt dig att lyfta på fötterna. ;) ;D

5. M
    Medlem · 7 inlägg

matte78

Medlem

Men jag tänker på hur det ser ut...kommer nog att klara skillnaden när jag går i huset. Men är det nåtgot man tänker på rent utseendemässigt?

Laminatet i hallen kommer ju att bli ca 1 cm högre än själv klinkersgolvet som redan finns i hallen... Då blir det ju ungefär som en lite brunn innanför dörren i kakel och sedan 1 cm upp till laminatgolvet.

Bör man lägga om klinkersgolvet också? För att få det bra?

6. Immobil

Immobil

Medlem

Nä, det tror jag är att överarbeta det hela. ;)

7. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem

Kanske är jag som är dum, men ...  ???

Ta bort den befintliga mattan är inget alternativ då? Verkar ju lösa dina nivåproblem?

Eller sitter den så inihe..e att det inte är att fundera på?

8. M
    Medlem · 7 inlägg

matte78

Medlem

Men om man sliter bort mattan först så gör väl inte det mer än 3-4 mm men det kanske räcker. Laminatet bygger väl ca 9-10 mm om man kör med Pergo.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.